J Johanna Mor skrev:
Snällt att du försvarar mig! Jag får tyvärr höra en del sånt här även från folk i min närhet. Hade varit otroligt skönt med hyres absolut, men å andra sidan är en köpes lägenhet en investering.

Jag vill verkligen lära mig allt! Jag har ingen i min närhet som jobbar som hantverkare eller liknande så jag har inte någon att fråga riktigt utan jag spenderar timmar på sidor som denna samt på youtube. Vill kunna lösa allt som går att lösa själv, själv.

Har en hel lista här hemma med saker jag vill göra men försöker ta en sak i taget. Nästa vecka ska jag foga badrummet. Ska iväg i helgen och köpa det som behövdes.

Ska även försöka lägga golv nästa år! Det blir spännande
Välkommen hit och lycka till :)
Här på forumet finns massor av kunskap att hämta. Bara man lär sig filtrera bort gnällspikar :p
 
S Stuff skrev:
Välkommen hit och lycka till :)
Här på forumet finns massor av kunskap att hämta. Bara man lär sig filtrera bort gnällspikar :p
Tusen tack! Absolut, det ska jag göra! :rofl:
 
J Johanna Mor skrev:
Men jag vet inte om jag bör ta dit någon som kan utesluta fuktskador?
Det är inte så mycket en "expert" kan göra heller, för att undersöka.

Det går inte att göra en fuktmätning, eftersom det helt normalt skall finnas fukt under platorna, på rätt sida av fuktspärren. Man kan mäta fukt på djupen ned i golvet (instrumentet skickar in radiovågor som reflekteras tillbaka olika beroende på om det finns något som leder ström i radioovågornas väg, vatten leder ström). Men instrumentet kan bara se om det finns fukt nere under klinkersplattorna, inte om det är ovan eller under fuktspärren, så en sådan mätning ger inget.

Det man kan göra för att undersöka ifall det finns en fuktskada, är att gå på plattorna precis runt brunnen och känna efter om det sviktar något. OM det finns en skada, så kan den få materialet under fuktspärren att svälla och bli svampigt. Om plattorna därför sviktar så spricker fogen, och i nästa skede kommer plattor att lossna. Det är hypotetiskt tänkbart att där finns en sådan skada, och att det är därför som fogen har släppt. Men det är oerhört mycket mer sannolikt att den bara har släppt mot metallsilen. utan något underliggande fel.

Jag skulle inte vara orolig för en vattenskada baserat på det vi ser på bilden.

Ett sätt att undvika vattenskador från golvbrunnar, är att vara noga med rensning av vattenlåset. OM det finns ett fel, med en liten glipa eller liknande i anslutningen av tätskikt mot brunnen, så blir det en väldig skillnad om vatten bara rinner över glipan ned i brunnen, mot om det är halvstopp i brunnen, så att vatten stiger och står över stället med glipan, och tryckler ut vatten genom felet. I ena fallet blir det kanske motsvarande tre droppar vatten som letar sig ut vid varje dusch, och absorberas av byggnadsmaterialet i golvet (ventileras ut till slut), i andra fallet kanske det trycks ut en deciliter vatten vid varje dusch. För mycket för att det skall "försvinna" i materialet.

Så ta för vana att rensa vattenlåset regelbundet, vänta inte tills det blir stopp och vatten börjar stiga runt fötterna.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Jag tvättade vattenlåset nu, den fick jag byta för några veckor sedan då den som satt innan var väldigt gammal.
Tycker ni att detta ser rätt ut?
 
  • Öppnad avloppsbrunn, droppande vatten, kakelgolv, skruvmejsel, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Du kanske rent av skulle haft en hyresrätt istället om du blir så nojjig av att det fattas 1cm fog.....
Ähh. Snart har tanten fixat det där själv och på köpet lärt sig att foga kakel så väninnorna kommer att stå på kö för att få sina badrum fixade.... ;)
 
  • Gilla
  • Älska
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du kanske rent av skulle haft en hyresrätt istället om du blir så nojjig av att det fattas 1cm fog.....
Det där var väl väldigt onödigt! Det är väl toppen att TS tar sitt ansvar och undersöker eventuella problem, speciellt om det finns brister i samband med vatten som eventuellt skulle kunna orsaka betydande skador.

Att du, jag och många andra här "vet" att lite "fogbrist" nästan alltid är harmlöst betyder inte att en nybliven bostadsrättsinnehavare kan förväntas vara säker på det. Och är man inte säker på det tycker jag att man gör fullkomligt rätt i att skaffa sig kunskapen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Thomas59 och 7 till
  • Laddar…
J
Skulle föreslå att du även gnuggar alla fogarna med någon rengörning och skruvbbsvamp. Det skulle lyfta hela helhetsintrycket av badrummet. Någon typ av beläggning nu som borde gå att bli av med.
 
J Jocke Best skrev:
Skulle föreslå att du även gnuggar alla fogarna med någon rengörning och skruvbbsvamp. Det skulle lyfta hela helhetsintrycket av badrummet. Någon typ av beläggning nu som borde gå att bli av med.
Okej! Det låter som en bra idé! Finns det någon speciell rengöring du rekommenderar? Jag har vanlig rengörings spray från Ajax som är för badrum men det kanske inte biter just där?
 
J
Tror du behöver minst klorin eller nåt mot kalk (scale)
 
  • Älska
Johanna Mor
  • Laddar…
J Johanna Mor skrev:
Okej! Det låter som en bra idé! Finns det någon speciell rengöring du rekommenderar? Jag har vanlig rengörings spray från Ajax som är för badrum men det kanske inte biter just där?
Skaffa en fogkrats och skrapa bort det fula. Sen fogar du om hela golvet i en snygg färg.
 
useless useless skrev:
Skaffa en fogkrats och skrapa bort det fula. Sen fogar du om hela golvet i en snygg färg.
Absolut en möjlighet men det finns åtminstone två fallgropar om man är ovan.

Dels gäller det att man aldrig får gå för djupt så att man riskerar att skada tätskiktet. Normalt bör inte detta vara någon större risk men man bör ändå tänka på det. Sen är det även ganska lätt att skada någon platta om man kommer åt kanten och råkar sprätta bort en flisa. Detta är i och för sig bara ett estetiskt problem men ska man kratsa ur ett helt golv får man vara rätt noggrann och försiktig.

Sen kan ful gammal fog vara så lös att allt går som en barnlek med lite tur. Att delar redan lossnat av sig själv skulle kunna tyda på detta.
 
J Johanna Mor skrev:
Okej! Det låter som en bra idé! Finns det någon speciell rengöring du rekommenderar? Jag har vanlig rengörings spray från Ajax som är för badrum men det kanske inte biter just där?
Du behöver nått tuffare än Ajax, Sist jag använde det tyckte jag det var nära värdelöst men kanske dem är bättre idag.

Antingen jobbar man med lika löser lika eller så trycker man på med produkt med annat PH.

För dem där fogarna skulle jag först gå på med an grovrengöring med tensider (ex Nitor Grovrengöring eller alkalisk avfettning) för att lösa allt fett. Alternativt kan man köra såpa om man inte vill använda starka grejer.

Sen kan du jobba med produkt med lågt PH tillexempel kalkosan för att lösa kalkavlgringarna. Alternativt använder du citron/lime/ättika om du vill ha nått snällare.

Sist kan man använda klorin för att bleka och döda eventualla bakterier.

Kör du detta kommer dem se som nya ut.

OBS! Viktigt att inte blanda klorin med produkter med lågt PH då det kan medföra direkt livsfara. Men sköljer man nogrant med vatten imellan är det så gott som ofarligt.
 
  • Älska
Johanna Mor
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut en möjlighet men det finns åtminstone två fallgropar om man är ovan.

Dels gäller det att man aldrig får gå för djupt så att man riskerar att skada tätskiktet. Normalt bör inte detta vara någon större risk men man bör ändå tänka på det. Sen är det även ganska lätt att skada någon platta om man kommer åt kanten och råkar sprätta bort en flisa. Detta är i och för sig bara ett estetiskt problem men ska man kratsa ur ett helt golv får man vara rätt noggrann och försiktig.

Sen kan ful gammal fog vara så lös att allt går som en barnlek med lite tur. Att delar redan lossnat av sig själv skulle kunna tyda på detta.
Jag tror inte riktigt att jag vågar ge mig på det. Jag ska tvätta med klorin och se om man får bort skit iallafall! Jag bryr mig inte så värst mycket om hur det ser ut men att städa bort lite skit med en svamp gör jag mer en gärna haha
 
BirgitS
Ta en skurborste i stället för en svamp. Jag brukar använda något allrengöringsmedel, men inte som sprej utan på flaska som man själv doserar i en hink. I det här fallet då med högre dosering än vad som är standard, det går bra bara man sköljer efteråt.

Skurborste typ https://www.biltema.se/hem/stadning/sopborstar/skurborste-2000037191 utan skaft så går det att få bra tryck mot golvet.
 
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A
B Byggareberg skrev:
Du behöver inte ta dit någon om fogen bara lossnat av sig själv, har det varit fysisk åverkan behöver du oroa dig.
Lite sent ute, men jag har ett liknande problem. I mitt fall beror det dessvärre inte på normalt slitage. Jag skulle rengöra glasväggen i duschen med ättika (24 %). Dum som jag var la jag ingenting på golvet för att skydda klinker och fogar. På en fog mellan en klinker och golvbrunnen har det uppstått en frätskada. Jag använde en trasa för att rengöra glasväggen, så det är inte så att ättikan har droppat direkt på golvet och fogarna. Men jag är tämligen säker på att frätskadan uppstod i just denna fog, mellan klinkern och golvbrunnen, eftersom jag (dum som jag är) la trasan där och lät den ligga kvar.

Jag bifogar ett par bilder, på avstånd och nära håll. Tror du/ni att tätskiktet/brunnsmanschetten kan ha skadats?

Jag skrev till en annan medlem här på forumet häromdagen, och han sa att jag nog till 100 % kunde utesluta att tätskiktet hade skadats. Dessförinnan kontaktade jag en välrenommerad firma. Jag skickade samma bilder till personen som jag pratade med, och han sa att han inte tror att tätskiktet har tagit skada. Han sa att man skulle kunna fräsa bort den gamla fogen, och lägga ny. Jag har alltså fått lugnande besked från två personer som av allt att döma har koll på läget. Men för att verkligen vara på den säkra sidan skulle jag vilja ha ytterligare en (eller ett par) second opinion(s). Får jag lugnande besked ännu en gång, kommer jag inte att föra frågan på tal igen.

Skulle det ha uppstått en skada i tätskiktet är det väl bättre att renovera än att chansa? Det skulle väl kosta mycket mer att först åtgärda en eventuell fuktskada/vattenskada och därefter renovera badrummet, inte sant?

Stort tack på förhand!
 
  • Närbild på en skadad fog mellan klinkerplattor och en golvbrunn i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av frätskada på fog intill golvbrunn i duschen, orsakad av ättika.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.