mångstekta skrev:
Jag jobbar oxå på Sandå och vi använder så ofta det går fluggers produkter och jag har testat dom flesta kända märken en längre tid och fluggers står sig bra gemfört med andra men visst finns det såna grejer som man gärna skulle använda nått annat märke... tex lack färgen skulle jag inte rekomendera någon om dom fråga... men spackel så är alla "kända märken" i princip lika bra, inomhusfärger likadant täcknings graden kan väl variera lite inget märkbart men ett tränat och vant öga kanske ser lite skillnad... fasadfärger har jag inte så stor erfarenhet av att jag vill kommentera...

Det flugger är outstanding på, är leveranser! åtminstånde åt oss yrkesfolk vågar inte säga hur det är för privatpersoner men dom är i en klass för sig...
Trevligt med Sandåmålare här på forumet! Hur ser ni på er reklam där det sägs att ni håller tider, inte jobbar svart? Dessutom säger ni er vara lite bättre målare.

Finns det nån verklighetsförankring i reklamen, eller är det bara ett sätt att ragga jobb? Vad tycker ni själva?
 
T
Hehe...känner en Sandåmålare och han jobbar fan mer svart än vitt!
 
Intressant diskussion! Precis vad jag egentligen funderar över just nu.
Vi håller på och renoverar hall och trappa. Trappan är en furutrappa installerad i slutet av sjutti-talet och ska nu målas. Jag har slipat "lite" på spjälor och vangstycke medan planstegen är nerslipade till trärent. Om det blir dammigt i huset? Ja! Men det är egentligen inte det som är problemet. Dammet är bortstädat nu.

Jag ska alltså måla spjälorna och allt annat, utom planstegen, i täckande färg. Hittills har vi använt Flugger-färg till väggar och fotlister. Väggarna har blivit bra, men fotlisterna är inte så speciellt snygga. Jag tycker att penseldragen syns för mycket. Och så vill jag inte att trappan ska se ut.

Är Fluggers "Interiör"-lack tillräckligt bra för ett sånt jobb som trappan? Jag provade att måla på en pinne med deras "Fine*****"-roller, men jag tycker det blir för mycket struktur. Det är precis som om färgen inte flyter ut ordentligt. Någon som har erfarenhet av detta? Vilket annat fabrikat skulle i så fall ge ett bättre resultat? I detta fallet bryr jag mig inte så mycket om kostnaderna, jag tänker inte måla trappan fler gånger i mitt liv.
 
tank77 skrev:
Hehe...känner en Sandåmålare och han jobbar fan mer svart än vitt!
Jo, det är det jag opponerarar mig emot. Hur fan kan man göra en reklam, som inte stämmer för fem öre? I Göteborg är Sandå kända för att vara billigast och väldigt ofta dåligt utförda jobb. Som målare blir man rent ut sagt förbannad. Visst, man har väl ett och annat på sitt samvete själv, men jag basunerar inte ut att jag är bättre än andra, eller att jag håller tider bättre än andra heller.
 
Är detta en diskussion om vilken firma som är bäst och vilka målare som gör bäst jobb? Eller är det en diskussion om olika kvalitet på färg från olika företag? Om det är den första varianten så ska jag kanske starta en ny tråd om färgkvalitet...
 
Hehe, surpropp. Vi kan starta en annan tråd så du får ha denna för dig själv.
 
Flugger färger invändigt håller bra klass, utvändigt hade jag valt något annat.
 
Rapport från dagens prov: Jag har testat på en provbit att måla med Flugger grundfärg + Interiörlack. Jag har provat med både Fine*****-roller, lackpensel och skumgummiroller. Och tyvärr så blev det "apelsinyta" eller mycket märken efter penseldragen med Fluggerfärgen. Även när det torkat så både känns och syns apelsinytan och penseldragen.

Men jag hittade en burk Beckersfärg i källaren. Det är en ganska ny burk vattenlöslig lack med någon sorts miljömärkning på. Både med skumgummiroller och lackpensel blev det en del märken när lacken var våt, penseldrag resp apelsinyta. Men när det torkat hade apelsinytan efter skumgummirollern försvunnit. Penseldragen syns men känns inte.

Så det blir Beckers lack till trappan.
 
Håll er borta från Flügger 99 Aqua Exteriör Finish!! Har fått mycket påväxt!! Måste måla om!!
 
Tore från Vara skrev:
Håll er borta från Flügger 99 Aqua Exteriör Finish!! Har fått mycket påväxt!! Måste måla om!!
Bump! :)

Nja, du ska nog tvätta först och sen måla om om det behövs. Brukar bli rätt snyggt efter en tvätt.
 
Jag har tvättat på några ställen och tyvärr så kommer inte lystern tillbaka och det finns missfärgningar kvar från påväxten. Sen är det så att jag har en del krackeleringar oxå! Jag får nog måla om och då blir det ett annat färgfabrikat. Nemlan, tack för ditt inlägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.