Mark0 skrev:
Kollade på Ahlsell, ser ut att vara 300 kr dyrare än ES, men ser ut som samma kit.
[bild]

Nybörjare i ämnet, är det bara stödet "app" som är skillnaden mellan dessa två paket?
Det är samma kitt de har. Misstänker att det kan vara olika rabattbrev som gör att det skiljer. Var ungefär samma skillnad när jag kollade.

Stämmer att det är Domovea delarna som skiljer. Kollade vad Domovea kostar löst och det är typ 3000 i rabatt på att köpa det paketet direkt.
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
K
Mark0 skrev:
Nybörjare i ämnet, är det bara stödet "app" som är skillnaden mellan dessa två paket?
Domovean är ju mer än bara app, det är ju en hyffsat potent visualiseringsserver, där du även kan schemalägga saker då den har tidur samt även lösa lite mer avancerade logiska funktioner
 
Då har jag bokat ett kitt med app samt TXA100. Begärt leverans i December så jag hinner gå kursen på Hager först.
 
Har Hager kurs för Easy? Hur lång är den? Trodde att grejen med Easy var att det inte behövdes kurs.
 
De har en dags genomgång som är gratis. Man kan troligen göra allt utan kurs men den är gratis och 10min bort tänkte jag att det var lika bra. Jag har grundkurs i ETS men kunskap brukar inte vara jobbigt att bära.

Kolla på Hagers hemsida under utbildning.
 
Robert-san01 skrev:
Då har jag bokat ett kitt med app samt TXA100. Begärt leverans i December så jag hinner gå kursen på Hager först.
Jag har fått in mitt på jobbet dock behöver jag det inte än på ett tag men var nyfiken så jag kollade lite i paketet.
Verkar som konfigurations mjukvaran följer med domovea app delen som heter TJA541 på ett USB minne och TXA100 bara är till för att du ska kunna konfigurera på kontoret och sedan åka ut till kund och montera.
Är detta något du ver något om?
 
Jag har bokat mitt för leverans i December så jag har inte tittat på det mer än teoretiskt. USB stickan till Domovea fick jag intrycket av är ett hårdvarulås för att konfigurera och köra själva servern. Programmering sker med TXA100 och det skall du kunna göra i förväg på kontoret men du måste ha kontakt med enheterna. Själva Easy funktion/interfacet ligger i TXA100. Det är så långt jag kunnat läsa mig till.
 
På usb minnet ligger program för konfiguration och man behöver bara vara på samma nätverk som domovean så ska man kunna konfigurera med det programmet, står även en "cd-key" på själva domovean.
https://www.domovea.com/Help/Help.aspx?language=en där man kan till och med ladda ner konfigurations programvaran för att få senaste versionen.
 
Redigerat:
OK!

Det var det där med CD-key som jag utgick från var att man behövde USB som "hårdvarulås" i Domovea för att det skulle funka. Funkar det med bara konfiguratorn avbokar jag TXA!
 
Jag har dock inte möjlighet att testa detta innan nyår, ett samtal till Hager kanske skiner ljus över denna fundering.
 
Verkar som att man måste ha TXA100 för att driftsätta, vet du vad dennar ligger i för peng?
Kanske kan vara alternativ att skicka runt en om den är allt för dyr ;)
Skärmdump av en diskussionstråd där någon beskriver steg för driftsättning av gränssnittet TXA100 med ETS-programvara.
 
Jensnorrland skrev:
Verkar som att man måste ha TXA100 för att driftsätta, vet du vad dennar ligger i för peng?
Kanske kan vara alternativ att skicka runt en om den är allt för dyr ;)
[bild]
Tror det var typ 4000+moms för det kittet. Det går säkert att lösa om den är ett måste för att starta upp allt.
 
K
För 4000+moms hade jag övervägt ETS alla dagar i veckan :)
200€ + moms för en lite-licens som hanterar 20 enheter med full funktionalitet. Vid fler än 20 enheter kan man skapa 2 eller fler projekt och hålla koll på adresser själv och på så sätt kunna bygga större än 20 enheter, då kan du/ni även köra andra fabrikat än bara Hager.

Har för mig att om man går några gratis webkurser på KNX.org så får man även rabattkuponger för ETS.

Mina 2-cents :)
 
Jag har redan ETS lite licens, men tycker det är stenålder. Det var just att få allt enkelt som var poängen med att köra KNX alls för mig. Krånglar jag till det kan jag lika gärna skippa det helt.
 
Då har jag vart på Easy kurs och kan rapportera lite.

Easy interfacet är otroligt mycket enklare än ETS och kan närmast jämföras med drag ´n drop. Systemet letar själv åt alla enheter och man kan enkelt hitta vilken som är vilken med lokaliseringsverktyget. Man döper enkelt om knappar och utgångar på aktorer till något begripligt, ex kök spottar, sov1 uttag osv.

Funktionerna byggs enkelt upp genom att man klickar på resp knapp, väljer funktion knappen skall ha (ex dim up, växling osv) och sedan länkar den till en eller flera utgångar. Scenarion där ex allt skall starta dimmat till 30% är lika enkelt att lägga upp.

Domovea går att köra på en PC om man har den fast kopplad mot KNX nätet men det enklaste är att köra Domovea servern.

Programeringsverktyget måste man ha för att kunna starta upp sitt system men man behöver inte ha det inkopplat (om man inte kör Domovea via PC) utan bara när man skall göra ändringar, ex lägga till knappar/aktorer eller scenarion. Bara ändra hur scenariot skall spelas upp behöver man inte verktyget för.

Jag skulle säga att i princip vem som helst som har lite datorvana från ex konf av router klarar att konfigurera med Easy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.