K kurlakarl skrev:
Sätt du upp din häck, att en 7 åring blir påkörd där är nog deras minsta fara de utsätter sig för vid den åldern då de börjar skolan och cyklar själva, smiter ut från skolgården osv. Strunta i alla bror duktig som svarat i tråden. Jag körde en gång på en spikraka villagata, en 7 åring cyklade rakt mot mig, kraftigt fokuserad på att titta på sina egna hjul och pedaler. Jag stannade bilen och 7 åringen smällde rätt in i motorhuven ändå. En kompis när vi var små gjorde något liknande på en villagata men mot en parkerad bil. Blev tandavtryck i lacken efter framtänderna. Men skulle något sånt här hända på er gata kan du ge dig tusan på att eventuella prussiluskor direkt kommer skylla på din för höga häck, oavsett rimlighet. Så var ändå lyhörd för hur grannarna reagerar.
Ja, det ligger något i det du säger!

A Alexn72 skrev:
Vill du ha barr eller blad?
Vet inte, har inte satt mig in i detta helt, det som är finast året runt (grönt) och lättskött samt prisvärt, om det nu finns något som uppfyller alla krav.
 
J jockebq skrev:
Har en lite underlig återvändsgata där mitt hus ligger. Gatan forsätter i min mening upp till höger, men det finns även en vänstersväng. Vi vill placera en häck vid tomtgräns som helst är cirka 180cm hög.
Problemet är att det känns som en tolkningsfråga om detta ens klassas som en korsning och i så fall om reglerna kring lägre häck gäller här?

Här är en satelitbild på vår tomt och gatan:
[bild]
Blåa pilen visar utfart mot större vägar, andra riktningen är återvändsgränd.
Vi vill ha häck där jag placerat det röda sträcket.

Som ni ser så är vägen extra bred där vår tomt viker av, med plats för en bil parkerad.
Kikar man på dessa regler så känns det som att det inte borde vara något problem med att ha en hög häck i och med att tomten viker av på exakt detta sätt, plus att det finns en parkeringsplats här:
[bild]

Vad tror ni?
Har ingen lust att dra i detta med varken kommun eller vägförening i första hand, utan tänkte höra hur mycket tolkningsfråga detta är. Gatan är som sagt en återvändsgränd och det är aldrig någon högre hastighet än 10km/h som körs här, olycksrisken är alltså minimal.
Tänk på att inte plantera häcken precis på tomtgräns. Normalt kanske 40-50 bred häck placeras minst 25 cm innanför tomtgräns för din häck får inte inkräkta på vägområdet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Tänk på att inte plantera häcken precis på tomtgräns. Normalt kanske 40-50 bred häck placeras minst 25 cm innanför tomtgräns för din häck får inte inkräkta på vägområdet.
Med åldern blir de ännu tjockare, 1-2 meter beroende på underhåll, så minst 1 meter från tomtgräns borde vara lag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Har en lite underlig återvändsgata där mitt hus ligger. Gatan forsätter i min mening upp till höger, men det finns även en vänstersväng. Vi vill placera en häck vid tomtgräns som helst är cirka 180cm hög.
Problemet är att det känns som en tolkningsfråga om detta ens klassas som en korsning och i så fall om reglerna kring lägre häck gäller här?

Här är en satelitbild på vår tomt och gatan:
[bild]
Blåa pilen visar utfart mot större vägar, andra riktningen är återvändsgränd.
Vi vill ha häck där jag placerat det röda sträcket.

Som ni ser så är vägen extra bred där vår tomt viker av, med plats för en bil parkerad.
Kikar man på dessa regler så känns det som att det inte borde vara något problem med att ha en hög häck i och med att tomten viker av på exakt detta sätt, plus att det finns en parkeringsplats här:
[bild]

Vad tror ni?
Har ingen lust att dra i detta med varken kommun eller vägförening i första hand, utan tänkte höra hur mycket tolkningsfråga detta är. Gatan är som sagt en återvändsgränd och det är aldrig någon högre hastighet än 10km/h som körs här, olycksrisken är alltså minimal.
Hej
I vår BRF hade vi ett mycket likt problem. En boende hade planterat häck längs sin tomtgräns, som följer infartsgatans sträckning. I början var den förstås låg så ingen reagerade. När den sedan blev större började grannar klaga och lite allmän missämja uppstod. Vi tog då dit en herre från kommunen som fick inspektera det hela. Det slutade med att han godkände den högre häcken, då den anslutande gatan, precis som i detta fall, inte är vinkelrät till huvudgatan. Han utgick från den punkt där man har fri sikt in i båda gatorna, med en vinkel på 90 grader. Alltså den punkt som skulle motsvara ett gathörn om gatorna låg i exakt 90 graders vinkel från varandra. Därifrån mätte han upp benen på "sikttriangeln" åt båda hållen och kunde konstatera att häcken föll utanför den och inte behövde klippas! (att sen häcken skymmer väldigt mycket och just barn kommer cyklande nedför den backe som infarten till husen är, är en annan, icke avslutad historia!)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.