TotalControl skrev:
Racing! Du vet att jag har hylla ditt bygge som riktigt snyggt. Men fan, vad hände med pannrummet!? Där gick "skryt och osmakligheten" ner i botten. :eek:
Hade faktiskt förväntat mig allt i prydliga inbyggnadsskåp. :)

Synd att ni inhandla drivdon och pryttlar till golvvärmen. Som du nämner, i trögt ingjutet system så gör de mer skada än nytta. Vad har ni acktanken till?



Ser framemot mer skryt!
Jag får ställa mig i skämsrutan :surprised:

Drivdon och pryttlar ingick i "paketet" från anläggaren. Jag kan inte ett smack om golvvärme, menar du att jag kan ta bort dem?

Ack tank är till vatten, för att inte pump ska gå så ofta, har ett borrat hål på 100 meter.
 
Polos skrev:
Varför körde ni inte golvvärmen under bygget, skulle spara mycket pengar och plattan torkar bra.
Man ville inte installera pannan med byggström och inte ställa in den förrän det var putsat, kaklat o klinkat, men du har absolut rätt i jag hade sparat pengar om dem funnits på plats tidigare.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
SBH skrev:
nyfiken. 20 cm från brunnens kant till kaklet?
I tvättstuga ja, på toalett nej, det var därför vi bilade upp på toaletten. Vi ändrade den då till en hörnbrunn, vet inte om det syns på bilderna någonstans.
 
Atom skrev:
Racing.

Om du orkar besvara.

Du har satsat på bergvärme. Finns det berg där?
Får du ingen det investerinsmässigt mot vad en frånluftsvärmepump hade kostat?

Hur långt har du till transformator? Och vad kostade dragningen till huset?
Klart man orkar svara(y)

Och ja det finns berg, har för mig att det var 16 meter ner till berg, men jag kan ha fel.

Om det är bättre med bergvärme än frånluftvärmepump är väl en evig debattfråga på alla forum.
Jag blev rekommenderad detta av en god vän och litade på han att det var bästa valet.

Jag har ca 200 m fågelväg till transformatorn, vilket jag blev debiterad för, har för mig att det kostade strax under 30 papp. De drog dock kabeln ett helt annat håll när de la ner den vilket var mycket längre.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
S
Racing skrev:
I tvättstuga ja, på toalett nej, det var därför vi bilade upp på toaletten. Vi ändrade den då till en hörnbrunn, vet inte om det syns på bilderna någonstans.
surt
 
På utsidan av huset påbörjades putsarbete i slutet på mars 2016.

Person utför putsarbete på husfasad med ojämna brukanstrykningar och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla håligheter i sten fylls igen med bruk runt hela huset och garaget.

Renoveringsarbete utanför hus med pågående putsning, byggmaterial och arbetare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen dras det på bruk. Och som tidigare sagt allt bruk blandades i balja.
Utlopp från ventilation i den svarta "burken" på tak.

Hus under renovering med pågående putsarbete på fasaden, byggström och ventilationssystem på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har jag fortfarande byggström vid denna tid, kabel går in över dörr.

Hus under renovering med nyputsad fasad, byggströmkabel över dörr och gula fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla fyrkantiga hålet i gavel är inlopp till ventilation.

Ett hus med pågående putsarbete och täckta fönster, byggström och kabel över dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåt och rännor är satta av undertecknad, ej helt klart vid denna tid

Ett hus under renovering med putsat yttre, ställningar, byggström och översikten av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uterum, träkonstruktion av limträ klätt med fibercementskivor

Hus under renovering med pågående putsarbete, byggställning och stenmur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som det borde varit räcke på ställningen(man har ju STIB-utbildning :cool:)

Hus under renovering med pågående putsarbete och byggställningar runt fasaden, intill en grushög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har vi gått hela varvet runt huset.

Hus under renovering med en person som utför putsarbete, byggström och början på ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för primer

Hus med nyligen påförd yttre puts, byggström och ventilation, före slutlig fasadfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar man ana hur huset kommer se ut när det blir klart

Hus under renovering med putsat fasad, byggström kabel över dörr, och ställning vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blir det dubbeldörr 21x17

Nyputsad fasad på hus vid skymningen med tända fönster och utemöbler framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flitens lampa lyser. Observera trädgårdsmöblerna är ute.

Hus i skymningen med tända ljus inuti, fasaden delvis putsad och med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frikyrka?

Hus i skymningen med tända inomhuslampor och nyligen påbörjat putsarbete på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glädjehus? Eller både och, finns en del skumma sekter och det är kanske här de huserar :rolleyes:

Hus under renovering med putsarbete och ställning, synliga dubbeldörrar och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista putsen på uterum

Renoverat hus med putsad fasad, ny takränna, svart burk för ventilation på taket och synlig byggström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få lite mer "bling" sattes det upp gesims, limmade frigolitstavar som putsades. I dessa kommer sedan ytterligare en radda 1w spottar monteras för att man inte ska missa att se huset på 5km avstånd :cool:

Hus under renovering med nylagt tak och pågående putsarbete, byggström och stegar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en liten garage bild, det har kommit upp luftvärmepumpar.
Som ni ser är det dags att plantera blommor i krukorna, det ska se fint ut på en byggarbetsplats. :p D

I nästa uppdatering putsar vi huset, häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå. (y)
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 24 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av fönster?

3 glas... Dét kommer jag ihåg.
Trä, alu, plast ...
 
Atom skrev:
Vad är det för typ av fönster?

3 glas... Dét kommer jag ihåg.
Trä, alu, plast ...
Plast, gråa på utsida, vita på insida, spröjs inne i fönster. Den initierade lägger säkert märke till att fenomenet till arkitekt har tillsett så att spröjsen linjerar runt om hela huset. :surprised:
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel.

Det påstås att det är enkelt att bryta sig in utan att krossa rutan. Att plasten skulle vara så mjuk. Stämmer det?

Dessa ser ut som i metall (y)
 
harry73
Vi har aluminiumklädda fönstrar och antagligen kan man sätta en sugpropp på fönstret och dra hela kassetten ut.
Kan tänka mig att det funkar likadant för plast
 
Jättefint bygge :) ser fram emot resten också, uppdateringarna alltså.. :D
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Jag har rensat lite i tråden.

/moderator
 
Hoppas att rensningen mest är felstavningar och inte en massa sura kommentarer. Hatten av för alla bilder och hur du tänkt! Att vi har olika åsikter om hur det kan se ut måste vi respektera.

Kör på!
 
Snälla moderator, varför rensar du i min tråd, det fanns absolut inget "offensive" att ta bort, att folk tycker olika och har olika smak är ingen anledning till rensning tycker jag. Om någon tycker jag inte är jämställd med Wingårdh så får dom lov att tycka det utan att jag tar illa upp.Tråden blir ointressant om den ska censureras.

Är någon otrevlig så banna dem från forumet istället.

Det var allt för idag, häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå.
 
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
Bra att kritik tas på rätt sätt för jag tycker hela tråden är helt sjuk.

5 bilder på ett side-by-side kylskåp men bara EN bild på LSX'en. Hur tänker du då? Helt felprioriterat. Skärpning!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.