Jamen, det blev ju bra! Även jag har en hemgjord klocka för att ställa hyveln. Den fungerar, så att skaffa en ny bara för att den är ny är ju egentligen inget vettigt argument. Jag har magneter försänkta i min träbit, vilket gör ställningen lite enklare. Eftersom man nollställer klockan på planbordet när man börjar, gör det inget att den inte håller absolut kalibrering när trät rör sig.

Jag tror att det är ett vanligt misstag att tro att maskiner levereras med korrekt injustering från fabrik. När man installerar industrimaskiner brukar man installera el, luft, vatten och andra media, och ställa maskinen absolut i våg. Därefter kommer en tekniker från leverantören och justerar in allt på plats. Vi som maskinsnickrar som hobby får göra allt det där själva. Det är ganska lätt på din maskin, och den kommer att hålla inställningarna ett bra tag. Jag är vansinnigt nöjd med min A3-31. Förr eller senare kommer även din A3-31 att tappa inställningarna när kontaktytor sätter sig och slits. Dessutom rör sig gjutjärn en aning i början. Helst skall tillverkaren låta gjutjärnet vila ett tag (månader) innan de bearbetar det. Det tror jag inte görs på enklare maskiner. Mitt utmatningsbord är en aning oplant (någon hundradel) Det kan bero på spänningar i bordet eller att infästningen inte är helt perfekt. I praktiken har det ingen betydelse för den här typen av maskin.

Av de anledningarna är det en god idé att med jämna mellanrum kolla så att inställningarna är korrekta när man börjar med ett projekt som kräver precision, t.ex när man skall bygga möbler. Jag kan försäkra att det inte är kul att rikta och hyvla alt material till ett projekt, för att senare konstatera att allt är kilformat och ur vinkel.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om ni höjdställer hyvelstål med mätklocka och med planbordet (utmatningsbordet antar jag) som referens, hur säkerställer ni att inte kuttern rör sig? Jag tycker det verkar svårt att balansera en rund och liten mätklockespets på stålets högsta punkt, dvs den vassa eggen. Eller är det annat som justeras?
 
Jag ställer (numer) höjden mot kutterbasen, dvs inte eggarna. På min maskin ligger eggarna exakt 1,00 mm ovanför. Om man har en maskin som postas traditionellt är det lite pyssligare, men det går. För att förenkla en aning kan man ha en mätspets enligt bilden nedan. Mässing är snällt mot eggar. Om man postar traditionellt, dvs ställer in stålets egg mot utmatningsbordets nivå, får man vrida kuttern så att man når maxvärdet på mätklockan. Mätklocka på träblock med mässingsspets för att ställa in höjden på verktygsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tackar för svaret. Det blir till att tillverka en plattfot till mätklockan och prova.
 
Så, plano svarar inte i telefon och tar tio dagar på sig att svara på mail. Således har jag naivt skickat ut pengar i den tyska bankrymden i hopp om att inte onewayeuropa är en scam, skickligt ihopknackad för att lura verktygshungriga européer.

Spännande.
 
fiskbuggaren skrev:
Spännande.
Absolut, håll oss uppdaterade...

Det verkar som om man beställer via telefon eller email men jag hittade ingen info på hemsidan om hur man betalar. Vilka alternativ erbjuder de?
 
jac skrev:
Absolut, håll oss uppdaterade...

Det verkar som om man beställer via telefon eller email men jag hittade ingen info på hemsidan om hur man betalar. Vilka alternativ erbjuder de?
Banköverföring i förskott.

Men plano har nu bekräftat att de säljer den så om man vill göra set enkelt för sig beställer man kanske därifrån.
 
Jag tyckte det var konstigt att det inte verkade finnas någon manual för hur man gör den initiala justeringen av maskinen. Men på den amerikanska Hammer sidan hittade jag faktiskt lite matnyttigt. Klicka på "Downloads" tabben här: http://www.hammerusa.com/us-us/products/true/jointer-planer-a3-31--310-mm.html
Jag utgår från att det inte är några större skillnader mellan US och EU modellerna.

Hur har det förresten gått med Oneway beställningen?


Tillägg: Här är också lite info: http://www.rpwoodwork.com/blog/tag/jointer-planer-combo/
 
jac skrev:
Hur har det förresten gått med Oneway beställningen?
Jodå. Det är alltid lite spännande med tysk webbhandel. Man betalar in pengar direkt på något random tyskt bankkonto och hör sedan inte ett pip förrän det plötsligt (just idag faktiskt) ligger ett paket och väntar utanför dörren när man kommer hem.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.