Om dom inte är behöriga ska du inte betala för jobbet, speciellt inte efter detta resultatet. Ta in en behörig som gör om gör rätt och betala honom. Hade ni kontrakt?
 
Nej, inget kontrakt.

Men de bör vara behöriga. Vet att de renoverat flertalet badrum.
Räknas tvättstuga som våtrum i den bemärkelsen? Tyckte nog den andra firman (som jag ser är ansluten till GVK) sa att så inte var fallet.
 
GVK är ingen behörighet, det är bara ett tecken på att dom har gått en eller flera kurser och därmed borde ha rätt kunskaper för att utföra jobbet. Det är inget krav att vara GVK-ansluten, varken för lagen eller för försäkringsbolagen. Däremot ska jobbet vara fackmannamässigt utfört, och det är inte detta.
 
  • Gilla
Gogga och 1 till
  • Laddar…
Jag TROR att firman har tre försök på sig att få till det rätt.
Skickar du ut dom innan det så riskerar du att få betala oavsett slutresultat.

Är det inga stora pengar så skulle jag sparka ut dom så hårt att dom landar i nästa onsdag.. och ta in en firma som är ansluten till gvk.

Och ska ni ta in en besiktningsman så ska naturligtvis inte firman utse denna!

Ta en från gvk.
 
Det är i alla fall så när det gäller konsumentköplagen. Men detta går väl under tjänstlagen?
Sen har jag inget förtroende över att låta dem laga det.

Pengarna är ju relativt. Men det är ändå 10'.

De kommer inte få ta hit någon besiktningsman. Ser ingen vinning med det.
 
En besiktning lär väl landa på en 3,000:-
Och dom bedömer bara täthet inte det estetiska..
Och eftersom firman inte är anslutna till gvk så blir det väl ARN och den vägen du får gå.

Mitt råd:
Försök förhandla fram prisreduktion.
Betala och sparka sedan ut firman.
Skippa besiktningen och lägg dom pengarna på en riktig hantverkare som lagar skiten.
 
Precis så jag tänkt.
Har faktiskt kontaktat en besiktningsman som fått se bilder och enligt honom så bedömer han inte att det är fackmannamässigt gjort och han tvivlar även på att det är tätt.
 
Finns det material kvar för en riktig yrkesman att arbeta med för ett ok resultat?

Annars har ju faktiskt nuvarande klåpare förstört din matta för mer pengar än vad deras leverans material kostar?

För rimligen skulle dom inte få betalt för det undermåliga jobbet = arbetstimmar :(
 
Joaquin skrev:
Tack. Tyvärr verkar inte detta företaget vara anslutna till GVK.
Sen är man ju inte jätteintresserad av att betala en massa till någon som kommer och tittar på det. I bästa fall dömer de ut det, men kräver väl då att samma företag ska fixa...och det tror jag inte de kan, av förklarliga skäl.
Jag känner igen bekymret! Tog själv hit en besiktningsman som underkände ALLT jobb mattläggaren gjort i mitt badrum! Besiktningen kostade mig 6000 och innebär att hantverkarna måste göra om jobbet inom "skälig tid"! Fakturan fick också anmärkning eftersom besiktningsmannen tyckte den var oskälig. Känner mig tveksam till att låta samma firma göra om jobbet, men å-andra-sidan bör de få en chans att göra rätt!
Slutpriset för mig kommer antagligen att bli högt...:confused:
 
K
Det vore kul om ni som skriver att det ser förfärligt ut postar bilder på hur det borde se ut.

Som glad amatör tycker jag att det ser ok ut. Visst hade man kunnat kräva lite mer precision och noggrannhet om man betalar för det. Men ser det inte ut som att de smält lim (som sedan kladdat) i hörnet enligt gvks instruktioner: https://m.youtube.com/watch?v=YKQSR-IMrPw

På TS första bild är de ju inte klara
 
Kallebo skrev:
Det vore kul om ni som skriver att det ser förfärligt ut postar bilder på hur det borde se ut.

Som glad amatör tycker jag att det ser ok ut. Visst hade man kunnat kräva lite mer precision och noggrannhet om man betalar för det. Men ser det inte ut som att de smält lim (som sedan kladdat) i hörnet enligt gvks instruktioner: [länk]

På TS första bild är de ju inte klara
Och du tycker inte att det är någon skillnad på TS svetsfog och youtube-filmen ? :wow:
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Absolut inget bra jobb! Men förutsättningarna för ett bra jobb ser ju definitivt inte bra ut heller.
Det är svårt att lägga en plastmatta på en grusväg o få det slätt.
Hade jag varit golvläggare hade jag inte åtagit mig jobbet att lägga matta med tanke på hur väggarna ser ut. Ser väldigt konstigt ut.
 
cersch skrev:
Jag känner igen bekymret! Tog själv hit en besiktningsman som underkände ALLT jobb mattläggaren gjort i mitt badrum! Besiktningen kostade mig 6000 och innebär att hantverkarna måste göra om jobbet inom "skälig tid"! Fakturan fick också anmärkning eftersom besiktningsmannen tyckte den var oskälig. Känner mig tveksam till att låta samma firma göra om jobbet, men å-andra-sidan bör de få en chans att göra rätt!
Slutpriset för mig kommer antagligen att bli högt...:confused:
Men om besiktningsmannen underkänt det borde väl mattläggaren ta den kostnaden?
Rent juridiskt har de nog rätt att rätta till felet, men om man anser att förtroendet är förbrukat (som i ditt och mitt fall) har man rätt att anlita någon annan. Så har jag förstått det nu när jag forskat i det.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Finns det material kvar för en riktig yrkesman att arbeta med för ett ok resultat?

Annars har ju faktiskt nuvarande klåpare förstört din matta för mer pengar än vad deras leverans material kostar?

För rimligen skulle dom inte få betalt för det undermåliga jobbet = arbetstimmar :(
Nja, jag vet inte om den "nye" mattläggarent tänkt sig att svetsa om befintligt. Men han hade också lite lager så eventuellt fanns det bitar där.
 
verktygsgurun skrev:
Absolut inget bra jobb! Men förutsättningarna för ett bra jobb ser ju definitivt inte bra ut heller.
Det är svårt att lägga en plastmatta på en grusväg o få det slätt.
Hade jag varit golvläggare hade jag inte åtagit mig jobbet att lägga matta med tanke på hur väggarna ser ut. Ser väldigt konstigt ut.
Förtydliga gärna hur du menar. Det är spacklat upp på väggarna där mattan är lagd. Det är ju de själv som gjort underarbetet. Att väggarna ser ut så beror på när de drog ut den gamla mattan fick de även med väv från väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.