C
Timmervikarn skrev:
Enl snickaren som gjorde visningen, är detta det enda sätt att montera fönster "godkänt". Nån som säger emot????
Godkänt av vem?
Såvitt byggreglerna beträffar lär det funka lika bra med spik...
 
cpalm skrev:
[quote author=Timmervikarn link=1122936614/0#14 date=1143061769]Enl snickaren som gjorde visningen, är detta det enda sätt att montera fönster "godkänt". Nån som säger emot????
Godkänt av vem?
Såvitt byggreglerna beträffar lär det funka lika bra med spik...[/quote]

Det undrade jag med. Men dom, Tanumsfönster tror jag att det var, vidhåll att så var fallet. Kommer inte ihåg vad dom ref till. Det var så att en skruv/spik låg an för lite mot regeln. Fick ingen vidare förklaring, då det var många andra som hade frågor.
 
Näe, så är det väl inte. Däremot tycker jag också att dessa hylsor är ett ypperligt bra sätt att montera dörrar och fönster. Jag har också hört flera "fönsternissar" rekommendera dessa hylsor om man tänker använda fogskum då dessa håller i fönstret betydligt bättre när skummet expanderar (risk för bananformade fönster annars).
 
MathiasS skrev:
Näe, så är det väl inte. Däremot tycker jag också att dessa hylsor är ett ypperligt bra sätt att montera dörrar och fönster. Jag har också hört flera "fönsternissar" rekommendera dessa hylsor om man tänker använda fogskum då dessa håller i fönstret betydligt bättre när skummet expanderar (risk för bananformade fönster annars).
Man måste kila öppningsbara fönster och dörrar ordentligt om man skall skumma fast dom. Och inte öppna och prova innan skummet härdat färdigt.
 
Timmervikarn skrev:
[quote author=MathiasS link=1122936614/0#17 date=1143090478]Näe, så är det väl inte. Däremot tycker jag också att dessa hylsor är ett ypperligt bra sätt att montera dörrar och fönster. Jag har också hört flera "fönsternissar" rekommendera dessa hylsor om man tänker använda fogskum då dessa håller i fönstret betydligt bättre när skummet expanderar (risk för bananformade fönster annars).
Man måste kila öppningsbara fönster och dörrar ordentligt om man skall skumma fast dom. Och inte öppna och prova innan skummet härdat färdigt.[/quote]

....alternativt så skruvar man fast dom med dessa karmhylsor, då sitter det som berget. Och när man fogat med skum sitter det som två berg.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[quote author=Timmervikarn link=1122936614/0#18 date=1143095206][quote author=MathiasS link=1122936614/0#17 date=1143090478]Näe, så är det väl inte. Däremot tycker jag också att dessa hylsor är ett ypperligt bra sätt att montera dörrar och fönster. Jag har också hört flera "fönsternissar" rekommendera dessa hylsor om man tänker använda fogskum då dessa håller i fönstret betydligt bättre när skummet expanderar (risk för bananformade fönster annars).
Man måste kila öppningsbara fönster och dörrar ordentligt om man skall skumma fast dom. Och inte öppna och prova innan skummet härdat färdigt.[/quote]

....alternativt så skruvar man fast dom med dessa karmhylsor, då sitter det som berget. Och när man fogat med skum sitter det som två berg. [/quote]


Jo, det är så jag gör. Samt klossar under fönstret, som stöd.
 
En smidig variant med stora tunga fönster är att dra 2 st franskskruvar i botten som man ställer karmen på, sedan kan man med en fast nycket lätt justera in det i våg.

Magnus / Lagavulin :)
 
ByggaNytt skrev:
[quote author=mats_o link=1122936614/0#11 date=1123446893]Det jag saknar är en hylsa till makitan för att köra i karmskruvarna. Är ju jobbigt med ett sånt där monteringsverktyg som ser ut som ett T.
Det finns att köpa en "stång" för detta som passar direkt i chucken, annars tar du ett T och sågar lite ;)

Kolla annars här:
http://www.alltombostad.se/gds/6/627/index.html[/quote]




ByggaNytt, du är en riktig klippa, jag tror du har ett finger med i alla ämnen som finns på byggahusforumet, dina barnbarn kommer få en riktig stålfarfar/morfar
tack för alla goda råd.




MEN, hur har du tid att sitta framför datorn så mycket, jobba på!





















du är forumgud
 
Tack, tack [smiley=dankk2.gif]

Jag hängde ju här själv under byggets mest intensiva skede och lärde mig otroligt mycket, hade dock inte tid/ork då att skriva....

Nu är vi inflyttade/brädhögen värderad/lånen bundna så nu finns det lite mer tid att ge tillbaka så att säga ;) Det är ju inte så att man direkt är sysslolös för det (ytterpanel framsida i sommar, källarplan att inreda m.m.)

bobcat.jpg


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.