T Tompafix skrev:
Jaha är det betongplatta :crysmile: Trodde det var spånskivan man såg under befintliga golv.
Ja då river du ända ner till betongen och spacklar ev. svackor på med ny plast och foam innan nytt golv.
Nej det är gammalt golv, golv på golv. Kommer helst inte riva bort plast men får se vad som händer. Vill ha det enkelt men sällan jag får som jag vill
 
Om underlaget är solitt så är det kanske enklast att fylla upp med en klick spackel i botten och trycka dit en bit golvspånskiva eller liknande som hamnar i rätt nivå.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om underlaget är solitt så är det kanske enklast att fylla upp med en klick spackel i botten och trycka dit en bit golvspånskiva eller liknande som hamnar i rätt nivå.
Riskerar inte det att fuktskada det organiska materialer runt om?

Bör inte spacklas på plasten?

Tack på förhand
Mvh Tobbe
 
Spacklet torkar innan nåt blir fuktskadat och du behöver ju inte hälla ner en hel hink...
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Har du kvar några extrabitar av parkettgolvet? Lär bli svårt att förhand såga till en bit av golvet o få till kanter som inte sticker i ögonen. Kanske lika bra att bara investera tiden i att hitta en snygg byrå att ställa över tills det blir dags att byta golv?
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du kvar några extrabitar av parkettgolvet? Lär bli svårt att förhand såga till en bit av golvet o få till kanter som inte sticker i ögonen. Kanske lika bra att bara investera tiden i att hitta en snygg byrå att ställa över tills det blir dags att byta golv?
Anledningen till att jag vill fixa hålet är just för att det kommer ett nytt golv nästa vecka. Vill mest täppa till det, behöver inte vara snyggt men inget glapp helst såklart.
 
T Tolin80 skrev:
Anledningen till att jag vill fixa hålet är just för att det kommer ett nytt golv nästa vecka. Vill mest täppa till det, behöver inte vara snyggt men inget glapp helst såklart.
T Tolin80 skrev:
Anledningen till att jag vill fixa hålet är just för att det kommer ett nytt golv nästa vecka. Vill mest täppa till det, behöver inte vara snyggt men inget glapp helst såklart.
Ahh då är jag med, men är det inte lika bra att slita bort befintliga golv o lägga ett lager med sån där utjämnande/ljudabsorberande/värmeisolerande grej som man köper på rulle. Kommer inte ihåg vad det heter :)
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Det är sällan optimalt att lägga golv på golv. Vad är det för golv som du ska lägga? Om det ör parkett så vill man gärna ha ett bra underlag för att slippa knarr. Ta bort det mesta med andra ord. Tuplex är en ofta använd produkt.
 
Skall du riva ut det grå golvet, eller tänkte du lägga ett tredje lager?

Ser ut att vara mycket glipor, sviktar golvet?
 
T TypRätt skrev:
Ahh då är jag med, men är det inte lika bra att slita bort befintliga golv o lägga ett lager med sån där utjämnande/ljudabsorberande/värmeisolerande grej som man köper på rulle. Kommer inte ihåg vad det heter :)
Helst så vill jag slita bort allt och grejer är alltid kul men med tanke på att hela bottenvåningen ska få enhetligt golv såmär det vissa rum som ställer till det för mig och blir ett stort projekt vo inte har tid eller ork med just nu. Vi har relativt kalla golv så jag hoppas och tror att genom att lämna lagret under det nuvarande så får vi viss isolering haha
 
T Tompafix skrev:
Det är sällan optimalt att lägga golv på golv. Vad är det för golv som du ska lägga? Om det ör parkett så vill man gärna ha ett bra underlag för att slippa knarr. Ta bort det mesta med andra ord. Tuplex är en ofta använd produkt.
Vi ska lägga ett pergo laminatgolv av flera anledningar. Kanske blir ett annat alternativ när barnen är stora men inte i dagsläget.
 
Larsa Larsa skrev:
Skall du riva ut det grå golvet, eller tänkte du lägga ett tredje lager?

Ser ut att vara mycket glipor, sviktar golvet?
Nej inget tredje lager. Generellt så är det ytterst få konstigheter i skarvarna. Har inte hittat dessa golv som vi har just nu på bottenvåningen så tror det är något billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.