VikHe skrev:
Med rätt klammer och lagom kraft så blir det inga märken i riktig koaxkabel...
Comhem och Canal Digital godkänner ingen installation med klammerpistol hur snyggt det än blir. Plastklammer typ TC skall det vara. Det är nästan omöjligt att inte få en liten midja vid varje klammer.
 
Lampsladd... :)
 
Ingen elektriker använder spikpistol för att klamra starkströmskabel med och det för att det inte är nå bra.

Vet dock att plattsättare använder spikpistol när dom lägger golvvärmekabel. Det är ju en anledning till varför det är endast elektriker som får lägga elektrisk golvvärme.

//Patrik
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Bluff skrev:
Lampsladd... :)
Lampsladd får inte användas för fast installation överhuvudtaget. Det är en anslutningskabel mellan ett uttag och en apparat. Installationskablar som EXK och EXLQ Xtra är till för fast installation.

//Patrik
 
VARFÖR får man inte skjuta fast 230V?

Det jag tänker är att typ skjuta fast en sladd som går från en vägglampa ner till ett uttag, Jag vet att de då klassas som en fast installation, men det är ju inte en "fast installation", förstår ni hur jag tänker? :)

/Johan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag får väll avslöja mig själv med att jag ofta skjuter fast lampsladdar och Rkk kabel med min Rapid R36. Jag tycker att det är hur smidigt som helst! (y)
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
:banghead::thumbdown:

//Patrik
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
:rolleyes: Vet att man inte får göra så! Men vad skiljer mot en vanlig TC klammer egentligen? Och vad kan hända? Detta gör jag bara i bland. Annars kör jag med Tc.


:sly::what::what:
 
Redigerat av moderator:
hsd
det finns klammerpistoler för motsvarande tc Torsman
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Men varför kan ingen Elektriker svara på varför det inte är tillåtet att skjuta fast kabel med tex Rapid R36?
 
Kanske därför att ingen vill säga att det saknas generella förbud. Det beror lite på vad man menar med krav/förbud. Vi får nog här begränsa oss till föreskriftskrav och säkerhetskrav. Det kan finnas andra aktörer som ställer krav och utfärdar förbud, bransch mm. Det väger ju tungt men det blir svårt att tala om förbud för det finns alltid någon som tycker att det ska vara förbud.

Elinstallationsreglerna saknar givetvis specifikt förbud eller medgivande för klammerpistoler, utan ställer bara allmänna krav på att elmaterielen ska installeras enligt tillverkarens anvisningar, utan att den eller omgivningen tar skada. Men någon bruksanvisning från en tillverkare på hur en kabel ska fästas har jag aldrig sett :( Det finns återigen bara allmänna krav på att kablar t.ex inte ska utsättas för slag, och där ligger ju klammerpistoler risigt till.

Vad gäller Rapid R36 så säger bruxet till denna max 50 V. Punkt!

Det kan finnas andra klammerpistoler avsedda för installationskabel, med klammer som inte skadar kabeln.

Man ska dock inte försumma risken för att man klamrar igenom kabeln...inte bra.

Vad gäller den andra frågan om att klamra anslutningskabel/lampsladd så är även det en gråzon. Det kan ofta vara nödvändigt att "fästa" sådana kablar, och det blir nog mer o mer vanligt i och med dagens produkter som oftare kommer med stickpropp, LED-belkysning etc. En grundregel som ger en god fingervisning om vad som är tillåtet är att en fastsatt anslutningskabel bör kunna demonteras utan verktyg, även av farmor.
http://www.byggahus.se/forum/el/204094-rkk-i-kabelkanal.html
 
  • Gilla
VikHe och 3 till
  • Laddar…
A
Jag tackar för ett Jättebra skrivet svar Bo.Siltberg. :)(y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Risken med R36 är inte försumbar, hade själv satt upp nätverkskabel till en accesspunkt med Poesi som började starta om sig. Visade sig vara en snerskjuten klammer i kabeln.
 
AskeHolst skrev:
Risken med R36 är inte försumbar, hade själv satt upp nätverkskabel till en accesspunkt med Poesi som började starta om sig. Visade sig vara en snerskjuten klammer i kabeln.
Poesi?
 
mattiasp skrev:
Poesi?
Det er var er accesspunkt med POE ("Power over Ethernet"), autocorrect gillar tydligen poesi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.