Tack för snabbt svar. Ser grymt fint ut! Kul att det verkar hålla.

/O
 
K Knight skrev:
Limträ 115x115 är inte det en pelare och ska bara belastade stående? Limträ är så pass billigt. 90x270 kostar ju inget
Gammal tråd men ställer en fråga hoppas du ser och svarar om du kan. Jag ska ta bort en vägg mellan två små rum för att göra en lite större. Väggen är inte bärande men kan man använda 115x115 limträ stolpe som limträbalk ?
3,5 lång. Jag vill använda ngt så liten så möjligt och kan stödja.
 
  • Delvis rivet bjälklag i tak med synliga träreglar och isolering, intill en oskadad vägg med affischer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zoki_ skrev:
Gammal tråd men ställer en fråga hoppas du ser och svarar om du kan. Jag ska ta bort en vägg mellan två små rum för att göra en lite större. Väggen är inte bärande men kan man använda 115x115 limträ stolpe som limträbalk ?
3,5 lång. Jag vill använda ngt så liten så möjligt och kan stödja.
Hej!

Om väggen inte är bärande, varför ska du då använda en limträbalk?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Per Sandwall Per Sandwall skrev:
Hej!

Om väggen inte är bärande, varför ska du då använda en limträbalk?
Det är pga att jag ska må bättre även om jag vill inte se ngt där . Nu när jag tog bort gipset på ena sidan så märkte jag att väggen är svikt lite och frågan är är det pga ett av barnets säng har tryckt på ena sidan eller är det pga ngt annat.
Väggen är byggd med 45x45 läkt och gips på så det kan inte vara bärande dessutom så tak gipset går hela vägen in till andras rummet
 
Fast en 115 ”balk” gör nog varken till ifrån på den spännvidden.
 
H hempularen skrev:
Fast en 115 ”balk” gör nog varken till ifrån på den spännvidden.
H hempularen skrev:
Fast en 115 ”balk” gör nog varken till ifrån på den spännvidden.
Per jag är amatör förklara vad du menar med det är du snäll. Vill du säga att det kommer inte ha ngn funktion även om jag lägger upp en sådan limträ balk. Min svåger har en limträ balk liggandes hemma och jag kan få den, den är 12cm bredd och över 30cm hög och 4m lång min tanke var att dela en bit av den på ca 15cm hög (får minst tre 45 ribbor limmade på den höjden) kappa den till mitt behov längd som är 352cm spåra upp i gipset och sätta ditt den sedan stödja med två 45x120 reglar på sidorna. Är jag ute och cyklar
Vad skulle du gjort Per ?
 
Rent principiellt är det inget som hindrar att man använder en limträpelare som balk. Limträpelaren är tänkt som pelare då den har ett kvadratiskt tvärsnitt, men annars är det i stort sett samma sak. Som balk har dock 115x115 mycket begränsad styvhet. Den kan jämföras med en 42x160 mm limträbalk. Med en spännvidd på 3,5 meter tål den högst ca 100 kg per meter. Det är inte mycket att komma med.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Rent principiellt är det inget som hindrar att man använder en limträpelare som balk. Limträpelaren är tänkt som pelare då den har ett kvadratiskt tvärsnitt, men annars är det i stort sett samma sak. Som balk har dock 115x115 mycket begränsad styvhet. Den kan jämföras med en 42x160 mm limträbalk. Med en spännvidd på 3,5 meter tål den högst ca 100 kg per meter. Det är inte mycket att komma med.
Vad skulle du gjort i mitt ställe ? Jag är orolig, jag har redan haft bort ett bärande vägg mellan kök och vardagsrum (hade anlitat företag det blev H balk)
Jag pratade med en kille på kommunen (byggnadsnämnden) han sa till mig, den är inte bärande men om du tar bort väggen och gå upp på övervåningen och gå, se om golvet sviker ngt. Jag är endast efter stödja så jag inte tänker på det när vi är några stycken på övervåningen.
Som jag skrev jag har tillgång till en limträ balk som jag delade på höjden till 15cm hög (minst 3 ribbor limmade) och den är 12cm bredd. 352cm lång. Jag tänkte spåra i tak gipset 12cm på bredden lägga ditt limträ balken och stödja med 45x120 var på sidorna (spårar jag även gipset till dessa) så har inte väg gipset ngn stöd under. Tänkte jag kan skruva ovanför gipset eller ??
 
  • Ritning av en byggnadsplan med markerad bärande vägg och planerad placering för limträbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker du att väggen är bärande ska du också dimensionera balken som om den är det. Det är ingen mening med att sätta upp din klyvna balk, den är för klen. Du kan välja en extra bred limträbalk som inte är så hög (dock högre än den du klyvt). Tala om husets innemått, snözon och visa ett foto från husets utsida så ska du få en antydan om vad det handlar om.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En H-balk måste ju vara bästa alternativet och kraftiga stöd på sidorna. Det kommunen nämnde om att hoppa lite på övre våningen är ju väldigt bra test

Stegljud är tröttsamma
 
J justusandersson skrev:
Misstänker du att väggen är bärande ska du också dimensionera balken som om den är det. Det är ingen mening med att sätta upp din klyvna balk, den är för klen. Du kan välja en extra bred limträbalk som inte är så hög (dock högre än den du klyvt). Tala om husets innemått, snözon och visa ett foto
från husets utsida så ska du få en antydan om vad det handlar om.
väggen är inte bärande men för att jag ska vara lugn i tankarna och för att slippa att golvet viker sig när man är på övervåningen så ville jag göra som jag sa.
Snälla säg mig bara kommer mitt exempel med limträ balken kommer den hålla sämre stöd än detta jag har nu ? Det är en 45x45 och gips på var sin sida som håller nu. Om man ska använda H stål balk, räcker det med den som är H100 tror den är 10cm bred nästan 10cm hög, jag kan tänka mig Max H 120.
 
  • Inre vägg under konstruktion med vertikala träreglar och gips synligt, nära en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Z Zoki_ skrev:
Snälla säg mig bara kommer mitt exempel med limträ balken kommer den hålla sämre stöd än detta jag har nu ? Det är en 45x45 och gips på var sin sida som håller nu.
Jodå, en 115x115 limträ, någon meter lång med stöd i varje ände håller betydligt mindre än bef vägg.
För att fullt ut ersätta det befintliga så gissar jag lite mellan tummen och pekfingret att du behöver en limträbalk på minst 220 höjd.
Det är utan att räkna. Men själv har jag en limträ på 315x115 för att bära av 4,5 meter brett av mellanbjälklaget mitt i huset.

Din enda uppgift nu är att ta reda på ifall de två andra väggarna på var sida också/istället bär av, så den vägg du vill ta bort kan tas bort utan mer förstärkning. I så fall kan du skippa din limträpelare helt, eller sätta dit den ifall det känns bättre.
Eller så räknar du inte med något stöd från dessa väggar och istället sätter dit en riktig limträbalk med mått något i häraden mellan 220 och 315 höjd, alternativt en stålbalk för att få en lägre profil.
 
Z Zoki_ skrev:
Vad skulle du gjort i mitt ställe ? Jag är orolig, jag har redan haft bort ett bärande vägg mellan kök och vardagsrum (hade anlitat företag det blev H balk)
Jag pratade med en kille på kommunen (byggnadsnämnden) han sa till mig, den är inte bärande men om du tar bort väggen och gå upp på övervåningen och gå, se om golvet sviker ngt. Jag är endast efter stödja så jag inte tänker på det när vi är några stycken på övervåningen.
Som jag skrev jag har tillgång till en limträ balk som jag delade på höjden till 15cm hög (minst 3 ribbor limmade) och den är 12cm bredd. 352cm lång. Jag tänkte spåra i tak gipset 12cm på bredden lägga ditt limträ balken och stödja med 45x120 var på sidorna (spårar jag även gipset till dessa) så har inte väg gipset ngn stöd under. Tänkte jag kan skruva ovanför gipset eller ??
Om jag tolkar din ritning rätt borde minst en av väggarna mellan sov/sov/sov/bad vara bärande, jag hade t.o.m. gissat på den gulmarkerade du vill riva, annars blir det lång spännvidd för mellanbjälklaget. Men dimensionen på väggen verkar klen för att vara en bärande vägg, hur tjocka är de andra väggarna?
 
Z Zoki_ skrev:
Vad skulle du gjort i mitt ställe ? Jag är orolig, jag har redan haft bort ett bärande vägg mellan kök och vardagsrum (hade anlitat företag det blev H balk)
Jag pratade med en kille på kommunen (byggnadsnämnden) han sa till mig, den är inte bärande men om du tar bort väggen och gå upp på övervåningen och gå, se om golvet sviker ngt. Jag är endast efter stödja så jag inte tänker på det när vi är några stycken på övervåningen.
Som jag skrev jag har tillgång till en limträ balk som jag delade på höjden till 15cm hög (minst 3 ribbor limmade) och den är 12cm bredd. 352cm lång. Jag tänkte spåra i tak gipset 12cm på bredden lägga ditt limträ balken och stödja med 45x120 var på sidorna (spårar jag även gipset till dessa) så har inte väg gipset ngn stöd under. Tänkte jag kan skruva ovanför gipset eller ??

Vad har du för grund, har du källare, krypgrund eller torpargrund så kan du se vilka väggar som är bärande i grunden, då de bärande väggarna måste ha stöd under sig i grunden.
 
M mattoys skrev:
Vad har du för grund, har du källare, krypgrund eller torpargrund så kan du se vilka väggar som är bärande i grunden, då de bärande väggarna måste ha stöd under sig i grunden.
jag har ingen källare, det är betong platta och det är ingen bärande vägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.