D09
ImageUploadedByByggahus.se1371242987.767375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ni proffs på buskar ;)

Är detta en "gullregn" och är den så giftig som sägs?

Fick till mig att man blir medvetslös av 10 frön ?
 
Från Wikipedia:
Hela växten och i synnerhet fröna innehåller ett giftigt ämne, alkaloiden cytisin. Det har hänt att barn förväxlat dem med ärter och ätit dem med dödlig utgång. Symptom vid förgiftning kan inkludera: intensiv trötthet, kräkningar, diarré, ryckiga rörelser, koma, mild fradga och ojämnt utvidgade pupiller. I vissa fall är diarrén väldigt allvarlig (med risk för uttorkning som följd) och ibland är de ryckiga rörelserna närmast spasmiska. Tolv blommor, eller 2-3 frön, kan ge svåra förgiftningar hos barn[
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ajfan, ungarna leker ju där bredvid ...

Då åker motorsågen fram imorgon
 
D09
Ska bara bjuda grannarna på lite "saft" först ;)
 
Lugn nu... Det kryllar av giftiga saker i svenska trädgårdar men likväl klarade vi oss som barn. Själv hade jag en äldre släkting som hade gullregn och vi barn brukade klättra i den och lekte massor, men vi visste också om att man inte fick käka blommor, bär eller frön.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Ajfan, ungarna leker ju där bredvid ...

Då åker motorsågen fram imorgon
Helt rätt kapa ner skiten, finns ingen anledning att medvetet ha giftiga växter där barn leker.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är minst hundra gånger vanligare att barn förgiftas av att dricka tändvätska eller något lösningsmedel som de hittar i skåpet under diskbänken. Att såga ner gullregnet känns lite som en överreaktion från en överbeskyddande förälder, särskilt som den vanliga gullregnen man har i trädgården är en hybrid som har ganska dålig frösättning. Men skall man ändå såga skall man komma ihåg att även sågspånet är lätt giftigt så man får se till att inte barnen äter det heller om det ligger kvar på marken runt stubben.
 
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Passa samtidigt på att utrota alla fingerborgsblommor
Hela växten är giftig och 2-3 blad är dödlig dos för en vuxen
och spruta roundup på all liljekonvalj ni hittar
Växten är giftig. Ingen del av den får förtäras, men blomvatten från vasen kan anses vara ofarligt. Undvik att lämna små barn utan tillsyn i närheten av liljekonvaljer, särskilt när växten blommar eller har de lockande röda bären. Symptom vid förtäring är bland annat: Magsmärtor, kräkningar och rubbningar i hjärtrytmen
:rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Växtens livlina blir om den lätt kan flyttas till andra sidan tomten bakom huset. Där är det barnfritt. :)

Den är väldigt fin när den blommar ut men att ha den där den står idag vill jag inte.

Brukar rötterna vara som buskar i motsvarande storlek ?

När är det säsong för o flytta växter?
 
Lugn och fin, det finns som sagt massor med saker i världen som är giftigt. Lär ungarna att man inte stoppar okända växter i munnen istället, det finns gullregn på kommunal mark och där är det ingen som skriker sig hes om att den skall sågas ner.
Fingerborgsblomma och liljekonvalj har jag i min trädgård men tyvärr är det för kallt för gullregn här hos mig. Var glad åt ditt väldigt vackra träd istället! :)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Baalzamon skrev:
Det är minst hundra gånger vanligare att barn förgiftas av att dricka tändvätska eller något lösningsmedel som de hittar i skåpet under diskbänken.
Med tanke på att det säkert är 1000 gånger vanligare att folk har "giftiga" saker under diskbänken än gullregn där barn leker, så är det en ganska taskig prognos.

Hade ingen aning om detta, men kommer definitivt ta en allvarlig diskussion med min sambo imorgon om vårat gullregn på baksidan.

Det är ett ögonblicks verk att ett barn drar i sig 2-3 frön utan att någon ens märker det. Och då kan det vara en dödlig dos.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vet inte om rötterna är värre än andra grova buskar. Generellt kan man säga att alla växter mår bäst av att flyttas när de gått in i sin vila, dvs inte när de blommar för fullt. Senhösten kanske?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Växtens livlina blir om den lätt kan flyttas till andra sidan tomten bakom huset. Där är det barnfritt. :)

Den är väldigt fin när den blommar ut men att ha den där den står idag vill jag inte.

Brukar rötterna vara som buskar i motsvarande storlek ?

När är det säsong för o flytta växter?
Den bör inte flyttas under sommaren eftersom den behöver mycket vatten när det är varmt och det kan den inte få när rötterna är skadade på grund av flytten. När löven byter färg i höst är en bra tid, men jag kommer inte ihåg om just gullregnet får några höstfärger så du kanske får kolla på andra buskar och träd
 
Dalbotös skrev:
Lugn och fin, det finns som sagt massor med saker i världen som är giftigt. Lär ungarna att man inte stoppar okända växter i munnen istället, det finns gullregn på kommunal mark och där är det ingen som skriker sig hes om att den skall sågas ner.
Fingerborgsblomma och liljekonvalj har jag i min trädgård men tyvärr är det för kallt för gullregn här hos mig. Var glad åt ditt väldigt vackra träd istället! :)
Lära ungar att inte stoppa saker i munnen?
Vilken planet bor du på? ;)

Visa mig en kommunal lekpark med gullregn så ska jag lugna mig lite.
 
Det är väll med gullregn ungefär som med vargar, de är dödliga för barn i teorin. Men i praktiken sker det i princip aldrig några incidenter.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.