Ja sånt här gillar man.. Skulle också uppskatta bilder på fönsternischerna & om du har byggbilder på hur ni gjorde med leran.. Använde ni armering i leran? typ halm..?

Vad har ni tänkt på att ha för fasad? putsat eller?
 
Roligt att det finns intresse för sådana här "snöiga" grejer. Skall se om jag kan fixa några bilder med svågerns digitalkamera. Apropå armeringen så måste ju såklart leran armeras - den hänger ju bara ihop tack vare friktionskrafter, inga kemiska bindnigar som i kalkbruk / gips / etc. Själv hade jag först hackad halm som armering, sedan utökade jag med koskit, eftersom man hade sånt förr i tiden när man klinade timmerväggar. 1 del lera, 3 delar sand, 1 del koskit, + halmhack och vitmossa efter känsla - i tombolan och blanda. Funkar utmärkt. Första lagret direkt på halbalarna tar man dock bara lera och sand, 1:2, eftersom de utstickande halmstråna funkar armerande.

Fasaden sen. Tyvärr visade sig att det blev ett sådant utsatt läge för sydfasaden, för blåst och regn, så det slutade med att jag satte på liggande panel. Annars hade jag nog möjt mig med putsen, den blir ju ganska tålig iochmed koskiten (eller ännu bättre hästskit) som gör den vattentålig (slemämnena klarar vatten och håller ihop lerbruket mot erosion).
 
Såg ett program på Discovery för kanske 10 år sedan, i serien "Green Village" där man byggde en gemensam "bylokal" genom att stapla halmbalar i ett regelverk och sedan avsluta med lera ut- och invändigt. Gick väl på en helg, cirkus...

Men nu till min fråga: Bryts inte halmen ned och sjunker ihop med tiden med försämrad isoleringsförmåga som följd?

MVH
Ronnie
 
Vi vill ha BILDER!

Det går en engelsk TV-serie just nu om 'Grand Houses' (serien är nog ett par år gammal men väldigt sevärd ialla fall) där ett av husen byggdes med med halm. Där sprutade man med ohyregift innan innerväggarna färdigställdes... ? Man armerade med järnrör och diskussion uppstod mellan en arkitekt och programledaren om dessa rör verkligen skulle hålla på sikt pga ev fukt. Innan innerväggarna fixades klipptes väggarna snyggt och prydligt med en trimmer ;). Det var ändå väldigt intressant att följa bygget.

Kul och tufft att du bygger halmhus! Vad lägger du för tak? Vad för brandsäkerhetsåtgärder har du gjort? Var bygger du någonstans?
 
Nu ska vi se om jag bemästrar bifogningstrixet... Jag försöker skicka bilder på halmhuset jag bygger. Det är olika moment; en bild visar den sprickvänliga grundputsen, och andra visar när jag fått på utfyllnadsputsen som består av lera, sand, koskit, vitmossa och halmhack. Slutputsen har jag inte fått på än. Huset står på Orust om den nyfikne undrar.
 
  • huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder... En av bilderna här ovan visar badrumsexperimentet: jag har gjutit ett betonggolv direkt på halmbalarna (inklusive pexrör för golvvärme). Verkar inte ha blivit några spår av mögel. Det viktiga är att golvet kan ventileras på undersidan, så det står på plintar för bästa luftgenomströmning. Alternativet vore att gjuta platta och slippa jobbet med halmbalar i golvet. Principen är annars (underifrån och upp): masonit (blindbotten) / lera / halmbal / lera / plankgolv. I väggarna är det lera / halmbal / lera. På utsidan satte jag upp z-panel eftersom det var så utsatt för väder och vind - sydvästen är hemsk vid havet.
 
  • huset5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna verkade gå in...
Svar på några funderingar: Halmen bryts inte ner bara den är torr. Man måste alltså vara noga att den inte utsätts för vatten. Kommer det ändå in vatten måste det komma ut lika lätt, m.a.o. inga täta skikt. I ett fall jag läst om resulterade en fuktskada i att groddarna i halmen grodde och växte till ny säd, dock inget mögel. Leran är föredömlig i detta avseendet, att den är så genomsläpplig och "drar" ut fukten ur halmen. Visst sjunker halmen, under första året, och det får man ta med i beräkningarna. Bygger man med enbart halmbalar som bärande element kan man "trycka ner" halmbalarna genom att dra spännremmar eller liknande mellan syllen och hammarbandet och sedan spääännna som fan. Brandsäkert blir det genom lerkliningen - bränd lera blir tegel = brandsäkert. I taket hade jag dock ekofiber för lättjans skull. Och den brinner inte heller.
 
hej har läst mej till att 45 cm halm håller det samma u-värdet som 30 cm mineralul.

mvh andreas
 
skulle villja berätta att jag tänker börja med att bygga ett litet hus nere i skåne precis utanför helsingborg med hjälp av halm.

tycker de låter som om ni sitter inne med en hel del information. hade varit kul å å höra mer.

mvh andreas
 
Här är ritningar på 50 halmhus.

Finns också många filmer på Youtube om man söker på straw bale houses.
 
Hej!
Intressant tråd! Jag tänkte bygga ett dass och renovera en del i en lada i sommar. Delen i ladan ska bli gästrum. Funderar på att använda halm för att isolera väggarna. Funkar det tror ni? Blir inte jättetjocka väggar men det är endast sommarbostad så u-värdet är inte prio ett. Det kommer inte lerklinas utan bara panelas på bägge sidor.
Och hur är det med möss? Gillar de halm?

Tacksam för svar!

Kristoffer
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.