Ftw22 skrev:
Hej, Vi har skrivit på ett avtal om köp av tomt. Nu visar det sig att grannarna vill bygga inom 4,5 från tomtgränsen mot oss. Vi har fått lämna ett yttrande till kommunen på grannarnas bygglovsansökan. Vi motsatte oss byggnationen men kommunen har bortsett från det och gett dem bygglovet ändå. Har vi någon möjlighet att häva tomtköpet gentemot säljaren då förutsättningarna förändrats?

Mvh, villrådig
Överklaga bygglovet så överprövas det av länsstyrelsen. Måste göras inom tre veckor från att ni fått meddelande om kungörelse.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
D
På vilket sätt påverkar detta er?

Vilken del av grannens byggnad kommer vara nära eran tomt och vad hade ni planerat att ha där?
 
Xtruder skrev:
Hur nära eran gräns är byggnaden planerad?

Du kan ju eventuellt nyttja samma motivation när du själv skall bygga. Och då hänvisa till att de är efter kommunens egna beslut på närliggande fastigheter.
Kommunenerna förbehåller sig rätten att göra avsteg när de vill. Man kan aldrig åberopa att "grannen fick, då ska jag också få..". Det har jag lärt mig den hårda vägen. :(
 
banjoragge skrev:
Kommunenerna förbehåller sig rätten att göra avsteg när de vill. Man kan aldrig åberopa att "grannen fick, då ska jag också få..". Det har jag lärt mig den hårda vägen. :(
Visst är de så! Storebror gör ju som regel som han behagar. Tyvärr handlar nog mycket om vilken handläggare man har och på vilket humör den samme är när beslut skall fattas.

Men skadar ju inte att veta motiveringen iaf :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
banjoragge skrev:
Kommunenerna förbehåller sig rätten att göra avsteg när de vill. Man kan aldrig åberopa att "grannen fick, då ska jag också få..". Det har jag lärt mig den hårda vägen. :(
Men då kan man alltid överklaga beslutet!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Beslut ska enligt 20 § förvaltningslagen, FL (1986:223), vara motiverade i det fall en myndighet avgör ett ärende och ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild. Myndigheten får utelämna skälen till beslutet helt eller delvis bara om beslutet inte går någon part emot eller om det av någon annan anledning är uppenbart obehövligt att upplysa om skälen. Med motivering av beslut avses för det första att formellt ange de lagbestämmelser som beslutet stöds på samt att i sak ange de närmare omständigheter som gör att just dessa bestämmelser är tillämpliga i ärendet. För det andra menas att myndigheten ska bemöta gjorda yrkanden som inte tillgodoses och ev. även väga motstående parters yttranden eller där yrkanden står mot varandra. Att väga mellan motsatta ståndpunkter är vanligt i myndighetsutövning och det är inget som en BN får vara rädd för att göra. Avvägningen ska tvärtom vara både tydlig och begriplig. Ett beslut som saknar motivering kan och bör överklagas om det inte uppfyller kraven i 20 § FL.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Om kommunen gjort avsteg från översiktsplan, kan de bara hänvisa till att den gäller och att avsteg inte beviljas dig. Någon motivering behöver de inte ge. Jag har kollat det, eftersom jag drabbats. Om ärendet går till byggnadsnämnden, så kör man över tjänstemannen helt lagligt. Du har inget att sätta emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.