Handklippare är utmärkt - förutsatt att man klipper väldigt ofta - utom då man har tallar i närheten.
Ett par tvärstopp med kotten i valsen (hehe), sen är det inget roligt längre.
 
Man får väl i alla fall de snygga fotbollsplansränderna på gräsmattan med cylinderklippare.
 
Jodå, om än väldigt smala.:)
 
Att klippa med cylinderklippare när det är blött funkar inte...

Jenfor:
En batteridriven klippare drivs av en elmotor och således är man inte beroende av att hjulen snurrar - ergo: Man slirar inte med hjulen om det är blött. däremot kletar klippet fast och gräset har ju lagt sej ner vilket försämrar klippresultatet högst markant.

Vad gäller injusteringen av kniven på Gardena 380AC:n så är det något som både min granne och jag observerat. det kan ju vara justerskruven som gängar upp sej av någon anledning. Kanske kan ett par droppar Loctite lösa buggen - ska nog prova.
 
Redigerat:
Vi har en handjagare som vi tar fram när våran bensinare är trasig (Partner - händer ofta !)

1. Nej, det fungerar inte bra när gräset är långt ( d.vs. 1-2v gräs), den klipper randomiserade grässtrån så det sticker upp tuvor etc
2. Man måste kratta först för att inte bli galen, minsta pinne sätter stop i valsen (Gardena handlkippare)
 
Gick och köpte mig en Klippo free hos granngården idag, det stod en kartong på en hylla som jag grabbade och bredvid fanns uppsamlare som också fick ingå i paketet.
Men när jag kom hem så ser jag att det är en äldre modell (38 cm klippbredd). Den ser lite taffligare ut än den nya, någon som vet om denna är mycket sämre än den nya (eller kanske rent av bättre...)? Har ännu inte sett den nya "live" utan endast på bild. Det som talar till den äldres fördel är att den klipper upp till 45 mm (38 mm högsta höjd för den nya). Fick ge 1140:- (1200 rek. pris för den nya) för den så den var inte helt billig.
Se sid 11 för bild på den äldre:
www.klippo.se.oas.funcform.se/upload/catalog/Katalog_2006.pdf

Skall jag lämna tillbaks och slå till på den nya eller är det ingen större skillnad?
 
Om det är du som har varit inne och frågat Olle Berg så har han ju givit dig ett bra svar. Annars kan jag bara instämma i vad han säger att du gott kan behålla den du har. Kvaliteten är utmärkt och du har dessutom steglös klipphöjdsinställning till skillnad från den nya. Dessutom köper du väl inte en Klippo Free för att klippa så högt som 45 mm?? :D
 
Köpte en Klippo Free 2006 och tycker den är kanon – lättdriven, effektiv och lätthanterlig. Dock är jag ingen gräsmattefetischist utan klipper när det behövs eller jag kan. Annars får det väl växa någon cm till. So what?
Visst, ibland blir gräset ganska högt och man får gå och tjura med klipparen fram och tillbaka och mangla på från flera håll men herregud – det orkar man ju med.
Totalt sett överväger fördelarna definitivt nackdelarna.

MVH
Ronnie
 
Jag han faktiskt packa upp och klippa innan jag såg Olles svar. Gick hyggligt att klippa trots det långa gräset (första klippningen efter utrullning). Anledningen till att det känns bra att ha 45 mm är just den att vara snällare mot gräset som nu vid den första klippningen. Även till hösten kan det var bra att höja upp.
Det enda som kan klagas på är väl uppsamlar funktionen, men den lär bli bättre när gräset som klipps är kortare.
 
Nuno skrev:
Gick och köpte mig en Klippo free hos granngården idag, det stod en kartong på en hylla som jag grabbade och bredvid fanns uppsamlare som också fick ingå i paketet.
Men när jag kom hem så ser jag att det är en äldre modell (38 cm klippbredd). Den ser lite taffligare ut än den nya, någon som vet om denna är mycket sämre än den nya (eller kanske rent av bättre...)? Har ännu inte sett den nya "live" utan endast på bild. Det som talar till den äldres fördel är att den klipper upp till 45 mm (38 mm högsta höjd för den nya). Fick ge 1140:- (1200 rek. pris för den nya) för den så den var inte helt billig.
Se sid 11 för bild på den äldre:
www.klippo.se.oas.funcform.se/upload/catalog/Katalog_2006.pdf

Skall jag lämna tillbaks och slå till på den nya eller är det ingen större skillnad?
Behåll den du fått tag i, den är kanon. Tillverkas av Brill som är ett riktigt fint märke.
I och med att Husqvarna köpte Klippo 2007 så bytte de modell till den som tillverkas av Husqvarna, den är således samma som Hva 540 (Novolette). Den nya är lite mer robust, men jag tycker den äldre klipper bättre och är trevligare att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.