Snart flyttar vi _äntligen_ till hus. Med huset följer förstås en trädgård ... Vi har bestämt oss för att köpa en handdriven gräsklippare (miljövänligare, tystare och mer motionsgivande än motor- eller elgräsklippare).

Är det någon som har tips på en bra modell? Varningar för modeller som vi ska undvika? Tips om vad vi ska tänka på?
 
Är det ingen som använder handdriven gräsklippare nu för tiden? :)
 
Hej modig, klart man kör med handjagare, men jag har en väldigt liten tomt.

Såg häromdagen en bra kompromiss: En gubbe som körde runt med en handjagare
i en väldig fart. Det var något som inte stämde; ljudet var ett lågt men jämt "humlesurr".

Jag stannade och pratade med honom. Han hade en cylinderklippare med batteridriven
elmotor som drev cylindern. Han var mycket nöjd med maskinen, hade haft den i fyra - fem år.
Fabrikatet var Gardena.

Själv har jag själv en "beröringsfri" handjagare från Partner.
Går tyst och är lättdriven, men man måste ju stå för kraften själv.
Men den är mycket mer lättkörd än en traditionell klippare.
Så det är min rekommendation om du inte faller för den elektriska.

//KoW
 
Skönt att höra att vi inte är ensamma dårar :D

Tack för tips, ska kolla på Partner! Vi är inne på helt handdriven så vi står nog över den batteridrivna. Men det hade helt klart varit ett intressant alternativ om gräsytan hade varit större.
 
Jag har en Partner Novolett Silent, friklippare som är ruskigt lätt att springa runt med, visst, man får lite motion men det är inte alls så tungt som traditionella handjagare
 
Snailman
jag har en gardena den större modellen, sen 8 år eller så..
 
Jag har en Husqvarna, tror den också heter Novolette, sedan åtta år tillbaka, ca 1300m2 tomt så det tar en stund att klippa.
Min erfarenhet är att det funkar utmärkt om man kan klippa regelbundet, men har man varit borta ett par veckor på semestern eller det regnar konstant i flera veckor så blir det tungklippt med en handjagare.
Så förra året köpte jag en Gardena RM380 cylinderklippare med batteridriven kniv.
Denna är ännu lättare att köra (utan elmotorhjälp) än friklipparen!
Cylindern på denna har lite mindre diameter för att elmotorn ska orka med momentet, samtidigt som batteriets tyngd gör att den får lite högre marktryck, bra vid lite blött/långt gräs då Husqvarnan tenderar slira.
Samtidigt ger elmotorn extra kraft när man behöver det!
Nuvarande modell heter Gardena 380AC kostar ca 2300:-
Min använder vanliga blybatterier, har ett original och ett köpt på Biltema för 114:-, det är sällan jag behöver byta under en klippning ens om jag använder motorn hela tiden.
Rekommenderas skarpt!
 
  • GardenaRM380_big.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, så man kan klippa både med och utan batteri?! Det verkar ju jättesmart. Klart värt att fundera på, tack för detta och övriga tips!
 
Själv har jag en Klippo Free handjagare som jag är nöjd med. Fast en batteridriven hade ju varit tusan så mycket smidigare. Någon som vet om Gardenan har egen drift av hjulen och hur många knivar den har?

Kan ju vara ett billigt alternativ till Klippo Lawnmaster om inte annat för oss entusiaster...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Urbans bild visar den gamla gardenamodellen.
Nuförtiden heter den som sagt 380AC och ser ut såhär:
http://www.gardena.se/Uploads/Image/i/4026.gif
4026.gif
Gardenas 380AC har inte självdrivning. Klippresultatet blir prima. Det finns dock ett par minusposter:
- Klippvalsen är ganska smal (38 cm bred vals, totalbredd klipparen 55,5 cm)
- Gräsklipparen kastar inte upp gräset tillräckligt bra i uppsamlaren så man får ständigt trycka upp klippet längst upp i uppsamlaren. Dessutom är uppsamlaren ganska liten, så det blir många tömningar under en klippning (trots att vi bara har några hundra kvadratmeter gräsmatta).
-Klippvalsen måste justeras en del mot kniven - vete sjutton varför man måste ställa in det lite då och då...

Prestandan är för övrigt god. Vi är jättenöjda trots ovanstående "buggar och missar".

Det är fem knivar i valsen.
 
Redigerat:
Kul med entusiaster! Tillhör inte en av dem, men undrar ändå hur det funkar att klippa med en handjagare när det är blött i gräset. Fäster verkligen hjulen då tillräckligt för att få snurr på cylindern? Kommer bara ihåg de gamla modellerna och där var man rökt när det regnat.
 
Tack för infon. 38 cm låter inte så farligt. MIn nuvarande är ju bara 2 cm bredare. Värre då kanske att behöva justera knivarna ofta. Jag har ca 800 m2 gräsmatta som jag klipper 2ggr/v under tillväxtsäsong och först efter ett år känns det att det är dags att justera knivarna. Det är ffa den förbenade vitgröen som lägger sig ner och undgår klippning så nu är det dags att ficxa till dem.

jenfor: Jag klipper inte när det är blött.
 
Fast ibland måste man ju klippa när det är blött. Om du gödslat och det regnar i två veckor, vilket inte är helt ovanligt, så kommer gräset att vara 2 dm långt när du ska klippa och det är ju ingen höjdare med en handjagare...
 
Försöker minnas förra sommaren som ju bara regnade bort helt och hållet här på västkusten, och kan inte minnas att jag var ute och klippte i regn någon gång. Möjligen kan det ha varit lite fuktigt i gräset men aldrig riktigt blött. Kanske hade jag tur, men några 2 dm med handjagaren blev lyckligtvis aldrig aktuellt.
 
Vi har tidigare klippt med en Husqvarna handjagare från 60-talet, ett riktigt monstrum som mest skrämde omkull gräset.
Vi bytte nyligen upp oss till en Klippo Free.
http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27908
Den är alldeles.... alldeles....underbar! Snygg, lättkörd, enkelt att ställa klipphöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.