D09
Jag kan skicka frön på posten om någon vill prova ;)
 
1371299790257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar hur gammalt vårt träd är?
Vad jag vet har det bott flera barnfamiljer innan oss i vårt hus.
Jag tror på att man lär barnen tidigt vad som är farligt att äta...
 
De modernare sorterna gullregn lär inte vara så giftiga. Det kan ev vara så att dessa inte lika mycket går i frö som ursprungsexemplaren. Är ditt träd inte äldre än 20 -30 år tror jag inte det är någon fara.

Jag har fem barnbarn under fem år och de är flitigt hos mig. Småttingar håller man koll på och man lär dem vad som är farligt och vad de kan plocka/leka med. I ett obevakat ögonblick - jag såg att de plockade maskrosor och det var ju helt OK - fyllde de fågelbadet med blomstren och gjorde en härlig gröt som de sedan dekorerade den ljusa husfasaden med. Guuu så jag fick skrubba och tvätta och helt väck är inte målningarna.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Efter man läst artikleln så undrar jag om personalen hade informerat barnen om trädets giftighet. Även dumt av arkitekten att "rita" in dessa träd i den miljön.

Ps bra tillskott till tråden med länken ds
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, den artikeln blev en intressant kontrast till inlägg i tråden i stil med

'ingen skriker sig hes över gullregn på kommunal mark' - sant, de högg genast ner den istället för att skrika sig hesa.

'gullregns frön liknar inte vanliga ärtor' - i barns ögon kan de bevisligen göra det.

'det är med gullregn som med vargar, farliga i teorin men i praktiken händer aldrig några incidenter' - nej just det, en vargattack mot mor med barnvagn och hund där hunden strök med samt tre barn akut till sjukhus efter att ha käkat gullregn på en vecka. Jag säger som Tage, det är så osannolikt så det har egentligen aldrig hänt, vissa saker är enkla att skydda sig och de sina emot, gullregn t.ex., andra är svårare, som vargar och trafikolyckor.

Men det kanske var så att förskolepersonalen bara var rent hysteriska, jag menar, det är ju ändå inga barn som dött av gullregn, så det hade säkert inte hänt nåt om man bara låtit allt passera utan hysteri.

:rolleyes: :)

Det är i grund och botten ganska enkelt, det är olämpligt med giftiga saker i barns miljö.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1373647998.843973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man blir lite hungrig ;)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1373649983.534360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte så hungrig ;)
 
Det är ju olika från barn till barn vad de äter och inte äter. Min dotter har aldrig rört gullregnet, hon käkade upp trädgårdssnäckorna istället. :wow:

Idegranens röda bär ser ju lockande ut men är giftiga.


Funderar dock på vad det skulle vara för bär som liknar blåbär som är giftiga?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Så vitt jag förstår så fick inte de där barnen några skador eller problem? Kolet kanske hjälpte, men jag är inte helt övertygad om att de blivit dåliga ändå.

"– Vi tog bort det direkt. Anledningen till att vi hade trädet här var att arkitekten som ritade skolgården ritade in alla skånska träd för att eleverna ska känna till dem, säger Johanna Matsdotter till Sydsvenskan."
Det måste vara trångt på den skolgården. Gullregnet är ju inte ens inhemskt och skall man ha alla världens träd som kan växa i Skåne så är ju det många hundratals arter
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Av artikeln har vi lärt oss att det tydligen nuförtiden är OK att mumsa på lite gullregn även för små barn utan att bli sjuk.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Personligen tycker inte jag att det är att anse att en aktivitet är OK att göra om det innebär att man måste åka akut till sjukhuset.

Men, låt oss reda ut det en gång för alla, ni som säger att det inte är farligt kan väl konsumera ett gäng ärtor från gullregn och sedan inkomma med dagliga rapporter om ert hälsotillstånd under en vecka, jag menar, det kommer ju ändå inte att hända något. Eller?
 
Redigerat:
  • Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Idegranens röda bär ser ju lockande ut men är giftiga.
Nej, idegranens bär är inte giftiga. Bara fröet, och biter man inte sönder det så kan man äta bären. Men jag skulle ändå inte rekommendera att göra det. Prova smultron istället, de är godare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu är ju gullregnet nedsågat, men för alla andra som funderar på gullregnets och andra växters giftighet rekommenderar jag www.giftinformation.se (INTE wikipedia!).

Om gullregn kan man läsa följande:

Gullregn

Laburnum-arter
Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn.
Gullregnets baljor är buckliga av frön. Gullregn förväxlas ibland med Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka.
Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.
Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge medicinskt kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.


Alltså inte riktigt samma info som på wiki och då tror jag mer på Giftinformationscentralen, faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.