hyggabus skrev:
Ajjaj, läs först, köp sen...
Nu har jag i helgen repeterat vad sVe70 skrev förra året.... Köpte MS 4.1 på Jula för att häfta nätvekskabel på gips, provade 2 klammer på en kloss i garaget och sen första klammern på den riktiga kabeln , - ena klammerbenet mitt i kabeln... Tur i oturen var att det bara var en halvmeter av kabeln som behövde klippas bort
Hade du vänt på "blecket" där klammern skjuts ut ?
 
Nu blir jag osäker, jag tror inte det blecket går att montera felaktigt. Det var vänt så att "kabel urtaget i nosen" var mot kabeln.
Jag sköt 2 klammer i garaget, sen ett "blankskott" mot kabeln, och nästa tryckning satt klammern i kabeln.

Då jag laddade funderade jag över konstruktionen på häftpistolen där kabelklammer inte ligger centrerad i magasinet över kabeln utan klammern skall göra en sidoförflyttning in till centrum då "skottet går" , och tänkte, "ah, det är en svensk kvalitetsprodukt, dom har nog löst problemet med matningen".
 
Har inte svaret på frågan men måste bara få ur mig att jag har en ms41 och den är makalöst dålig. Klickar och trasslar sig hela tiden.

Smäller dessutom rejält när den klickar vilket resulterar i öronpip om man t.ex. står på en stege och är tvungen att ha öronen nära.

Förstår att dom satsat jättemycket pengar på utvecklingen av denna på pappret grymma maskin, men den skulle dom nog aldrig släppts ut på marknaden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har dessutom en R44 för bredtrådsklammer sen typ 14 år tillbaks, och den har aldrig strulat. Helnöjd. - Å andra sidan om den skulle missa en klammer då man sätter plast eller vindpapp så noterar man det inte, man bara trycker en gång till. En klammer i en kabel är en katastrof för mycket.
Jag har surfat runt lite, Tillverkaren "Novus" verkar har en häftare för kabel /hobbybruk, med plastklammer http://www.novus-fastening.com/de-en/products/tackers/hand-tackers/novus-j-08-mp.html
 
Åratal senare fast samma erfarenhet, MS4.1 är dyrt plastskräp.
Krånglade när jag skulle häfta syllisolering.
Öppnar släden för klamren och plastbitar trillar ur.
Hela släden gjuten i plast som inte håller.
Fick låna en annan häftpistol helt i metall (PRO) av grannen som räddade dagen.
Nu skaffat en Rapid R13 som endast häftar klammer.
Uppenbarligen har Rapid insett att släden i plast är skräp.
Den nya häftpistolen har metallskenor längs sidan släden som bör klara sig bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.