Hej,

Snubblade över en bra sida tidigare som beskrev momenten kring hur man fackmannamässigt kunde lägga/dra el, men lyckas inte hitta tillbaka dit.

Någon som vet vilken sida jag menar, eller som kan tipsa om annan informationskälla där jag kan avgöra om ett arbete har utförts korrekt.
 
Redigerat:
Du är medveten om att dra kabeln också är olagligt va? I övrigt så vet jag inte vilken sida du menar men om du söker på "kabelförläggning" så borde du kunna hitta något.
Har du redan en elektriker som går med på att du drar själv? I annat fall så är det inte lätt att få tag på någon som ställer upp.
 
För att slippa diskussioner om lagar.

Frågan är ställd utifrån ett perspektiv där en lekman ska kunna avgöra om ett arbete utförts fackmannamässigt.
 
Redigerat:
majkball skrev:
Har svårt att se att kabeldragning som i sig inte ansluts till något kan vara olagligt... det är ju först när det blir en del av en el-installation som den kan tänkas bli olaglig.

Har en elektriker, han kommer besiktiga mitt arbete samt ansluta om allting ser bra ut. Eftersom jag då utgår ifrån att han går i god för att allt är fackmannamässigt och säkert utfört så har jag svårt att se att kabeldragningen skulle bli olaglig.
Men det är det, det finns milslånga trådar i ämnet.
 
Om du har en elektriker som kommer att besikta och ansluta allt ditt arbete, borde du då inte fråga denne hur hen vill ha rören förlagda?

Skiljer en del från elektriker till elektriker vad man föredrar för dosor. Slang eller vp-rör, kabel, osv osv
 
Tack Bo för att du pekade mig i rätt riktning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.