för att få till dessa hål?

Finns det något specialborr för detta som jag inte har eller är det bara vanliga borr av någon diameter som gäller ?
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Aha.

En 14mm borr har jag redan :)
Karmnyckel har jag också.

Då ska det bara vara att borra två hål per sida i karmen, lyfta fönstret på plats och palla upp det med några mm så att man kan dreva och sen skruva i skruven då eller har jag missat nåt vitalt?
 
helt rätt
 
mats_o skrev:
Aha.

En 14mm borr har jag redan :)
Karmnyckel har jag också.

Då ska det bara vara att borra två hål per sida i karmen, lyfta fönstret på plats och palla upp det med några mm så att man kan dreva och sen skruva i skruven då eller har jag missat nåt vitalt?
Ett 13-fönster eller mindre vill ha två hål per sida, ett större fönster vill ha 3 eller fyra hål per sida (med tillhörande skruv)....
 
Gör jag dörren glad och lycklig om den får 3 per sida?
 
mats_o skrev:
Gör jag dörren glad och lycklig om den får 3 per sida?
8) Definitivt! :D
Under förutsättning, att det inte är frågan om en tung dörr. ;)
 
mats_o skrev:
Gör jag dörren glad och lycklig om den får 3 per sida?

Njae, den blir nog lite sne för den vill ha fyra...... ::)
 
Då får jag förbi clas i sjön eller så och fyller på med lite flera karmskruvar då. Första fönsterkarmen sitter uppe. Gick kanon förutom att jag satte det lite väl långt ut men det sitter där nu. Fönstren får vänta en dag pga att min hemsnickrade byggnadsställning står ivägen. Ska flytta den så snart sidan på vinden är färdigpanelad.

Tack för Hjälpen
 
Här gjorde jag en liten förbättring som underlättade monteringen så där 500 %, förmodligen finns den att köpa men jag har inte sett den.
Efter det att vi kilat dörren på plats borrade 14 mm hålen och kollade så de ej träffade skarvar.
Och nu till min mojäng; Jag svarvade till en mässingsbussning med yttermått 14 och innermått som passade stenborret.Stack den på plats och stenborret blev centrerat perfekt.Borra blås rent och slå i plugg och karmskruv, allt med karmen kvar i ursprungsläge
 
  • Gilla
stavskar och 1 till
  • Laddar…
Det jag saknar är en hylsa till makitan för att köra i karmskruvarna. Är ju jobbigt med ett sånt där monteringsverktyg som ser ut som ett T.

Fönstren nu på plats i fönstret och det ser kanon ut. Ska latmansdreva med fogskum närmaste dagarna och måla alltihopa
 
Någon som vet vad ett set med 4 st karmfix kostar?
 
mats_o skrev:
Det jag saknar är en hylsa till makitan för att köra i karmskruvarna. Är ju jobbigt med ett sånt där monteringsverktyg som ser ut som ett T.
Det finns att köpa en "stång" för detta som passar direkt i chucken, annars tar du ett T och sågar lite ;)

Kolla annars här:
http://www.alltombostad.se/gds/6/627/index.html
 
Var på en mässa nyss. Och där visades fönsterbyten.

Man använde en hylsa, liknande den som sitter på karmskruven, men längre.
Den drog man in så att den låg an mot regeln.

Sen en "vanlig" träskruv, som drog fast det hela.
Justeras på samma sätt som karmskruv, man lossar bara på träskruven lite först.

Enl snickaren som gjorde visningen, är detta det enda sätt att montera fönster "godkänt". Nån som säger emot????



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.