Tack för hjälpen, jag tar till mig allt ni skriver! Jo men varmluftpistol har jag ju såklart, glömde det :D
Om ni fick välja ett verktyg, hade ni valt att köpa en elhyvel eller bandslip för detta ändamålet?

Microkatten Microkatten skrev:
Att använda bra - och rätt - verktyg och material gör jobbet enklare och bättre. Inte minst som nybörjare är det viktigt, tycker i alla fall jag, och värt den extra kostnaden (om man inte har tight budget förstås).


En varmluftpistol är billig och mjukar upp färgen och gör den mycket lättare att få bort. Det finns en risk att man värmer för mycket och bränner virket eller spräcker glaset. En IR-värmare är skonsammare och går snabbare. Skall man som du göra många fönster kan det vara en god investering, just nu 3 kkr kampanjpris för en Speedheater Cobra på Toolab.

Plana ytor går normalt väldigt snabbt att få av färgen ifrån. Kurviga profiler tar längre tid, och då hjälper det också att köpa en skrapa med kurvig profil. Jag har inte använt slipmaskin, några drag med sandpapper brukar räcka efter skrapning, om alls.

Beror på hur torrt virket är. Ändträ, som suger mer, kan gärna gå lite extra olja.

Följ tillverkarens anvisningar. Kom ihåg att måla tunt. Och gör det sedan lite tunnare (vanligt misstag är att måla för tjockt). Kom också ihåg att linoljefärg kräver lång torktid, så ta höjd för det.

Inte allt som säljs är av samma kvalitet. T.ex. Julas linoljekitt (Hard Head) ser ut att vara ok, men jag har inte använt den själv så jag vet inte. Kvaliteten på många Jula/Biltema-prylar är inte den bästa, så jag skulle ha gått till en byggnadsvårdsaffär för att skaffa prylarna. Där hittar du också linoljefärg. I Göteborg finns t.ex. Byggfabriken. Här listas några till.
Jättebra svar, tack så jättemycket! Jag är taggad på att sätta igång :)
 
Microkatten
N naikon skrev:
Om ni fick välja ett verktyg, hade ni valt att köpa en elhyvel eller bandslip för detta ändamålet?
Inget av det, jag hade utan att tveka köpt en Cobra, även om du har varmluftspistol! 😉
 
Microkatten Microkatten skrev:
Inget av det, jag hade utan att tveka köpt en Cobra, även om du har varmluftspistol! 😉
Ah ok, hehe 3000kr är kanske lite saftigt. Men i perspektiv mot att byta alla fönster så är det ju inte så mycket pengar såklart. Kanske att jag provar med första fönstret, och märker jag att färgen är svår att få bort så kanske jag får överväga ett köp
 
Om man kör varmluftpistol och det funkar så är det ju fine, det är lätt att bränna träet.
Jag har speedheater. Det går att bränna då också.

Varmluftspistol är framförallt no-no om man tex ska skrapa en panel, då man kan råka antända något bakom panelen om den varma luften går in i en springa. På tex ett fönster märker man ju om man inte bränner träet och inte spräcker rutorna så funkar varmluften tillräckligt bra.

Jag har en "stor" speedheter och den lilla cobran. Den stora går ju att tex köra en dörr med, cobran är bättre för tex fönsterbågar. Cobran är nog mer som en varmluftpistol i effektivitet, dvs mindre effektiv på större ytor.

Jag tycker du ska prova dig fram. Funkar varmluften bra nog, nöj dig.
Har inte själv "slipat" på fönster med bandslip eller kört lackfräs eller elhyvel (har alla verktygen dock) så kan inte säga om det är bra eller ej, men jag misstänker att det är jäkligt effektivt - risken är nog dock stor man tar för mycket material. Om du antydde att du skiter i utseende men vill göra det effektivt så kan det nog vara värt att prova. Jag skulle nog kört bandslipen, den kan dock kleta igen om det är plastfärg. Eller ha av bandet om det är spikar. Men en lackfräs/elhyvel mår absolut inte bra av spikar och är svåra att hantera på smala ytor.

Har några fönster som är målade med färg som måste bort, så sugen att själv prova dessa "snabbare" metoder, men det ligger nog nåt år bort. Feedbacka gärna här vad som funkar!
 
N naikon skrev:
Hej
Jag är i färd med att ta över mitt föräldrahem och försöker prioritera saker som behöver göras med huset.
Källarfönstren är från när huset byggdes på 60-talet och behöver renoveras med ny färg och kitt. Det är 10 st.
En av fönstren verkar ha en något rötskadad karm, men de andra verkar mer eller mindre intakta

Innan jag ger mig på ett mastodontprojekt tänkte jag höra lite med var ni hade gjort.
Jag tänker bo livet ut här, så iaf 40 år till.

- Alternativ 1:
Renovera samtliga fönster själv, en i taget. Hänga av och plocka in fönstret i verkstaden. Av med rutan. Slipning, oljning, målning, kittning, tätningslister. Samt samma på karmen som sitter kvar.
Vad kan ett fönster ta i tid, 10-20 timmar? Har aldrig gjort det förr och känner jag mig själv så kan jag vara rätt efterbliven ibland. Tar man i så blir det 200 timmars projekt? Rätt mycket när man ska ett liv också

- Alternativ 2:
Köpa nya PVC-fönster, 10st 80x60 källarfönster kostar ca 19.500kr på Byggmax.
Klarar man som amatör att sätta i dessa själv tror ni? Hamra loss putsen som håller fast nuvarande karmen, av med gamla fönstret, i med nytt fönster och karmskruvar, drevbanda och sen på med ny puts runt fönsterhålet? Hur svårt är det på en skala 1-10 jämfört med att renovera befintliga?

Så, vad hade ni gjort ifall ni som i min sits planerar bo här livet ut? Det känns ju dumt att lägga hundratals timmar på att renovera befintliga fönster, om jag ändå behöver byta ut dom eller göra om renoveringen om 10-20 år. Dessutom varit sjukskriven för utmattning, så jag får välja med omsorg vad jag ska lägga tid på

Jag tycker inte att 20.000 är en jättestor summa för nya källarfönster på hela huset. Speciellt inte om de kommer hålla min livstid utan att behöva tänka på att underhålla dom. 3-glas istället för 2-glas är ju inte en nackdel heller

Tar gärna emot era rekommendationer
[bild][bild]
Hej!
Bytte alla fönster utom källarfönstren i ett hus från 56.
Visserligen bara 6 och lite mindre. Men skrapade/slipade karmar/fönster oljade och målade 3 lager. Slutade på större kostnad i färg/olja/kitt/slippapper än vad en ny PVC fönster kostat med des bättre energi och hantering.

Kolla med Lumico i Estland i stället för byggmax, upplever deras snyggare och bättre kvalite till lägre pris.sta
Köpte dör och 10 fönster till atterfalshuset
29000 inkl frakt 90x160 1st , 90x140 5 st plus frostat 90x50

Jag borde ha bytt.
 
Har du funderat på att köpa fasta fönster istf öppningsbara? Hur ofta öppnar du fönstrena? Då kan du slippa PVC för mindre pengar.
 
P Petter Forsen skrev:
Hej!
Bytte alla fönster utom källarfönstren i ett hus från 56.
Visserligen bara 6 och lite mindre. Men skrapade/slipade karmar/fönster oljade och målade 3 lager. Slutade på större kostnad i färg/olja/kitt/slippapper än vad en ny PVC fönster kostat med des bättre energi och hantering.

Kolla med Lumico i Estland i stället för byggmax, upplever deras snyggare och bättre kvalite till lägre pris.sta
Köpte dör och 10 fönster till atterfalshuset
29000 inkl frakt 90x160 1st , 90x140 5 st plus frostat 90x50

Jag borde ha bytt.
Tack för svaret. Har inte börjat med detta än, så jag vet faktiskt inte vad materialkostnaden kommer gå på för att renovera fönstren. Linoljefärgen tänker jag borde vara väldigt dryg eftersom den ska målas så tunt? Kanske räcker med en burk där, jag vet inte. Julas linoljekitt kostar 50kr men vet inte hur många fönster det räcker till

En del av mig säger, renovera och en del säger byt. Men det som talar emot att byta. som många påpekat i tråden, är att det är återställningen av putsen som är det jobbiga. Har ingen erfarenhet av putsning eller arbete med bruk så då kanske jag hade behövt ta hit en murare, och då hade priset sprungit iväg en hel del.
Eller så kanske man kan göra det själv, jag vet faktiskt inte. Men hade det vara en "enkel" trädfasad hade jag väl antagligen kunnat lösa det enklare själv

T Thomas_Blekinge skrev:
Har du funderat på att köpa fasta fönster istf öppningsbara? Hur ofta öppnar du fönstrena? Då kan du slippa PVC för mindre pengar.
Nä öppnar dom aldrig, fasta hade absolut funkat. Det var när jag kollade på PVC och det bara skiljde någon hundralapp per fönster för öppningsbart, så tänkte det var lika bra.
Men som jag skrev ovan så är det som avskräcker mig att prova byta själv att behöva återställa putsen efteråt. Förmodligen är det som många säger mycket enklare att renovera befintliga så gott det går
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N naikon skrev:
En del av mig säger, renovera och en del säger byt. Men det som talar emot att byta. som många påpekat i tråden, är att det är återställningen av putsen som är det jobbiga. Har ingen erfarenhet av putsning eller arbete med bruk så då kanske jag hade behövt ta hit en murare, och då hade priset sprungit iväg en hel del.
Jag tror du tänker rätt. Att ta loss fönstren och putsa om kommer nog bli mer jobb än om du bara behöver skrapa och måla. Hade det varit massor av trä som skulle bytas så kanske det varit annat.

Jag har svårt att tro att det blir dyrt. En varmluftspistol, 2 burkar linoljefärg, linolja och kitt... Svårt att få det över 1000kr. Puts och plastfönster kostar ju också.

Om träet inte är dåligt och när fönstren är nymålade lär de väl hålla 100 år till, men du får måla igen om 30.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Tack för svaret. Har inte börjat med detta än, så jag vet faktiskt inte vad materialkostnaden kommer gå på för att renovera fönstren. Linoljefärgen tänker jag borde vara väldigt dryg eftersom den ska målas så tunt? Kanske räcker med en burk där, jag vet inte. Julas linoljekitt kostar 50kr men vet inte hur många fönster det räcker till

En del av mig säger, renovera och en del säger byt. Men det som talar emot att byta. som många påpekat i tråden, är att det är återställningen av putsen som är det jobbiga. Har ingen erfarenhet av putsning eller arbete med bruk så då kanske jag hade behövt ta hit en murare, och då hade priset sprungit iväg en hel del.
Eller så kanske man kan göra det själv, jag vet faktiskt inte. Men hade det vara en "enkel" trädfasad hade jag väl antagligen kunnat lösa det enklare själv


Nä öppnar dom aldrig, fasta hade absolut funkat. Det var när jag kollade på PVC och det bara skiljde någon hundralapp per fönster för öppningsbart, så tänkte det var lika bra.
Men som jag skrev ovan så är det som avskräcker mig att prova byta själv att behöva återställa putsen efteråt. Förmodligen är det som många säger mycket enklare att renovera befintliga så gott det går
Kan du kitta så kan du putsa den begränsade delen.
Blandar man det i lagom konsistens så ärbdet lätt.
Men de skiljer från person, själv har jag stora problem måla med ett bra resultat.
 
jag vet några som lät en lokal målarfirma fixa fönstren till ett 50-talshus. Firman målade och bytte glasen till energikasetter, för varmare och tystare inomhusmiljö. Tror även målning av karmar ingick och jag tror det kostade ca 60kkr för hela huset (uppskattningsvis 20+ fönster). Jag tycker det var billigt!

Skulle absolut avråda från PVC-fönster främst av estetiska skäl. Jag tror det sänker värdet på huset. Om du inte är väldigt van att putsa så tror jag dessutom att det kan vara svårt att laga ev skador i putsen på ett snyggt sätt. Puts är rätt tidskrävande.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.