Litet hål på barnens fotboll, förmodligen något plastmaterial. Hur lagar man det?

Enklast är ju att köpa en ny boll, men det skadar ju inte att veta hur man lagar, om det nu går.

per
 
Inget svar, måste kolla om det går att svara, det har ju varit problem idag med forumet.

Och det fungerar, skönt! Och hur lagar man nu bollen?

per
 
Lagningslapp för cykelslang/pool?
 
Men Thomas, cykelslang och duken i en pool skiljer sig väl åt. Du menar alltså att man kan laga med samma metod, solution och gummilappar i båda fallen. Det tror inte jag, därför min fråga.

per
 
Nu menar jag inga stora swimmingpooler utan mindre uppblåsbara varianter. Kan man laga sådana med gummilappar kanske det funkar på din boll?
 
VET Du att solution och gummilappar fungerar på mindre varianter, eller är det vad Du tror. Storleken, och huruvida den är uppblåsbar saknar kanske betydelse i sammanhanget. Jag upplever att vi talar om att laga två olika materialtyper. Gummi respektive armerad plast. Och i mitt barns fall gäller det billiga fotbollar.

per
 
Det följer med lagningslappar med många uppblåsningsbara pooler, finns även att köpa separat. Så ja det funkar (Har jobbat i leksaksaffär många år).
 
Kanske skulle funka med "modell" lim som smälter ihop plasten. Om det är en tagg eller dyl så tror jag att det kan funka att bara "dutta" lite lim i hålet.
Sedan är frågan om inte en tub lim är dyrare än en ny boll, men det är ju en annan fråga:)
 
Nu gäller det inte pooler, det gäller hur man lagar en fotboll. Kommer Du ihåg hur sådana lagas, måste det inte ske genom någon form av ihopsmältning av plasten. En lagningslapp lossnar ju ganska snart i det ungdomliga tumultet.

per
 
Några plastbollar har vi aldrig lagat, de kostar ju bara en tia.
 
Åk till gummimojjen och få den pluggad! Säkert också dyrare än en ny boll, men denna verkar ha ett stort affektionsvärde!
 
Redan i trådöppningen skrev jag att det är enklast att köpa en ny boll. För mig var det emellertid intressant om det går att laga en boll oavsett affektionsvärde. Vägledande svar tycks utebli, närmast beroende på att det kanske inte existerar någon enkel och bra metod. Annat än försiktig ihopsmältning, och sådan skall jag prova på midsommarafton.

Önskar Er trevlig helg!

per
 
I alla fall så har ett dussin personer lagt två minuter var på att svara, och ytterligare 100 pers har lagt 1 min var på att läsa tråden, totalt ca två timmar. Bollens värde är därmed uppe i minst 200 kr och förtjänar därmed att repareras! ;)
 
Superlim kanske?

//PPALM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.