Hej

vi ska hänga en maskin på vägg. Väggen består av dubbelgips med en plyfa bakom. Maskinen väger 65kg och har en utåtgående lucka, luckan öppnas i ovankant och vinklas utåt, där man placerar utrustning som ska rengöras. Denna utrustning väger Max 5 kg.

Alltså har vi en totalvikt på 70 kg. Max skruvlängd är 40 mm. Vi får alltså inte skruva igenom plyfa och maskinens vikt belastas i toppen

Det finns 4-6 infästningspunkter och bredden på maskinen är 45 cm, djupet 55cm, höjd 85 cm

Har ni några tips på en lämplig skruv för detta ändamål?
 
Kan inte tänk mig att det kommer fungera speciellt väl oavsett vilken skruv du väljer.
 
Är det någon form av renrum?

Det kan nog vara lämpligt att sprida ut vikten på en större yta, med nån form av skiva, eller kanske ett stativ som går från golvet och upp...
 
Vad/vem säger att skruvarna inte får vara mer än 40mm?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Väldigt svårt att skruva i plywood på ett vettigt sätt utan att gå igenom, blir ju bara spetsen i träet då. Varför får det inte gå igenom?
Får/kan ni skruva bakifrån?
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon form av renrum?

Det kan nog vara lämpligt att sprida ut vikten på en större yta, med nån form av skiva, eller kanske ett stativ som går från golvet och upp...
ja det är en typ av renrum
 
A AG A skrev:
Vad/vem säger att skruvarna inte får vara mer än 40mm?
byggherren
 
Rickard. Rickard. skrev:
Väldigt svårt att skruva i plywood på ett vettigt sätt utan att gå igenom, blir ju bara spetsen i träet då. Varför får det inte gå igenom?
Får/kan ni skruva bakifrån?
det ligger rör i väggen. Finns ingen möjlighet att skruva bakifrån
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon form av renrum?

Det kan nog vara lämpligt att sprida ut vikten på en större yta, med nån form av skiva, eller kanske ett stativ som går från golvet och upp...
stativ eller sockel är inget alternativ tyvärr av hygienskäl
 
Hänga i pendlar från taket?
 
K kribban skrev:
byggherren
För att det ligger rör i väggen?
Men det ligger väl inte rör överallt, samt någon koll på vart de ligger borde väl någon veta, eller kunna räkna ut.
 
Kan man inte lokalisera rören med en proffesionell väggscanner. Går att hyra.

Jag hade aldrig vågat sätta den vikten utan att få gå igenom.

är du entreprenör till byggherren så bör du avstå uppdraget, om du inte får göra ett säkert montage. Du kan bli straffrättsligt skyldig om maskinen ramlar ner och skadar någon.
 
M mojjen skrev:
Kan man inte lokalisera rören med en proffesionell väggscanner. Går att hyra.

Jag hade aldrig vågat sätta den vikten utan att få gå igenom.

är du entreprenör till byggherren så bör du avstå uppdraget, om du inte får göra ett säkert montage. Du kan bli straffrättsligt skyldig om maskinen ramlar ner och skadar någon.
det är det som bekymrar mig. Jag är ledsen att jag inte kan ge er mer information men det är ett delikat bekymmer
 
Det måste väl finnas reglar i väggen som man kan fästa i? Och stämmer inte placeringen av reglar med infästningen på maskinen så får man väl placera ytterligare en skiva på väggens framsida som ”länkar” mellan reglar och infästningar. Alltid lätt för en beställare att sätta upp en massa krav som inte går att leva upp till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.