Hoj!

Letar vettig hammare åt fru. Hon har en egen redan, 16oz, men upplever den som för tung. Resultatet blir att den vobblar och därmed gör det svår stt spika då precisionen går förlorad.

Frågan blir då om en lättare hammare skulle göra skillnad, eller om en bättre balanserad hammare med samma vikt skulle funka?

I sammanhanget väcker ju Stanleys 14 och 15 oz hammare, som ska slå som betydligt tyngre, intresse då de är lätta, men ändå kraftfulla.

Så lite tips och egna erfarenheter tas tacksamt emot.
 
Kan en i glasfiber vara nått?
 
puda skrev:
Kan en i glasfiber vara nått?
Du måste ha lite vikt i hammaren annars händer det inget när du slår.
 
RulleBulle skrev:
Du måste ha lite vikt i hammaren annars händer det inget när du slår.
Jo det förstår jag med. Menar du att det inte finns det i en gjord av glasfiber?
 
puda skrev:
Jo det förstår jag med. Menar du att det inte finns det i en gjord av glasfiber?
Sa inte att det inte fans däremot har jag svårt att tänka mig att en hammare helt gjord i kolfiber skulle funka, isåntfall måste man nog fylla den med vikt och då har väl poängen försvunnit?
 
RulleBulle skrev:
Sa inte att det inte fans däremot har jag svårt att tänka mig att en hammare helt gjord i kolfiber skulle funka, isåntfall måste man nog fylla den med vikt och då har väl poängen försvunnit?
Det är ju bara skaftet som är av glasfiber.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Armhävningar morgon och kväll, snabbt reslutat :D
 
Ja har en 16oz vaughan hammare med glasfiber skaft, lätt smidig och hållit i flera år, finns kanske i lättare modeller också
 
Glasfiber kan säkert vara intressant, men eftersom vikten på hammaren avser tyngden på huvudet är viktskillnaden mellan 16oz stålskaft och 16oz glasfiberskaft inte så stor. Att ha en lättare hammare innebär vad jag förstår inte nödvändigtvis att det är svårare att slå i spiken heller, åtminstone om man ska tror vad som skrivs och visas på Tuben. men som sagt, gärna egan erfarenheter från tjejer som spikar eller från män med tjejer som spikar.

/M
 
Mikael_L
Är själva problemet vobbling, och vikten misstänkts som orsak så kan det vara fel.
Då behöver hon kanske bara en bättre balanserad hammare.

Ska hon spika 4" (100mm spik) så går det nog inget vidare med någon direkt lättare hammare.

Men kika runt lite på bra märken, försök hitta en med balans som funkar, handtag som passar. Och den kupning av slagytan som passar henne.
Jag spikar med en sån här Bacho:
hammare.jpg
En kompis som jobbar som snickare köpte också en sån men tyckte den var skitsvår att spika med.
Han kör vidare med Hultafors. En jämförelse visar att slagytan på Hultafors är nästan rak, medan Bacho är kupad. Och vi (han mest) tror att orsaken ligger där.

Skulle jag köpa ny hammare skulle jag vilja prova en sådan här Hultafors:
Hammer-outside-425px.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med nästan rak klys.

En lite lättare hammare är Hultafors elektrikerhammare:
10710.jpg
Den är väl en 12, eller 14 oz om jag inte minns fel.
Ingen hammare för att spika stomme med. Men till listning är den fin, och lite annat finlir.
Men dyr.
Jag ska skaffa en sån en dag. :)

Sen finns det mycket i hammarväg att välja på, Stanley, estwing osv osv.
Men många billiga noname har ingen vidare balans eller handgrepp, så säkrast att snabbare hitta rätt är ju att kolla bland tillverkare med namn om sig.

Ja mitt tips var ja alltså att hitta en hammare som passar, mer än att stirra på vikten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Memnok
  • Laddar…
Vid en snabb googling hittar man ju 12oz hammare. 340gram eller vad det blir. betydligt lättare och är det normalstor träffyta borde det ju vara lagom.

Har själv letat lite efter lätta hammare till mina smågrabbar med av det jag har sett i butik så blir träffytan då liten vilket gör att dom ändå inte träffar spinen.

Är intressant om du hittar en lätt hammare.
 
Min erfarenhet från varmsmide är att man hellre kör med en lättare hammare och slår fler slag med högre frekvens. Man blir fortare trött med en tyngre hammare och då blir tekniken lidande vilket gör det ännu jobbigare. Nu betyder i mitt fall att en "lättare" hammare väger ca 1000g.

Ett 16 oz huvud väger ca 450g och energin den avger i spiken är ju direkt avhängig hastigheten med vilken den träffar spiken. För att få samma anslagsenergi med en lättare hammare krävs högre hastighet, något som lättare åstadkoms med just en lättare hammare.

Tycker man att 16 oz är för tungt så ska man prova en lättare så man kan jobba med tekniken utan att bli trött så fort.

Nu är ju jämförelsen med smide inte helt rättvisande eftersom man i snickeri inte behöver jobba med samma snabbhet i momenten för att inte tappa värmen, i materialet alltså.. ;-)
 
  • Gilla
Memnok
  • Laddar…
Mikael l och Ludwig. Tack för bra svar, tror att det kan vara bra att kolla på kombinationen bättre balans/inte onödigt tung. Frun är på inget sätt klen, men som sagt att bli trött av en onödigt tung hammare gör ju inget under för tekniken, speciellt med en hammare som inte passar. Blir till att hitta välsorterade handlare och provspika helt enkelt.

Den här med rak klys skulle kunna vara intressant kanske http://www.toolstop.co.uk/stanley-x...ity-curve-claw-framing-hammer-400g-14o-p42563
 
Mikael_L skrev:
Skulle jag köpa ny hammare skulle jag vilja prova en sådan här Hultafors:
[bild]
Med nästan rak klys.
Jag har en sån 20oz på jobbet, den är behaglig att jobba med! Lite dyr bara, runt 500kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.