Hej!

Jag har upptäckt att det blivit ett hål vid golvbrunnen i duschen.
Jag har lite panik, vissa säger att det är rent estetiskt och att det absolut inte spelar någon roll medans andra skriker fuktskador.
Jag lider av kristankar och kan absolut inte tänka logiskt just nu utan ligger med ångest då jag är orolig.
Vad tror ni? Skickar med några bilder.
 
  • Del av en metallplatta med hål bredvid ljusblå kakelvägg, möjlig detalj i badrum eller kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvavlopp nära kakel, gråa toner, skugga, strukturer, övergång mellan två ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom fogen och plattorna finns ett tätskikt. Går tätskiktet sönder så kommer du få fuktskada. Plattorna och fogen skyddar tätskiktet så du kan duscha utan att förstöra det.

Det är ingen/minimal risk att tätskiktet blir skadat av det där. Med det sagt skulle jag fyllt igen med ny fog. Väldigt enkelt och billigt, det kan du lösa själv för någon hundring.
 
  • Gilla
Cheerful och 2 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Bakom fogen och plattorna finns ett tätskikt. Går tätskiktet sönder så kommer du få fuktskada. plattorna och fogen skyddar tätskiktet så du kan duscha utan att förstöra det.

Det där är ingen/minimal risk att tätskiktet blir skadat av det där. Med det sagt skulle jag fyllt igen med ny fog. Väldigt enkelt och billigt, det kan du lösa själv för någon hundring.
tusen tack för ditt svar! Du lugnar ett mycket oroat hjärta.

Jag har läst runt lite och har förstått att det är vanlig kakelfog man ska ha och inte silikon.

Vad tror du om denna?
 
  • En online produktbeskrivning av Kiilto klinkerfog, ljusgrå, 1 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johanna Mor skrev:
tusen tack för ditt svar! Du lugnar ett mycket oroat hjärta.

Jag har läst runt lite och har förstått att det är vanlig kakelfog man ska ha och inte silikon.

Vad tror du om denna?
Precis den där hade jag köpt. Finns jättebra videos på Youtube hur du fogar igen det. Du behöver en svamp och en gummiskrapa förutom fogen.
 
Sittställning
J Johanna Mor skrev:
tusen tack för ditt svar! Du lugnar ett mycket oroat hjärta.

Jag har läst runt lite och har förstått att det är vanlig kakelfog man ska ha och inte silikon.

Vad tror du om denna?
Den produkten är bra:)
 
Tusen tack för era svar! Då ska jag skriva upp det och försöka ta mig till Bauhaus nu i helgen! Jag får försöka att inte dusha tills dess för säkerhets skull
 
J Johanna Mor skrev:
Tusen tack för era svar! Då ska jag skriva upp det och försöka ta mig till Bauhaus nu i helgen! Jag får försöka att inte dusha tills dess för säkerhets skull
Lycka till! Ser inga problem med att fortsatt använda duschen innan lagning sker. Stäng av golvvärmen en dag innan lagning och ha den avstängd minst sju dagar efter lagning.
 
B Byggareberg skrev:
Lycka till! Ser inga problem med att fortsatt använda duschen innan lagning sker. Stäng av golvvärmen en dag innan lagning och ha den avstängd minst sju dagar efter lagning.
Tusen tack! Stänga av golvvärmen kan dessvärre bli svårt, det är föreningen som styr den och den stängs av när det närmar sig sommaren! Tror du att det går endå även fast den är på?
 
J Johanna Mor skrev:
Tusen tack! Stänga av golvvärmen kan dessvärre bli svårt, det är föreningen som styr den och den stängs av när det närmar sig sommaren! Tror du att det går endå även fast den är på?
Det låter som det är vattenburen värme? Kan det sitta en shunt och/eller termostat i badrummet? Vrid ned termostaten så mycket du kan. Bör finnas en avstängningsventil för ditt badrum vid behov av renovering.

Problemet kan bli att fogen härdar för fort och går sönder. Vattnet i fogen dunstar för fort.

Om det verkligen inte går att stänga av golvvärmen får du fukta fogen ofta, flera gånger per dygn.
 
B Byggareberg skrev:
Det låter som det är vattenburen värme? Kan det sitta en shunt och/eller termostat i badrummet? Vrid ned termostaten så mycket du kan. Bör finnas en avstängningsventil för ditt badrum vid behov av renovering.

Problemet kan bli att fogen härdar för fort och går sönder. Vattnet i fogen dunstar för fort.

Om det verkligen inte går att stänga av golvvärmen får du fukta fogen ofta, flera gånger per dygn.
precis det är vattenburen! Hmm, jag ska kolla upp det när jag kommer hem! Får bli lite detektivarbete helt enkelt! I värsta fall får jag jobba hemma och ställa klockan och göra som du säger, fukta ofta.
 
Sittställning
Jag personligen hade inte brytt mig om att stänga av golvvärmen, visst är det något varmare vid golvbrunn men slingorna ska inte ligga så nära brunnen för då riskerar den att torka ut.

Torkar fogen för fort så kan du lägga en fuktig trasa ovan på medans det härdar typ en dag.

Detta är egentligen ett väldigt litet projekt så behöver inte förstora upp det.

Blanda lite pulver i en påse, knåda med händerna, spritsa ut den i springan, fixa lite med fingrarna. Låt det vila i 30 min torka bort överflöd och lägg en fuktig trasa. Ta bort efter typ 24 h eller så.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
J
När du ändå håller på, så skrapa lite försiktigt runt övriga fogar och se om du hittar något mer som vittrat bort. Så sparar du lite tid tills nästa gång. Det där fixar du lätt. Inte svårare än att knåda en pepparkaksdeg :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Ni är så himla gulliga som ger mig tips!! Äntligen människor som inte gör saken värre genom att skrika FUKTSKADOR! Vad jag har läst nu så är det rätt vanligt att det släpper ibland och att man bara fixar till det då.
Men jag vet inte om jag bör ta dit någon som kan utesluta fuktskador?

Hur hade ni gjort?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
J Johanna Mor skrev:
Ni är så himla gulliga som ger mig tips!! Äntligen människor som inte gör saken värre genom att skrika FUKTSKADOR! Vad jag har läst nu så är det rätt vanligt att det släpper ibland och att man bara fixar till det då.
Men jag vet inte om jag bör ta dit någon som kan utesluta fuktskador?

Hur hade ni gjort?
Du behöver inte ta dit någon om fogen bara lossnat av sig själv, har det varit fysisk åverkan behöver du oroa dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Johanna Mor och 1 till
  • Laddar…
J
J Johanna Mor skrev:
Ni är så himla gulliga som ger mig tips!! Äntligen människor som inte gör saken värre genom att skrika FUKTSKADOR! Vad jag har läst nu så är det rätt vanligt att det släpper ibland och att man bara fixar till det då.
Men jag vet inte om jag bör ta dit någon som kan utesluta fuktskador?

Hur hade ni gjort?
Det är ingen ide att försöka göra det då det naturligt är vatten i golvet under en lång tid efter duschning, även om allt är helt korrekt. Precis som du säger så är detta i sig inget tecken på fuktskador. Endast om du känner att brunnen eller golvet sviktar när du lägger kroppstyngden på det, men då borde mer än en cm sitta löst.
 
  • Älska
Johanna Mor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.