Finns upp till 6 m och behövs det skarvas gör det riktigt och vrid ihop dom använd inte ränskarv dom bara läcker.
 
hur menar du med vrid ihop dem? Ena sidan av huset på landet är 8 meter långt så jag måste skarva samman.
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Snailman
FredrikR skrev:
När slutade SSAB med aluzink menar du?
Jag var iallafall med i deras kontrollrum för aluzinktillverkningen en gång i tiden

jag fick bygghandeln att ta hem aluzink till mig istället för den silverfärgade skit de bytt till i sina hyllor ;)

Jag tycker aluzink är snygg och silverfärgad väldigt ful.

köpte inte heller några skarvklämmor

I gamla huset med nån sorts plastbelagda vita galvade plåtrännor, så blåser det omkring fullt med vitgula flagor från insidan av rännorna i trådgården. De är väl ca 25 år gamla.
 
Redigerat:
Håller med om att aluzink är snyggt men blir så lätt missfärgad och garantin är dålig sen får man inte montera det i kontakt med någon annat material typ så funktion före utseende!
Sen håller dagens färg sej mycket bättre än den gamla plastisol färgen som bara flagnar.
 
nu blir jag inte riktigt klok på detta. Vad för ränna ska man satsa på, endel sager silverfärgad ränna håller längst, andra säger att den här aluzink är bäst?!
Jag ska montera systemet själv så de får gärna vara enkelt för en hängränneamatör att montera.
Jag ska använda fästen som skruvas på den nedersta plankan, dvs inte fästa några krokar från taket.
 
Redigerat:
Mikael_L
Prova att googla lite på både rheinzink och aluzink


Själv valde jag lackad i silverfärg bara. Dvs samma som vita, svarta, röda osv, bara annan färg.
Jag vet inte riktigt varför, var bara tvungen att snabbt bestämma mig för något. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Prova att googla lite på både rheinzink och aluzink


Själv valde jag lackad i silverfärg bara. Dvs samma som vita, svarta, röda osv, bara annan färg.
Jag vet inte riktigt varför, var bara tvungen att snabbt bestämma mig för något. ;)
men det låter som något som kommer flagna..? De vill jag undvika.
Vilket silicon ska jag täta skarvar med, byggsilikon?

Vilka krokar ska jag använda? Jag ska fästa hängrännan I en planka som löper längs med, dvs inte fästas I råsponten.
 
Redigerat:
de verkar luta åt byggmax aluzinkränna. Förhoppningsvis håller de ett par år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.