Jag läser mycket på det här forumet, och et r något jag reagerar på: Hur många här med stor självsäkerhet alltid ger råd och talar om sanningar trots att de inte har en enda aning. Det är väldigt enkelt att lägga till ett "Tror/Tycker jag" för att frågeställaren själv skall kunna bilda sig en uppfattning.

Är det så viktigt att få "bästa svar", eller varför gör man så här? Vet man inte så vet man inte. punkt.

I en annan tråd jag tänker på så frågades det om vad det var för något mtrl på fasaden, XX förkunnade att den var slammad och hur man skulle göra med den.. Jag tror absolut att den var stänkputsad, men trådskaparen verkade gå på XX linje, och varför skulle han inte det. Med så många fina "Bästa svar" i bagaget skall man väl kunna lita på någon?

Så i denna tråd också, hur i helsike kan man ens tala om för en person som inte vet hur att gjuta 195m3, att bilchauffören kommer att göra allt jobb?

Skulle du bry dig det minsta om TS står med ditt råd i minnet med en kopp kaffe i handen och väntar på sin efterlängtade betong, skulle u bry dig det minsta om hela jäkla gjutningen misslyckades totalt? Vad skulle det kosta att rätta till en kanske bara halvbra rännutläggning?

Av ett sådant svar att döma så förstår man att u faktiskt inte har en jäkla aning, men ändå ger ett svar formulerat som sanning till TS. Kanske i framtiden då när de uppfunnit den där självvibrerande betongen du talar om, men idag är väl det enklaste gjutarbetet man kan göra ett med självkompakterande betong. Fast till 195m3 är det nog bra om man har iaf 2 kamrater till hjälp, plus chaffisen...

TROR JAG .
 
  • Gilla
Nidion
  • Laddar…
Det är helt olika hur han som kör bilen gör, när vi skulle gjuta i sommarstugan kom de 1,5 timme för tidigt och vi var inte på plats ännu, de tippade hela skiten i en stor hög mitt på, förvisso bara 60 kvadrat platta men resultatet blev ju ganska skit, inte bättre av att det var strax över 25 grader varmt ute med.
När vi gjorde garaget så var det nästan bara att gå in och värma kaffet medan de lastade av.

Skulle inte under några som helst omständigheter stå själv med pumpkillen och försöka få till en platta på 195 kvadrat.

Och glätta självklart, betongslipen (som vi fick hyra till sommarstugan) blev ingen billig historia, det må låta billigt med 500kr om dagen eller nått sånt, men det är sliptrissorna som kostar, det blev ett antal 1000kr för plattan till stugan och resultatet blev ändå inte speciellt bra, det största bulorna fick man ner lite, inte den enklaste maskin att köra heller om man inte gjort det tidigare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
För min egen del tror jag fortfarande att det bästa för TS är att bygga sin form och allt det där själv, för det är där den stora arbetskostnaden ligger i att leja bort en hel platta till någon annan.

Sen be mig om telefonnumret till de där två duktiga killarna, och pynta de där 20-30 kronorna på att få den svåra och stressiga delen utförd utav några med stor erfarenhet.

Jag gjöt garageplattan helt själv (+ två andra totala amatörer), det blev en platta ja, helt OK, men ingen riktig finish.
Jag lejde bort hela gjutningen av huset, denna platta blev jättefin. Det kostade 10 papp, men då jag slapp hyra av vibb, sloda och glättningsmaskin sparade jag 2 tusen.
Sen sparade jag 2 tusen på kort lossningstid av betongen.
Sen sparade jag 2 tusen och några timmars jobb på att ytan på köksgolvet var tillräckligt bra för att inte behöva spacklas.
Sen var det öht trevligt att alla golvytor var jämna och i våg överallt, under bygget.

Jag skulle alla dagar i veckan leja gjutningen av allt över 25m2 till dessa två duktiga gossar i framtiden, eller någon annan som tar på sig rena gjutuppdrag.
 
S Snål-Jocke skrev:
Jag läser mycket på det här forumet, och et r något jag reagerar på: Hur många här med stor självsäkerhet alltid ger råd och talar om sanningar trots att de inte har en enda aning. Det är väldigt enkelt att lägga till ett "Tror/Tycker jag" för att frågeställaren själv skall kunna bilda sig en uppfattning.

Är det så viktigt att få "bästa svar", eller varför gör man så här? Vet man inte så vet man inte. punkt.

I en annan tråd jag tänker på så frågades det om vad det var för något mtrl på fasaden, XX förkunnade att den var slammad och hur man skulle göra med den.. Jag tror absolut att den var stänkputsad, men trådskaparen verkade gå på XX linje, och varför skulle han inte det. Med så många fina "Bästa svar" i bagaget skall man väl kunna lita på någon?

Så i denna tråd också, hur i helsike kan man ens tala om för en person som inte vet hur att gjuta 195m3, att bilchauffören kommer att göra allt jobb?

Skulle du bry dig det minsta om TS står med ditt råd i minnet med en kopp kaffe i handen och väntar på sin efterlängtade betong, skulle u bry dig det minsta om hela jäkla gjutningen misslyckades totalt? Vad skulle det kosta att rätta till en kanske bara halvbra rännutläggning?

Av ett sådant svar att döma så förstår man att u faktiskt inte har en jäkla aning, men ändå ger ett svar formulerat som sanning till TS. Kanske i framtiden då när de uppfunnit den där självvibrerande betongen du talar om, men idag är väl det enklaste gjutarbetet man kan göra ett med självkompakterande betong. Fast till 195m3 är det nog bra om man har iaf 2 kamrater till hjälp, plus chaffisen...

TROR JAG .
När man läser på forum på nätet så ingår det att förstå att ingen sitter inne med den totala sanningen. Det är just det som är så bra med forum, man lär sig ganska snabbt vilka som har lite koll och vilka som inte har det. Att få flera svar från olika personer gör att man kan sålla och vikta fram ett svar.

Ofta finns det ju inga exakta sanningar heller utan det handlar mycket om tyckande.

Jag tycker inte man behöver skriva "tror jag" utan det är faktiskt upp till frågeställaren att förstå att man inte läser en faktagranskad encyklopedi utan svar från vanliga privatpersoner.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.