Tänke dela med mig av mina erfarenheter av Rapid MS4.1...
https://www.jula.se/haftpistol-ms4-1-124586
Köpte denna i tron att det skulle vara en bra pistol, då den klarar både vanliga klammer, kabelklammer och 15 mm spik.
När jag fick hem den blev jag först lite skeptisk då den är nästan helt i plast!
Men jag tänkte att jag ger den en chans, har bra erfarenhet av Rapids grejor, då jag har en pistol enbart för kabelklammer sedan tidigare, den är dock helt i metall.
Skulle använda den för första gången idag, då det är en kombimodell så måste man vända på "nosen", gjorde det laddade dem med kabelklammer. Skulle sätta upp en ljusslinga (använde buntband och gjorde en ögla runt kabeln och tänkte skjuta fast bundbandet).
Vad händer? Jo den skjuter ett klammer, dock gick den inte in så djupt utan klammret knölade ihop sig. Gjorde nytt försök, inget klammer kom ut. Drog ut magasinet, det gick trögt, det var ett klammer som hade lagt sig ner och ett annat hade fastnat i "utloppet". Rensade magasinet och tog bort de klammer som fastnat. Nytt försök inget klammer kom, nu började jag bli irriterad på den (den var ju inte jättebillig så förväntningarna var höga). Drog återigen ut magasinet, ännu trögare än tidigare, hmmm nu fanns det några plastbitar inne i magasinet. Inte bra!
Men tjurig som man är, på't igen... Rensade och laddade magasinet, tryckte av, fortfarande inget klammer kom ut!
Ut med magasinet, fler plastbitar, varav en lång! Nu började magasinet svikta utåt, den långa plastbiten verkar vara från magasinets ena kant, typ det som håller magasinet på plats. Se bild. Handtaget hade även tendens att fastna i intryckt läge, så man fick dra tillbaka det.

Efter detta gav jag upp och gick och hämtade den andra pistolen Rapid R36, den funkade hur bra som helst...

Någon som kan rekommendera någon annan kombimodell?
Eller var det bara ett måndagsexemplar och bara reklamera och få en ny?
 
  • Rapid MS 4.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en sån och det är rent skräp, har reklamerat den en gång och den nya nästan lika dålig.
 
Om du har en R36 så behöver du inte någon kombi utan köp istället en R33 eller en R34 för dom är också PRO.
 
Springare skrev:
Om du har en R36 så behöver du inte någon kombi utan köp istället en R33 eller en R34 för dom är också PRO.
Jag vill gärna ha en pistol som skjuter spik också, bland Pro-modellerna verkar det inte finnas någon sådan.
Den som är närmast verkar vara Rapid MS813 och MS853. Har dock inte hittat någon på nätet som säljer dessa modeller.
 
  • Gilla
Linus123 och 1 till
  • Laddar…
Doldskada skrev:
Jag har en sån och det är rent skräp, har reklamerat den en gång och den nya nästan lika dålig.
Har haft ett antal olika sorter, både fjäderbelastade och med sladd. Både Rapid och andra märken. Från hundralappar till 2000 SEK (2003). Gjorde en del returer då de inte höll vad de lovade.

Detta var skälet till att jag till slut köpte en kompressor. Klammer och dyckertpickor för 100-lappar till kompressor är bättre än allt jag provat upp till 2000 SEK utan kompressor.

--- Mats ---
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
Har haft ett antal olika sorter, både fjäderbelastade och med sladd. Både Rapid och andra märken. Från hundralappar till 2000 SEK (2003). Gjorde en del returer då de inte höll vad de lovade.

Detta var skälet till att jag till slut köpte en kompressor. Klammer och dyckertpickor för 100-lappar till kompressor är bättre än allt jag provat upp till 2000 SEK utan kompressor.

--- Mats ---
Jag tycker det känns lite overkill att släpa fram o köra igång en kompressor för några handfull klammers/dyckert.

Sedan .... finns det tryckpickor för kabelklammers?
 
Jag tolkar Mats inlägg mer som att _hans_ erfarenhet är att det inte finns några väl fungerande fjäderbelastade eller eldrivna klammer/dyckertpistoler. Han säger ju faktiskt inget om det otympliga med en kompressor, bara att de kompressordrivna pickorna fungerar längt mycket bättre än alternativen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag hade en annan rapidmodell från jula som också var gjord i plast (en enkel modell för bara klammor) och den funkade inte i kyla.
Märkligt nog så funkar biltemamodellen som jag köpte istället problemfritt fortfarande efter väääääldigt många klammor.
 
Finns det något nytt alternativ till Rapid MS4.1? Hade tänkt ha den till att sätta fast TP och KOAXIAL.

Biltema liksom Ebay har ju billiga häftpistoler men de verkar inte kunna sätta dit så stora klammers och därmed så tjock kabel?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Haftpistol-3-vags/
Den andra modellen de har skjuter ju bara isolerade klammers.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Haftpistol-for-kabelklammer/

Sedan så vill jag givetvis ha VITA klammers inomhus. Det verkar svårt om man inte köper från Ebay? Biltema verkar bara ha galvaniserade?

Vad jag behöver är alltså nåt att mkt diskret skjuta fast koaxialkabel runt hundralappen. Begriper mig inte på huruvida olika klammers passar till olika fabrikat heller! Rapid R36 är ju så ******** dyr dessutom. Ok att man kan komma ned till ca 500 via Ebay men ändå. Det blir ju nästan 100:- per klammer jag ska sätta ....
 
Redigerat:
Peterrr skrev:
om du funderar på en bättre


[länk]

absolut den bästa på marknaden, har nog 3st hemma. kanonnöjd!
Konstig länk.......
 
Nimajneb skrev:
Konstig länk.......
bugg iom uppgraderingen. Kopiera den i klartext och öppna länken i separat flik.
 
Peterrr skrev:
om du funderar på en bättre


[länk]

absolut den bästa på marknaden, har nog 3st hemma. kanonnöjd!
Rapid R30 tar väl inte kabelklammers? Enligt webben så tar det bara fintrådsklammers:
http://www.isaberg-rapid.se/LitiumI...6&Section1=3&PKCategory=292&PKProduct=1127879

Kollade vidare på Jula. Helt obegripligt vilka klammers som är vilka. Men de verkar ha samma pistoler som Biltema eller på Ebay (märkta "Hard Head"). Dvs den som skjuter för små klammers (eller?) och den med isolerade klammers. Dock verkar Jula ha rea på en massa saker just nu?

Någon som har tips på häftpistol (vita klammers) för koaxialkabel?
 
Oj gammal tråd men likväl dom säljer den än. Skulle fästa upp lite J45 (nätverkskabel) och hade en billig klammer pistol som jag inte var nöjd med (89kr). Åkte in till stan köpte en lite dyrare märkes pistol Rapid MS4.1 379kr på Jula.
Funkade kanon dom tio första sedan tog klammern mitt i ledningen, laddar om osv 2 st ok sedan samma visa. önskar jag googlat på detta innan. Med andra ord frågar ni mig köp den inte!
 
Ajjaj, läs först, köp sen...
Nu har jag i helgen repeterat vad sVe70 skrev förra året.... Köpte MS 4.1 på Jula för att häfta nätvekskabel på gips, provade 2 klammer på en kloss i garaget och sen första klammern på den riktiga kabeln , - ena klammerbenet mitt i kabeln... Tur i oturen var att det bara var en halvmeter av kabeln som behövde klippas bort.

Nu til frågan, någon som provat Arrow T59 eller Novus J19 med "plastklammer"? -Och som törs lova att ingen %&! klammer landar i kabeln ?! Jag ser att även Biltema har en liknande häftpistol för, förmodligen en bråkdel av priset på de andra.

- Jag skall sätta ~30 m nätverkskabel, och kanske borde jag istället använda den häftapparat jag nu har för att med vanlig klammer fästa kabelkanaler...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.