Hur står sig parkslide mot tex Dicotex?

Dicotex i ren form som man häller på Parksliden, klarar den det??
 
F
C crazytok skrev:
Hur står sig parkslide mot tex Dicotex?

Dicotex i ren form som man häller på Parksliden, klarar den det??
ja, utan problem faktiskt, kanske inte direkt det du giftar ner för det är en växt som alla andra. Man kan kapa den och hälla giftet rakt ner men de extremt utgrenade rötterna gör att den skjuter skott nån annan stans.

I göteborg så gräver kommunen bort den. Det hjälper inte helt för det blir alltid nån skit kvar men det verkar vara metoden för att sakta ner den ordentligt. Hörde nån lokalt här som rensade ner allt, grävde ut en del utanför beståndet och sen repade alla skott och la på en svart gummiduk på ett stort område. Vet inte om det totalt kvävde ner den eller hur det gick.
 
  • Gilla
solgläntan och 3 till
  • Laddar…
Man slipper i alla fall insyn!

japanese-knotweed.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Allmäntvetgirig och 14 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
ja, utan problem faktiskt, kanske inte direkt det du giftar ner för det är en växt som alla andra. Man kan kapa den och hälla giftet rakt ner men de extremt utgrenade rötterna gör att den skjuter skott nån annan stans.

I göteborg så gräver kommunen bort den. Det hjälper inte helt för det blir alltid nån skit kvar men det verkar vara metoden för att sakta ner den ordentligt. Hörde nån lokalt här som rensade ner allt, grävde ut en del utanför beståndet och sen repade alla skott och la på en svart gummiduk på ett stort område. Vet inte om det totalt kvävde ner den eller hur det gick.
Nackdelen med dukar är att det ställer till den när man vill ha annat där.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen med dukar är att det ställer till den när man vill ha annat där.
ja, om man vill planera nåt. Men i detta fallet så kom det skott så det var inte direkt nåt alternativ att inte ha duk om man inte ville ha ännu mer rötter som spred sig. Får inte skiten ljus så får den ingen näring heller.
 
Skjuter den skott så gör den av med energi. Så det är nog effektivare att rycka skott än att täcka. Det kräver fler men mycket lättare insatser.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
nä men läs igen 75% av alla trådar så ger folk bra svar å dom som skapat tråden lyssnar me halva röven eftersom hen vill svara me andra halvan av röven..

många svarar på d dom vill se/höra å inte sanningen..

klart det spårar ur när folk inte vill se sanningen..

så du kanske ska vakna å se va som händer här egentligen me alla ”vettiga” trådar som ”spårar”

vill inte verka hård eller nått å ja köper d du skriver men många här e bara här för få smekningar..

trevlig helg på er alla..
Så de som ställer frågor är helt enkelt för korkade för att det ska vara lönt att svara sakligt?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Proffstyckaren och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, 500.000 lire då eller? Glöm din dröm
Dröm? Tror snarare att gemene man anser det vara en mardröm (befogat eller inte lägger jag mig inte i). Om det är 3 som vill köpa en stuga och budar är det ju knappast otroligt att priset går upp 20% från utgångspris, står det parkslide i prospektet skulle jag inte alls tycka att det var konstigt om 2/3 går vidare utan att lägga något bud. Det är ju bara o kolla i trådarna här på detta forum, hur många skriver att parkslide är hanterbart och hur många är livrädda för den?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Leifur och 6 till
  • Laddar…
Skriver man att parkslide är hanterbart blir man ju lynchad. Så de flesta som tycker det bryr sig nog inte om att skriva. Det är de som är livrädda för den som skriver om den. Inte de som löser problemet utan att hispa upp sig. För en halv miljon kan jag ta mycket parkslide.
 
  • Gilla
yalazy och 16 till
  • Laddar…
Har inget konkret råd utom att läsa vad som står i bilagan ordentligt, för det är avgörande för vad säljaren kan tänkas vara skyldig att ersätta.

Jag förstår också mycket väl din förfäran, särskilt vid ett fritidshus där du kanske inte är och kan bevaka otrevliga skott som kommer upp hela tiden.

I övrigt är jag ganska överraskad av den mycket otrevliga tonen mot TS i den här tråden. Byggahusare brukar oftast vara både trevliga och hjälpsamma (Eller hålla tyst). Hoppas verkligen inte att den här attityden tar över på forumet.
 
  • Gilla
  • Wow
Leifur och 30 till
  • Laddar…
Jag skulle nog prata med mäklaren och fråga hur hen ställer sig till saken. Mäklaren har ju ändå tryckt på att det ska vara borta då andra hoppat av. För det första tycker jag inte att mäklaren kan lova något sådant då parkslide kan leva rätt länge under jorden utan skott. För det andra tycker jag att man skriver med en klausul om man nu ändå ger sig på att lova det.
 
  • Gilla
Leifur och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skriver man att parkslide är hanterbart blir man ju lynchad. Så de flesta som tycker det bryr sig nog inte om att skriva. Det är de som är livrädda för den som skriver om den. Inte de som löser problemet utan att hispa upp sig. För en halv miljon kan jag ta mycket parkslide.
Har du själv haft Parkslide? (Jag har ingen erfarenhet av växten men du ger dig alltid självsäkert in i alla trådar om det så var tvungen att fråga)
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Ett stort problem här skulle jag säga. Säljaren har ju blåljugit för dig, och du troligen vela tro denna då du tycker om stugan. Parkslide ÄR ju en invasiv art som det rapporteras om i media löpande. Om olika metoder man ska testa osv. Hade säljaren haft lösningen på problemet, hade denne redan varit känd. Bökande grisar var det senaste man pratade om i veckan.. Att häva köpet? Knepigt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Det finns medel att köpa men du måste gå via ett företag som har nödvändiga tillstånd.
Troligen köper du hela tjänsten
Medel plus Hen.

Jag själv håller på att utrota min nu
 
F fsn skrev:
ja, utan problem faktiskt, kanske inte direkt det du giftar ner för det är en växt som alla andra. Man kan kapa den och hälla giftet rakt ner men de extremt utgrenade rötterna gör att den skjuter skott nån annan stans.

I göteborg så gräver kommunen bort den. Det hjälper inte helt för det blir alltid nån skit kvar men det verkar vara metoden för att sakta ner den ordentligt. Hörde nån lokalt här som rensade ner allt, grävde ut en del utanför beståndet och sen repade alla skott och la på en svart gummiduk på ett stort område. Vet inte om det totalt kvävde ner den eller hur det gick.
Har du provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.