I år kommer ännu fler slinglösa robotgräsklippare att släppas, för dig som vill ha en trådlös robotklippare och slippa omaket med att gräva ned kabel. Här listar vi nyheterna och alla modeller som riktar sig mot privatpersoner.

Du kan läsa artikeln här: Guide: Robotgräsklipparna utan slinga - nyheter 2024
 
Det står att Ecovac "... använder ledare som du placerar ut i trädgården, istället för en slinga."

Då undrar ju vän av ordning vad det är för skillnad? Den kabel man lägger ut i en slinga är väl en typisk ledare?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vilka sjuka priser. Men så är det väl med ny teknik. Kanske köper en om några år ifall de kommer ner mot 10'
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står att Ecovac "... använder ledare som du placerar ut i trädgården, istället för en slinga."

Då undrar ju vän av ordning vad det är för skillnad? Den kabel man lägger ut i en slinga är väl en typisk ledare?
Jag ändrade nu till det mer använda ordet navigeringsfyrar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Hur funkar egentligen stöldskyddet? Busenkelt att bara plocka med sig?
 
  • Gilla
cillan
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hur funkar egentligen stöldskyddet? Busenkelt att bara plocka med sig?
Jag gissar att man ofta knyter dessa till ett konto och om man inte från kontot avregistrerar den så kan den inte användas.
 
P
Vilket då också betyder att gräsklipparen inte fungerar utan WiFi-täckning. Lite knepigt om man har stor tomt.
Eller brukar de ha SIM-kort?
 
P pmd skrev:
Vilket då också betyder att gräsklipparen inte fungerar utan WiFi-täckning. Lite knepigt om man har stor tomt.
Eller brukar de ha SIM-kort?
Nä det behöver inte vara sant. Men den behöver nog det där den är parkerad ofta.
 
F Fideliox skrev:
Hur funkar egentligen stöldskyddet? Busenkelt att bara plocka med sig?
Det funkar väl som på äldre modeller? Dvs man måste knappa in en kod om/när man har lyft eller rört på klipparen. De nya med GPS kan man ju dessutom "geofenca", dvs de låser sig själv om de kommer utanför ett visst område.
Utan kod är klipparen oanvändbar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä det behöver inte vara sant. Men den behöver nog det där den är parkerad ofta.
Det räcker nog, ja. Jag tror ändå inte att det skulle fungera här. Roboten skulle bäst parkera ganska långt från huset.
SIM-kort vore nog bäst, men då blir det ett telefonabonnemang till.

Får väl dra sladd-ethernet över hela tomten, kanske. 🙃
 
P
useless useless skrev:
Det funkar väl som på äldre modeller? Dvs man måste knappa in en kod om/när man har lyft eller rört på klipparen.
Vi har icke-sammanhängande gräsmattor, så det skulle bli lite lyftande och kodknappande av och till. Eller klarar en robotklippare av att köra över en grusplan utan att få skador?
Transportläge med knivarna stilla?
 
  • Gilla
Maghans
  • Laddar…
P
Är det nån i tråden som kan rekommendera att robotklippartest när det gäller förmåga för klipparen att ta sig fram terräng? Ju större hjul desto bättre, får man väl anta.
Vi har "naturgräsmattor" med gropar och bulor (ibland uppstickande stenar).
 
  • Gilla
Kullatorp
  • Laddar…
U
P pmd skrev:
Är det nån i tråden som kan rekommendera att robotklippartest när det gäller förmåga för klipparen att ta sig fram terräng? Ju större hjul desto bättre, får man väl anta.
Vi har "naturgräsmattor" med gropar och bulor (ibland uppstickande stenar).
De med 4wd/awd brukar klara även leriga och ojämna gräsmattor fint. Stenar kan ju va problem om de är för låga för att synas och köras över men för höga för att ändå gå i klipparbladen.

Det brukar testas i specifika klippartester. Men de testerna där de provar 20 gräsklippare och utnämner bäst i test osv. brukar sällan va så djupgående. Så bäst är ju att kolla tester på just de modellerna du tycker är intressanta.

Grus kan de klara om det är hårt packat. Plattsättningar och asfalt osv. går fint.
Hoppa fram typ 30min i denna så visar han hur Luba’n tar sig mellan olika mattor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Något som jag sett som inte riktigt nämns är löpande kostnader. Det gav mig avsmak med tanke på inköpspriset.
Läste om ett par slinglösa klippare för något år sedan där man var tvungen att köpa klipp tid. Ja ni läste rätt. Man fick köpa timmar i appen annars funkade inte klipparen och i förlängningen så kan en dyr klippare bli en värdelös tegelsten ett par år senare om tillverkare tex lägger ned servrarna till den tjänsten. Ingen läser ju eula idag så då står man där.
Så får man köpa timmar kan det bli rätt dyrt om man har en stor matta utöver inköpskostnaden.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
U
A aka_the_barf skrev:
Något som jag sett som inte riktigt nämns är löpande kostnader. Det gav mig avsmak med tanke på inköpspriset.
Läste om ett par slinglösa klippare för något år sedan där man var tvungen att köpa klipp tid. Ja ni läste rätt. Man fick köpa timmar i appen annars funkade inte klipparen och i förlängningen så kan en dyr klippare bli en värdelös tegelsten ett par år senare om tillverkare tex lägger ned servrarna till den tjänsten. Ingen läser ju eula idag så då står man där.
Så får man köpa timmar kan det bli rätt dyrt om man har en stor matta utöver inköpskostnaden.
De var stiga, men de har gett upp den idén. I år så ingår det livstids datapaket med alla deras AGS-klippare som man, om man köpte de förra året, fick köpa klipptimmar till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.