För dryga 3 år sedan hände det sig att jag lät installera ny central med enbart Hagerprylar. En JFB av skruvtyp till värmesystemet och resten QC. Elektrikern glömde dra skruvarna på den JFBn så jag var utan värme i huset till dagen efter.

För dryga 2 år sedan installerades växelriktaren. Den elektrikern satte in en Schneider och sågade av fasskenan till just den skruv-JFBn. Efter det drog han alla skruvarna på den raden. I onödan :)

För drygt 2 månader sedan byttes växelriktaren mot en hybrid med tillhörande batteri. Schneidern åkte ut till förmån för en Hager QC och ny fasskena som jag gav den elektrikern. Nu är tingen i ordning.
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Skruven på QC påverkar endast hissklämman, inte fasskenan.
Så både fel och väldigt onödigt🙃
Bra info, verkar vara en av de vanligaste mytena på nätet att man behöver dra åt skruven.
 
Logad Logad skrev:
För dryga 3 år sedan hände det sig att jag lät installera ny central med enbart Hagerprylar. En JFB av skruvtyp till värmesystemet och resten QC. Elektrikern glömde dra skruvarna på den JFBn
Jag råkade ut för precis samma sak för 15 år sedan. JFB utan QC ( påp den tiden fanns inte jfb med QC i sortimentet hos elbutik.se), elektrikern missade att dra skruvarna på den ena JFBn. Skenan gjorde halvbra kontakt ändå. Detta upptäcktes samma dag, efter att elekltrikern åkt. Vad jag inte upptäckte förrän 3 - 4 år senare var att på den andra JFBn var skruvarna dragna, men innan skenan monterades, så den hade lagt sig ovanpå skruvskallarna i klämman. Det hade varit bra kontakt tryck ändå. När jag upptäckte det så antog jag att skruvarna skulle vara sönderbrända. Men allt såg fint ut så det var bara att skruva ihop rätt. Elektrikern skulle gå i pension nägras månader senare, han hade aldrig arbetat med QC innan (jag hade handlat materialet, kände mig lite skyldig till att ha köpt "för bra material").
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
QC är inte "bra materiel" på annat sätt än att det är snabbjobbat (och smart konstruerat och uttänkt i denna aspekt).
Men det är ju förvisso bra då, dvs helt OK bra prylar i teknisk aspekt plus lättjobbat, så det blir ju lite normalbra+ av det alltså.

Men för den som inte förstår sig på systemet så blir det ju inte bättre än något annat, utan det blir som de andra märkena.
Bara en sån sak, som många som jobbar med QC inte ens vet, att man ska sätta in fasskenorna sist av allt, för att ha maximalt med utrymme och överblick in i det sista.
 
Jag hoppas det går att köpa nya dvärgbrytare (och annat) med skruvförbindelse även i framtiden. Jag har inte bråttom och tycker snabbkontakter är ett tveksamt påhitt. Förstår att de gillas av elektriker som längtar hem. ;)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag hoppas det går att köpa nya dvärgbrytare (och annat) med skruvförbindelse även i framtiden. Jag har inte bråttom och tycker snabbkontakter är ett tveksamt påhitt. Förstår att de gillas av elektriker som längtar hem. ;)
Jag håller med till viss del men vad det gäller fasskenan är jag rätt säker på att det blir bättre med fjäderbelastat. Det finns många gamla centraler där ute där MK:n knappt sitter kvar innan man efterdragit skruvarna. Jag skulle nästan kunna påstå att det alltid går att dra skruven minst ett halvt varv till när man kommer till en gammal central.
 
A
Müssli Müssli skrev:
Jag håller med till viss del men vad det gäller fasskenan är jag rätt säker på att det blir bättre med fjäderbelastat. Det finns många gamla centraler där ute där MK:n knappt sitter kvar innan man efterdragit skruvarna. Jag skulle nästan kunna påstå att det alltid går att dra skruven minst ett halvt varv till när man kommer till en gammal central.
Det är frågan om det verkligen är rätt åtdragningsmoment ändå? Det brukar bara vara cirka 2,x nm i åtdragningsmoment på normkomponenter och det är betydligt mindre än man tror.

Qc från Hager gillar jag. Brukar använda det så ofta jag kan. Den ger optimalt tryck utan verktyg.
Man får hoppas den är vältestad och sitter lika bra under lång tid.

Skruvförband är gammalt och välbeprövat men man kan ändå få problem med seriella ljusbågar både vid för hård och för lös åtdragning.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.