Hej

Söker efter en häftpistol för kabelklammer. Har i alla tider spikat kabel med "plast-klammer", men hade en antenn-tjome här som häftade fast kabeln - sjukt mycket snyggare!!!

Vart hittar man då en sådan? Antar att det finns på Jula, Classe, Bauhaus - men hur vet jag vilken modell jag ska ha?

Kommer nog skjuta kabel någon gång per år så jag tror inte att jag behöver en proffs pistol. Vill gärna skjuta vit klammer.

Hur vet jag vilken typ av pistol som skjuter klammer?

Tack!

/Johan
 
  • Häftpistol-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa passar bara för lågspänningskabel ! Alltså inga klamrade 220V "lampsladdar".

(avslöjar min ålder : 230 V ska det vara förstås)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
Mikael_L
Den Rapid som simpa81 länkar till (clasolsson) är riktigt bra.
Allt annat får väl anses som en chansning.

Och som redan påpekats, endast till svagströmskabel.
230V installation är ej tillåtet med sådan här klamring.
 
  • Gilla
M2E
  • Laddar…
Varför inte 220? Såg detta i beskrivningen... Om man är noggran med hur man sätter pistolen och alltså inte skjuter igen kabeln, vilket jag förstår att det finns risk för!
 
Hade nog hoppats på att hitta en vettig i en mellanprisklass!

Finns det någon hyfsad för 300?
 
hsd
hasseteknik skrev:
dessa passar bara för lågspänningskabel ! Alltså inga klamrade 220v "lampsladdar".

(avslöjar min ålder : 230 v ska det vara förstås)
240 v
 
hsd
Arrow och Rapid har, men troligtvis endast på åroffshandeln.......men kolla på ELFA
 
" 230 volt +6/-10% 50 Hz. Standardspänningen i alla vanliga vägguttag. I ett trefassystem kallas denna fasspänning och är spänningen mellan var och en av de tre faserna och neutralledaren i den till elcentralen inkommande ledningen. Fram till 1988 var denna spänning 220 V och därför hör man ibland denna siffra nämnas i samband med nätspänning och vissa äldre apparater och uttag kan också vara märkta med 220 V. De är trots det tillåtna för användning vid 230 V."
 
Någon elektriker som kan svara på varför man inte får skjuta fast "lampsladd"? Är det för okontrollerat?

Tack!

/Johan
 
Provade min picka på antennkabel på golvlist och tyckte den sköt lite väl hårt. Fick bli vanlig klammer och list. Vill ju inte chansa på 20meter kabel.
 
Nej det är ju tråkigt att missa melodifestivalen på en sån miss. ;)
 
nej nej nej inte skjuta antenn kabel det för stör kabeln, tele kabel går bra men inte antenn kabel
 
Med rätt klammer och lagom kraft så blir det inga märken i riktig koaxkabel...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
då ska det vara plastad klammer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.