Åttioettan skrev:
Är det bara jag som inte tycker något maskindiskmedel löser upp ingrodda matrester? Min erfarenhet är att de måste fördiskas oavsett mängd diskmedel. Har haft 3 olika diskmaskiner av olika märken och testat olika sorters diskmedel men inget biter på ingrott. Men testa halva mängden diskmedel ska jag testa, ingen idé att slösa i onödan!
Jag tänker att det kanske beror på hur länge du låter disken stå med ingrodda matrester, eller hur du ställer disken i maskinen. Många modeller måste ha det hårdast smutsade i bottenvåningen, och det går ju inte att ställa en ingrodd form på höjden med en skärbräda eller tallrik framför, de måste ligga med smutsen neråt.

Om problemet är att man inte kör diskmaskinen varje dag bör man välja en mindre maskin eller en som kan diska bara nedervåningen så att man kör dagligen.
 
Anna_H skrev:
Jag tänker att det kanske beror på hur länge du låter disken stå med ingrodda matrester, eller hur du ställer disken i maskinen. Många modeller måste ha det hårdast smutsade i bottenvåningen, och det går ju inte att ställa en ingrodd form på höjden med en skärbräda eller tallrik framför, de måste ligga med smutsen neråt.

Om problemet är att man inte kör diskmaskinen varje dag bör man välja en mindre maskin eller en som kan diska bara nedervåningen så att man kör dagligen.
Jag lägger alltid gratängformer etc i blöt när jag dukat av men maken låter de gärna ligga till sig ett tag 😉 dock aldrig längre än ett dygn. Maskinen går dagligen. Och form/kastrull läggs alltid med smutsen ned på bottenvåningen. Dock kan ju tallrikar och bestick inte läggas så.
 
Brukar finnas olika temperaturer att välja på, kör du alltid på lägsta så är det inte säkert att det blir helt rent i formar/grytor. Tyvärr så blandar man ju det mesta vilket gör att man sällan kan köra på högsta temp, men kör du inte känsliga glas så kan du gå upp i temperatur.
Inga problem om maskinen står 2 dagar innan körning, det blir rent. Vi kör med "tabletter" som har flytande diskmedel.
 
Använder ni de här speciella rengöringsmedlen för diskmaskiner? Nåt medel man stoppar i och kör en i övrigt tom maskin med?
 
andersmc skrev:
Använder ni de här speciella rengöringsmedlen för diskmaskiner? Nåt medel man stoppar i och kör en i övrigt tom maskin med?
Ja, ett par gånger per år i samband med storstädning. Vet inte om de gör nytta men det kan ju inte skada iaf
 
Åttioettan skrev:
Ja, ett par gånger per år i samband med storstädning. Vet inte om de gör nytta men det kan ju inte skada iaf
Jo, en nytta gör de i alla fall, och det är att bota fattigdom. Hos dem som säljer dem.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jo, en nytta gör de i alla fall, och det är att bota fattigdom. Hos dem som säljer dem.
Nån viss reklam visar ju hur mycket fett som finns i spolarmarna. Jag tog isär mina och det var helt rent. De diskas ju hela tiden så varför skulle det bli skit där?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fett brukar inte samlas i spolarmarna, snarare äggskal och små kärnor och glas som sätter stopp i spolmunstyckena. Däremot så samlas det fett i slangar till exempelvis tryckvakter och andra slangar där det är lågt flöde. Även i kombination med att många kör för låga temperaturer för att fettet skall lösas upp ordentligt. Så för vissa modeller och användningssätt så kan rengöringsmedel vara bra. Men visst fungerar säkert något husmorstips lika bra för knappt någon summa alls.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
A
rengöringstabletter är bara dyra och påverkar naturen på ett negativt sätt

på maskiner som går med höga disktemperaturer behövs aldrig dessa medel

med höga temperaturer menas alla över de sk eco-programmen tex normal, daglig ,auto, intensiv grytdisk mm.
vill man kan man köra med överkursen att skicka med en matsked med citronsyra lite då o då
 
Hur är det med det andra joxet man förutsätts pytsa i med jämna mellanrum? Salt och spolglans - behövs de?
 
Salt är viktigt i maskiner som har avhärdare. Anledningen är att dessa diskmaskiner alltså har en avhärdningsmassa som sitter i en kammare bakom saltbehållaren. Denna massa blir mättad och "förbrukad" om du inte tillsätter salt. Med resultatet att du kommer få dåligt diskresultat. Detta oavsett hur bra vattenkvalite man har, dock skall man ju självklart se till att man har rätt mängd salt för sitt vatten.

Vad det gäller spolglans så får man bättre torkresultat. Därför anser jag att man skall använda maskinens inbyggda spolglansfack och justera mängden även där. Allt i ett tabletter fungerar helt enkelt inte som det är tänkt för de flesta personer. En sådan tablett är baserad på vissa standardprogram och kemet och enzymerna i medlet skall aktiveras efter en viss tid. Detta kör ju ihop sig på de flesta maskiner eftersom få har lust att köra de långa program som krävs. Så spolglansen är redan vid reningsverket när du skulle behövt ha det i maskinen. (Detsamma gäller ju då för saltet i tabletterna som aldrig når avhärdarmassan utan enbart diskutrymmet)

Så tycker jag i alla fall :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Nixon90 skrev:
Salt är viktigt i maskiner som har avhärdare. Anledningen är att dessa diskmaskiner alltså har en avhärdningsmassa som sitter i en kammare bakom saltbehållaren. Denna massa blir mättad och "förbrukad" om du inte tillsätter salt. Med resultatet att du kommer få dåligt diskresultat. Detta oavsett hur bra vattenkvalite man har, dock skall man ju självklart se till att man har rätt mängd salt för sitt vatten.

Vad det gäller spolglans så får man bättre torkresultat. Därför anser jag att man skall använda maskinens inbyggda spolglansfack och justera mängden även där. Allt i ett tabletter fungerar helt enkelt inte som det är tänkt för de flesta personer. En sådan tablett är baserad på vissa standardprogram och kemet och enzymerna i medlet skall aktiveras efter en viss tid. Detta kör ju ihop sig på de flesta maskiner eftersom få har lust att köra de långa program som krävs. Så spolglansen är redan vid reningsverket när du skulle behövt ha det i maskinen. (Detsamma gäller ju då för saltet i tabletterna som aldrig når avhärdarmassan utan enbart diskutrymmet)

Så tycker jag i alla fall :)
Om du med vattenkvalitet menar hårt/mjukt vatten så stämmer det väl inte riktigt. Har man mjukt vatten så behövs väl varken avhärdare eller salt. Avhärdaren blir väl inte "mättad" vid mjukt vatten och då behövs ju heller inget salt, Eller ?
 
Har man mjukt vatten så stämmer det att man inte behöver ha avhärdare. Men de flesta maskinerna har ju dock avhärdare och problemet är att det inte bara är kalk som sätter sig i filtret utan andra mineraler också. Då slammar avhärdaren igen ändå (dock tar det längre tid), så rekommendationen är att man skall ha i salt om man har avhärdare i maskinen. Har man då väldigt mjukt vatten redan så kan man ju ställa förbrukningen på lägsta möjliga inställning så får filtret det salt de behöver. Det är den rekommendationen som vi får på utbildningarna hos de tillverkare jag jobbar med.
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Nixon90 skrev:
Har man mjukt vatten så stämmer det att man inte behöver ha avhärdare. Men de flesta maskinerna har ju dock avhärdare och problemet är att det inte bara är kalk som sätter sig i filtret utan andra mineraler också. Då slammar avhärdaren igen ändå (dock tar det längre tid), så rekommendationen är att man skall ha i salt om man har avhärdare i maskinen. Har man då väldigt mjukt vatten redan så kan man ju ställa förbrukningen på lägsta möjliga inställning så får filtret det salt de behöver. Det är den rekommendationen som vi får på utbildningarna hos de tillverkare jag jobbar med.
Ok och tack för bra svar. Då ska jag pytsa i salt i min nya maskin för säkerhets skull och innan den slammar igen.
 
Ensam student kör kanske en gång varannan vecka (max trots lukt) en tallrik kan ju användas flera gånger.
Två vuxna två gånger vecka.
Två vuxna fyra barn kör varje dag beroende på belastning.med gästande ungar.

Testa och anpassa efter behov och inte vad reklamen säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.