hantverkare1 skrev:
Jag är tveksam att det skulle hålla. Har varit med om det flera gånger att den blåst sönder.
Iofs har jag aldrig använt t-vind super, eller är det den med grön text och gröna rektanglar? I så fall har den aldrig blåst sönder för mig men jag vet inte om det blåst så mycket när jag använt den.


Det bästa är nog att säga till familjen att du är upptagen och banka upp panelen i helgen
Jag är färgblind. Men så här ser det ut!
vindväv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L skrev:
Vad har du för vindläge? Är det lite skyddat av skog, byggnader osv?

Men kan du förstärka med lite spikreglar osv så hjälper nog det en del. Det borde väl vara rätt snabbt gjort att sätta upp nästan all spikregel?
Har du några lättviktspresenningar över så kan du väl förstärka/skydda med dom kanske.

Har du redan hemma isolering och gipsskivor så ger du duken ett bra stöd ifall du trycker i isoleringen och sen på med en gipsskiva. Då ger du vindduken stöd innifrån och det blir liksom inga större krafter på duken då. Se bara till i så fall att skarvarna på duken har spikläkt på sig, så vinden inte får loss någon skarv. Gipsskivorna behöver ju inte fullskruvas.
Det ligger relativt skyddat. Nere i en (rätt stor) dalgång, tycker tyvärr det blir väldigt byig vind här ändå. Huset ligger relativt lågt jämfört med hus runtomkring, men nog blåser det rätt bra ändå. Direkt angränsande åt nordost ligger en fotbollsplan och längre bort en sjö, däråt är alltså väldigt öppet. Som tur är verkar det ju som att det ska blåsa från motsatt håll (vilket det oftast gör).

Att sätta upp alla spikreglar känns som det bästa, men jag har tvekat för det känns inget vidare att låta den vara så exponerad (panelen kanske inte kommer på förrän i vår). Är det inte risk att det lägger sig regn och snö på de horisontala spikreglarna?

Jag har varken isolering eller skivor hemma, vill helst inte sätta upp det nu heller med risken att den blir blöt.
 
Lillmalen skrev:
Som MathiasS "antydde", vindduken är nog historia efter höststormarna....
Nämen det var faktiskt inte vad jag ville antyda. Men jag vill gärna se en kamera på detta. OCH jag skulle dra upp lite spikläkt här och där.
 
Prognosen har ju dessvärre inte utvecklats åt rätt håll. En bra bit över orkanstyrka säger dom nu. Jag får väl vara nöjd bara huset står kvar! ImageUploadedByByggahus.se1382885363.201665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Fast yr.no verkar spå relativt milda vindar för västra götaland ...
 
Mikael_L skrev:
Fast yr.no verkar spå relativt milda vindar för västra götaland ...
Ja det har du rätt i, men 4 - 7 m/s som yr.no säger, det kan inte stämma. SMHI har ju gått ut med klass 2 varning nu, det är faktiskt inte så vanligt och det gör dom inte om det är så stora tveksamheter.
 
Hur gick det här då?
 
Det gick hur bra som helst! Friggan och vindväven ser ut att ha klarat sig helt opåverkad! Den håller för betydligt mer än jag vågade hoppas på. Vart inte ens blött på insidan trots idogt regnpiskande! Nu blev ju vinden inte alls så farlig som SMHI påstod men nog blåste det rejält under ett par timmar igår kväll! Knakade ordentligt på övervåningen i vårt 1,5 planshus!
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Inte för att förringa stormen Simone, men nu blåser det och regnar så mycket att jag allvarligt är rädd att vindduken slits sönder. Betydligt värre än sist! ImageUploadedByByggahus.se1386254982.907713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.