Har en lite underlig återvändsgata där mitt hus ligger. Gatan forsätter i min mening upp till höger, men det finns även en vänstersväng. Vi vill placera en häck vid tomtgräns som helst är cirka 180cm hög.
Problemet är att det känns som en tolkningsfråga om detta ens klassas som en korsning och i så fall om reglerna kring lägre häck gäller här?

Här är en satelitbild på vår tomt och gatan:
Satellitbild på en återvändsgata med markerad utfart och planerad häckplacering vid en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blåa pilen visar utfart mot större vägar, andra riktningen är återvändsgränd.
Vi vill ha häck där jag placerat det röda sträcket.

Som ni ser så är vägen extra bred där vår tomt viker av, med plats för en bil parkerad.
Kikar man på dessa regler så känns det som att det inte borde vara något problem med att ha en hög häck i och med att tomten viker av på exakt detta sätt, plus att det finns en parkeringsplats här:
Schmatisk illustration av en återvändsgata med en parkerad bil och planerad häck längs en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni?
Har ingen lust att dra i detta med varken kommun eller vägförening i första hand, utan tänkte höra hur mycket tolkningsfråga detta är. Gatan är som sagt en återvändsgränd och det är aldrig någon högre hastighet än 10km/h som körs här, olycksrisken är alltså minimal.
 
Jag förstår tolkningsproblemet. Hör den parkerade bilen på gatan till TS' fastighet eller till fastigheten längst ner? Det skiljer mellan kommuner men i min får parkering rutinmässigt inte ske på gatan utan inne på resp fastighet.
Om jag tolkar bilden rätt finns parkeringsplats inne på TS's fastighet. Då anses det partiet vara utfart och häcken måste vara låg inom 5-metersgränsen.

Man tar inte hänsyn till områdets trafikintensitet eller hastighet när det gäller krav på häckars lägre höjd i gatuhörnor.

Min egen kommun skulle förmodligen betrakta hela området som olämpligt för högre häck - men här är man petig.

Om man nu inte vill väcka den björn som sover kan man sätta en häck som kan sänks utan att häcken tar stryk. Förslagsvis avenbok, bok, taxus eller liguster. Blir det en erinran sänker man höjden.
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Lyft blicken från reglerna en sekund och fundera på varför reglerna finns till. Om ett barn korsar vägen precis bakom hörnet kan en häck skymma sikten så att det blir farligt?

Om korsningen är sådan att man har fri sikt och aldrig kan bli överraskad av ett barn så är det ju fritt fram att plantera, annars så får du fundera på en annan lösning. Tänk också på att barn lätt går och cyklar på fel sida av vägen så fastna inte i vad trafikreglerna säger utan se världen utifrån en 7-årings synvinkel.
 
  • Gilla
ITMartin och 12 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår tolkningsproblemet. Hör den parkerade bilen på gatan till TS' fastighet eller till fastigheten längst ner? Det skiljer mellan kommuner men i min får parkering rutinmässigt inte ske på gatan utan inne på resp fastighet.
Om jag tolkar bilden rätt finns parkeringsplats inne på TS's fastighet. Då anses det partiet vara utfart och häcken måste vara låg inom 5-metersgränsen.

Man tar inte hänsyn till områdets trafikintensitet eller hastighet när det gäller krav på häckars lägre höjd i gatuhörnor.

Min egen kommun skulle förmodligen betrakta hela området som olämpligt för högre häck - men här är man petig.

Om man nu inte vill väcka den björn som sover kan man sätta en häck som kan sänks utan att häcken tar stryk. Förslagsvis avenbok, bok, taxus eller liguster. Blir det en erinran sänker man höjden.
Den parkerade bilen hör inte till någon, det är inte någons tomt. Däremot är vägen uppbyggd för att ha utrymme för en parkering här, som ni ser på satellitbilden.

Här är en tydligare bild hur nuvarande staket går. Det röda är vår tomtgräns, nuvarande staket är svängt som på bilden nedan (i gult).
Gröna strecket visar siktlinjen.
Satellitbild med markerade gränser; röd för tomt, gul för staket, grön för siktlinje, och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är också stor höjdskillnad mellan vår tomt och gatan som fortsätter upp både till höger och vänster. Står du där gröna strecket startar längst ner på ritningen så är du över vår takhöjd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Men om man befinner sig just utanför TS infart skulle siktlinjen brytas av en hög häck. Risken är att, precis som @Janus82 skriver, ett litet barn kan döljas.
 
yonna yonna skrev:
Men om man befinner sig just utanför TS infart skulle siktlinjen brytas av en hög häck. Risken är att, precis som @Janus82 skriver, ett litet barn kan döljas.
Ja, men där tänkte jag sänka häcken såklart. Det är kurvan jag tänker på.
 
Kurvan hindrar syn.
 
Om ni ska köpa 180cm plantor direkt så är det potentiellt problem.
Men ska ni köpa 90cm och sen låta växa så finns där ju tid att se hur sikten ändras.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kurvan hindrar syn.
Detta förstår jag inte riktigt, det är otroligt lite skillnad i sikt. Ett hus placerat nära tomtgräns vid en korsning skymmer sikten hundra gånger mer än detta.
A Alexn72 skrev:
Om ni ska köpa 180cm plantor direkt så är det potentiellt problem.
Men ska ni köpa 90cm och sen låta växa så finns där ju tid att se hur sikten ändras.
Ja, det låter smart, vad bör man satsa på för plantor som är gröna året runt och växer mest på höjden?
 
S
Sätt upp en häck och sedan får grannarna avgöra om du är korkad eller smart.

Allvarligt? Att du funderar på att lägga ner allt jobb och summor för 180cm hög häck, som du sedan kan bli tvingad att ta bort/återställa/straffas för. Why?

Vem av oss på byggahus ska du skylla på isf?

Bara väx upp och gör rätt. Problem solved.
 
K
J jockebq skrev:
Ja, men där tänkte jag sänka häcken såklart. Det är kurvan jag tänker på.
Sänker du häcken vid utfarten så är det väl inget problem.
Kurvan behöver du väl inte ta hänsyn till så länge den har "rätt" avstånd från din utfart.
 
Detta bör inte kunna tolkas som korsning som kräver 10m siktlinje. Däremot skall väl även utfart ha 5m med låg. Dock ingen dom följer på vår gata😅
 
S Sernando skrev:
Sätt upp en häck och sedan får grannarna avgöra om du är korkad eller smart.

Allvarligt? Att du funderar på att lägga ner allt jobb och summor för 180cm hög häck, som du sedan kan bli tvingad att ta bort/återställa/straffas för. Why?

Vem av oss på byggahus ska du skylla på isf?

Bara väx upp och gör rätt. Problem solved.
För att vår tomt ligger lägre än både gatan och andra hus, samt är en enplansvilla. Så det skulle självklart kännas mer ombonat och insynsskyddat.

K K. L skrev:
Sänker du häcken vid utfarten så är det väl inget problem.
Kurvan behöver du väl inte ta hänsyn till så länge den har "rätt" avstånd från din utfart.
Precis, det är 11m från vår utfart till kurvan börjar svänga svagt.

M mojjen skrev:
Detta bör inte kunna tolkas som korsning som kräver 10m siktlinje. Däremot skall väl även utfart ha 5m med låg. Dock ingen dom följer på vår gata😅
Nej, jag tycker inte det heller, om det är en korsning så är det till vänster.

Jag tog en promenad i området där jag bor, och kan konstatera att det inte följs här heller.
 
Sätt du upp din häck, att en 7 åring blir påkörd där är nog deras minsta fara de utsätter sig för vid den åldern då de börjar skolan och cyklar själva, smiter ut från skolgården osv. Strunta i alla bror duktig som svarat i tråden. Jag körde en gång på en spikraka villagata, en 7 åring cyklade rakt mot mig, kraftigt fokuserad på att titta på sina egna hjul och pedaler. Jag stannade bilen och 7 åringen smällde rätt in i motorhuven ändå. En kompis när vi var små gjorde något liknande på en villagata men mot en parkerad bil. Blev tandavtryck i lacken efter framtänderna. Men skulle något sånt här hända på er gata kan du ge dig tusan på att eventuella prussiluskor direkt kommer skylla på din för höga häck, oavsett rimlighet. Så var ändå lyhörd för hur grannarna reagerar.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Detta förstår jag inte riktigt, det är otroligt lite skillnad i sikt. Ett hus placerat nära tomtgräns vid en korsning skymmer sikten hundra gånger mer än detta.

Ja, det låter smart, vad bör man satsa på för plantor som är gröna året runt och växer mest på höjden?
Vill du ha barr eller blad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.