Johhhan
Hojte Hojte skrev:
Klart man kan göra så, hur annars gör man överlapp mellan golv och vägg? Eller mellan vägg och bård?
Men större väggytor?
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
S
Johhhan Johhhan skrev:
Nej, inte dubbla lager våtrumstapet! Dubbla aldrig tätskikt; då stängs eventuell fukt in och skapar snart en riktigt otrevlig miljö.
Va? Man dubblar ju tätskikt överallt där man överlappar det. :O
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
Johhhan
S SueCia skrev:
Va? Man dubblar ju tätskikt överallt där man överlappar det. :O
Det var ett svar på idén att laga hålet och sedan täcka väggen från golv till tak med ett nytt tätskikt. Det ska man inte göra. Det verkar tyvärr som att mitt svar var otydligt, så att det övertolkas. Naturligtvis kan man göra överlappningar, de görs enligt anvisningarna. Men för större ytor citerar jag GVK: "Dubbla tätskikt får inte förekomma."
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
Du blandar nog ihop sakerna lite nu. När det gäller tapeten ska man gå på vad tillverkaren anger. Det du pratar om är nog när det är både tapet och en fuktspärr i väggen med organiskt material mellan. Där riskerar det att fastna fukt.
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
MakeItRain MakeItRain skrev:
En halvmeter ovanför badkarskanten.:-/
Ta ut badkaret och installera en duschkabin. Då är probelermer löst så länge du har kvar duschkabinen.
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
Johhhan
D Daniel 109 skrev:
Du blandar nog ihop sakerna lite nu. När det gäller tapeten ska man gå på vad tillverkaren anger. Det du pratar om är nog när det är både tapet och en fuktspärr i väggen med organiskt material mellan. Där riskerar det att fastna fukt.
Så, vilka våtrumstapeter är godkända att dubbla enligt tillverkare?
 
Laga hålet i gipsskivan, sen låter du en mattläggare svetsa i en ny bit i lämplig storlek. Sen kan du bada och duscha där som vanligt igen. Du behöver inte riva hela badrummet som många föreslår :)
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
Ja, jag tänker också att det mest praktiska är lagning av skivan bakom och insvetsning av en ny bit. Vill du sedan vara på den säkra sidan så är duschkabin bra.
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
Vill man dölja lagningen kan man väl dekorera med några konstnärligt utformade badankor, båtar, fåglar eller vad man skulle kunna tänkas gilla.
 
janwide
Johhhan Johhhan skrev:
Om du vet vilken tillverkaren är, kan du kanske fråga om bästa möjliga sätt att laga. Det lär visserligen inte kunna godkännas av GVK. Insvetsning av en ny bit kommer aldrig upp i samma fuktsäkerhet, då svetsfogar alltid är svagare än en intakt yta. Men, som sagt, med en duschkabin minskar man ju belastningen bra.
Förstår inte varför det skulle vara problem med svetsfogar i duschutrymmet. Har man våtrumsmatta blir det ju alltid minst en svets nere vid golvet i duschutrymmet. Dessutom provtrycker ju mattläggaren svetsarna.
 
Johhhan
janwide janwide skrev:
Förstår inte varför det skulle vara problem med svetsfogar i duschutrymmet. Har man våtrumsmatta blir det ju alltid minst en svets nere vid golvet i duschutrymmet. Dessutom provtrycker ju mattläggaren svetsarna.
Jag hade själv valt lagning med svetsfog här, men tydligen anses det inte tillräckligt säkert enligt branschreglerna. Jag antar att det ändå är så liten skillnad så att det vore ok att göra det om det fanns en särskild regelsamling för renovering och reparationer. Det är ju inte rimligt att gå efter reglerna till punkt och pricka ifall det medför att ett hål i en vägg kräver att hela badrummet görs om.
 
janwide
Johhhan Johhhan skrev:
Jag hade själv valt lagning med svetsfog här, men tydligen anses det inte tillräckligt säkert enligt branschreglerna. Jag antar att det ändå är så liten skillnad så att det vore ok att göra det om det fanns en särskild regelsamling för renovering och reparationer. Det är ju inte rimligt att gå efter reglerna till punkt och pricka ifall det medför att ett hål i en vägg kräver att hela badrummet görs om.
I vilka branschregler har du läst att man inte får skarva våtrumsmatta i dusch eller bad? Enligt GVK verkar det vara OK. "Skarvar på väggmattor ska utföras som stumfog i våtzon1."
 
Johhhan
Självklart får man det! Har inte sagt annat. Det här gällde delreparation. Då kan man enligt GVK göra det i vissa fall, om det finns anvisningar från tillverkaren och garantin kan fortsätta gälla. De rekommenderar annars att man inte gör en delreparation. Å andra sidan säger GVK ändå att man vet av erfarenhet att resultatet i alla fall brukar bli bra vid delreparation.
 
Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Johhhan
Om badkaret blir kvar och man känner att man vill safea med något mot direkt vattenstänk så finns det kanske något schyst duschdraperi att komplettera med längs den väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.