bortek bortek skrev:
Kanon, då är jag med. Tänkte inte att det var så viktigt med just färgar. Även om jag själv vet vilken färg är vilken så kan nån annan missuppfatta och göra fel senare i framtiden. Det är väl därför är det så viktigt att blå ledare går hela vägen? :D
Ett av de viktigaste mantra vi har idag när man rotar i anläggningar är Lita inte på färger, lita aldrig på färger, anta aldrig att en viss färg har en viss funktion osv. Det är ju faktiskt lite synd att det blivit så. Men anarkin beror inte så mycket på slarv utan att reglerna för färger har ändrats ett antal gånger genom tiderna... :thinking: Från allra första början fanns inga regler alls. Tyvärr finns ingen datumstämpel på varje del av en anläggning så det kan i praktiken förekomma vilka färger som helst.

Skulle då detta motivera att man fortfarande kan strunta i färgerna? Det vore också synd. Om 50 år kanske läget är annorlunda. Då kanske man säger att i början av seklet satte byggahus.se ned foten och sa att reglerna ska följas så nu kan man lita på färgerna! För idag finns det regler, tyvärr inte 100% tydliga men ganska bra. Det går mao inte att använda denna EKKJ med en neutralledare, alltså om man ska följa reglerna ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skulle då detta motivera att man fortfarande kan strunta i färgerna? Det vore också synd.
Det vore mer än synd när det uppstått på detta sätt i TS fall. Inte mycket kan försvara att inte försöka ta reda på mer hur det ska göras riktigt vid hempul. Nu verkar det som att tanken finns här med frågor, bilder och allt som det började med något mer harmlöst som slang till biledaren. Och så kom både ett konkret allvarligare fel med jorden och ett mer formellt med blå färg fram.
 
bortek bortek skrev:
Hej och tack för intresse :)

Varje gång man ställer en fråga i forumet blir det alltid såhär roligt att läsa alla svar :) Och det är alltid nåt nytt man lär sig!?!

Kabeln uppe på bilden är EKLK och nere är EKKJ. Det sitter gul/grön isolerslang på biledarna (inte skyddsjord). Läste i en annan forumtråd att om biledare är kopplad till jord i kopplingsdosan (och den gör det) då ska den sitta i en gul/grön isolerslang för att det ska vara "enligt regler". Därmed det ni ser på bilden. Tittade i en annan eluttag som sitter längst upp på EKLK kabel och där är det samma gul/grön isolerslang på biledare.

Ska man vara ärligt så spelar det ingen roll varken för mig eller elektriker vilken färg har isolerslang på biledare eftersom när man tittar in i dosan då ser man det klart och tydligt att det är just biledare i isolerslangen och inget annat:) Men det är snyggt med lite färg.
Vilken diameter på isolerslangen passar till biledaren?
 
E elmont skrev:
[länk]
Vilken diameter är bäst? Såg att det finns 3,4,5,6 mm🤷‍♂️
 
Till biledare funkar 3 mm utmärkt.
 
E elmont skrev:
Till biledare funkar 3 mm utmärkt.
Strålande, tack 🤩
 
A
De tunnare kan vara svåra att få in den veckade varianten av biledare i.
 
A avh67f skrev:
De tunnare kan vara svåra att få in den veckade varianten av biledare i.
Finns det veckad variant av biledare ? Trodde bara det fanns en sort 🙄
 
A
Mm den med zick-zack veck. Brukar få svära när jag ska försöka få in den en längre bit om jag bara har den tunna slangen 🙂
 
A avh67f skrev:
Mm den med zick-zack veck. Brukar få svära när jag ska försöka få in den en längre bit om jag bara har den tunna slangen 🙂
Ahh ok. Jag har bara en vanlig Eqlq och den biledaren verkar vara rak
 
Mikael_L
Det är Nexan som har en EQLQ vars biledare är veckad, såhär ser det ut:
Avskalad elektrisk kabel med exponerade flerfärgade trådar på en ljus bakgrund.
Det är inget större problem att lite snabbt dra genom nypan och räta ut. Men kanske irriterande om man nu ska koppla hundra sådana här avslut.

3mm slang blir bra till att isolera biledare till 1,5 och 2,5mm2 kablar.
Men då går bara biledaren in.
Ibland kan man vilja sätta både biledaren och skyddsjorden i samma slang, vanligt när man kopplar i apparatskåp, då behövs det 4mm eller 5mm

Slangen ska egentligen vara transparent (eller egentligen vilken färg som helst utom gul/grön eller blå), men transparent blir nog bäst.
Använder man gul/grön är det väl inget att gå i taket över, alla som ska vara där och rota ska ändå förstå vad det är, men formellt fel i alla fall.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är Nexan som har en EQLQ vars biledare är veckad, såhär ser det ut:
[bild]
Det är inget större problem att lite snabbt dra genom nypan och räta ut. Men kanske irriterande om man nu ska koppla hundra sådana här avslut.

3mm slang blir bra till att isolera biledare till 1,5 och 2,5mm2 kablar.
Men då går bara biledaren in.
Ibland kan man vilja sätta både biledaren och skyddsjorden i samma slang, vanligt när man kopplar i apparatskåp, då behövs det 4mm eller 5mm

Slangen ska egentligen vara transparent (eller egentligen vilken färg som helst utom gul/grön eller blå), men transparent blir nog bäst.
Använder man gul/grön är det väl inget att gå i taket över, alla som ska vara där och rota ska ändå förstå vad det är, men formellt fel i alla fall.
Perfekt , tack för förklaringen 👍🙏
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.