Håller på att bygga en egenritad frigga i lösvirke! Har precis fått på pappen. Taket är dimensionerat för betongtakpannor, har en rejäl limträbalk som nockbalk. Helst skulle jag vilja få klart taket helt som nästa steg men känner mig lite osäker på om sidostabiliteten är tillräcklig med bara stående reglar i väggarna. Pannorna kommer väga närmare 1000kg. Jag har satt temporära sidostag på alla väggar och efter det känns det väldigt stabilt. I princip händer inget om jag står och skakar järnet uppe på nocken (väger dryga 90kg). Men med en höststorm som Gudrun så blir jag lite osäker, vad tror ni? Stabiliserar spikläkten mycket? Tänkte köra med 28x70 på cc 600.

Kan dröja innan jag isolerar och klär insidan med OSB.
ImageUploadedByByggahus.se1381914493.474865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1381914513.212437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Håller på att bygga en egenritad frigga i lösvirke! Har precis fått på pappen. Taket är dimensionerat för betongtakpannor, har en rejäl limträbalk som nockbalk. Helst skulle jag vilja få klart taket helt som nästa steg men känner mig lite osäker på om sidostabiliteten är tillräcklig med bara stående reglar i väggarna. Pannorna kommer väga närmare 1000kg. Jag har satt temporära sidostag på alla väggar och efter det känns det väldigt stabilt. I princip händer inget om jag står och skakar järnet uppe på nocken (väger dryga 90kg). Men med en höststorm som Gudrun så blir jag lite osäker, vad tror ni? Stabiliserar spikläkten mycket? Tänkte köra med 28x70 på cc 600.

Kan dröja innan jag isolerar och klär insidan med OSB.
[bild]
[bild]
Ska inte fasaden på? Den stabiliserar ju också en del.
Snesträvor på insidan tills det är dags för osb/gips?
 
hantverkare1 skrev:
Ska inte fasaden på? Den stabiliserar ju också en del.
Snesträvor på insidan tills det är dags för osb/gips?
Stabiliserar verkligen stående fasad speciellt mycket? Visst ska fasaden på men jag vill måla den först och det är lite kallt att stå ute och måla nu. Tänkte därför få klart taket först innan snön kommer!
 
Du har ju snedsträvor på långväggarna, det räcker.
 
Mikael_L
Snedsträvorma du har räcker.

Det är bra (men inte helt nödvändigt) om det finns två på varje vägg. lutande åt varsitt håll, dvs totalt 8 st strävor.
Dom kan sitta på insida likväl som utsida.

Dom bör sitta kvar till åtminstone en invändig väggskiva (gips t.ex.) är monterad på väggen.

Ytterpanelen stagar som regel också ganska bra, men med en viss risk för en liten rörelse som sen innebär sneda väggar. :(

Se till att stommen är verkligen rak överallt och på alla sätt och vis nu innan du fortsätter. :)
 
Tack för all svar! Känner mig tryggare nu. Stommen är rak på alla sätt och vis (eller var för någon vecka sen åtminstone). Hultafors MST 180 är bra, men man blir fan galen på precisionen jämfört med ett vanligt pass. Lutar en regel 5mm på 2 meters längd så ser det helt off ut med det passet.

Eftersom samtliga hörn och dörreglar samt stolpar centrerar bubblan på MST 180 i båda ledderna så bör det vara rätt rakt nu! Jag skall trippelkolla igen innan jag börjar skruva dit spikreglarna.
 
Några betongpannor har jag inte hunnit få på än men däremot vindväv. Ingen spikläkt än dock. Nu ser det ju ut att dra ihop sig till storm här på måndag. SMHI appen säger 29 m/s i byarna här. Om det nu blir så, står väven emot det eller kommer den gå sönder? Häftad med bredtrådsklammer enligt konstens alla regler men som sagt inga spikreglar än. Behöver jag vara orolig?
 
Du behöver sätta upp en webkamera.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte isolera ett par fack på tre innerväggar och sätta upp en skiva på varje? Det skulle stabilisera... Annars kanske en spikregel på sne tillfälligt på varje vägg.
 
carlbanan skrev:
Kan du inte isolera ett par fack på tre innerväggar och sätta upp en skiva på varje? Det skulle stabilisera... Annars kanske en spikregel på sne tillfälligt på varje vägg.
Kanske lite otydligt men om du läser hela tråden så.
Ja huset är jag inte orolig för längre. Nu gällde det just vindduken denna gången!
 
Som MathiasS "antydde", vindduken är nog historia efter höststormarna....
 
Fan också! Den var dyr som tusan. Vad ska jag göra för att rädda den. Säga åt familjen att jag är upptagen hela helgen och spika upp panel för glatta livet kanske?

Det jag möjligen hinner med är att sätta dit spikreglar i vid skarvarna, då tror jag faktiskt den klarar sig. Den är riktigt seg (T-Vind Super).
 
Nee, det ser verkligen inte bra ut detta alltså. Får väl ordna en webkamera för att ni åtminstone ska få lite roligt...
smhi.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Fan också! Den var dyr som tusan. Vad ska jag göra för att rädda den. Säga åt familjen att jag är upptagen hela helgen och spika upp panel för glatta livet kanske?

Det jag möjligen hinner med är att sätta dit spikreglar i vid skarvarna, då tror jag faktiskt den klarar sig. Den är riktigt seg (T-Vind Super).
Jag är tveksam att det skulle hålla. Har varit med om det flera gånger att den blåst sönder.
Iofs har jag aldrig använt t-vind super, eller är det den med grön text och gröna rektanglar? I så fall har den aldrig blåst sönder för mig men jag vet inte om det blåst så mycket när jag använt den.


Det bästa är nog att säga till familjen att du är upptagen och banka upp panelen i helgen
 
Mikael_L
Vad har du för vindläge? Är det lite skyddat av skog, byggnader osv?

Men kan du förstärka med lite spikreglar osv så hjälper nog det en del. Det borde väl vara rätt snabbt gjort att sätta upp nästan all spikregel?
Har du några lättviktspresenningar över så kan du väl förstärka/skydda med dom kanske.

Har du redan hemma isolering och gipsskivor så ger du duken ett bra stöd ifall du trycker i isoleringen och sen på med en gipsskiva. Då ger du vindduken stöd innifrån och det blir liksom inga större krafter på duken då. Se bara till i så fall att skarvarna på duken har spikläkt på sig, så vinden inte får loss någon skarv. Gipsskivorna behöver ju inte fullskruvas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.