Har brottats lite med min gamla trotjänare till sticksåg, den blåe 85an de senaste dagarna. Den låter som ett tröskverk och bottenplattan är inte längre platt. I tjockare material vill det gärna dra lite hit och dit.....

Jag har bestämt mig för att pensionera 85an och kommer då fram till att en GST 160 för 2500 på toolab (eller netonnet) verkar vara en värdig ersättare.

Innan jag trycker på köpknappen, borde jag titta närmare på Festool PS300 för ungefär samma pengar? Jag har ju inga andra delar av Festools ekosystem och lär inte ha det heller i närtid, så det är isåfall om den är märkbart bättre på snitt i lite tjockare virke som jag skulle kunna överväga den...
 
Har iofs aldrig använt festools sticksåg, men hyllar gärna blå Bosch sticksåg, bästa stickis ja använt, och de enda blå Bosch verktyg ja någonsin kommer äga ;)
 
peternicklas
Har en Festool, mycket nöjd. Men som du redan vet, sågbladen har lika stor betydelse.
 
trattalask
Jag velade precis som du mellan gst160 och festool PS300. Väntade och velade länge och bestämde mig för PS420 och är jättenöjd, framförallt med dammuppsamlingen. Kostar en slant mer än de andra två. Värt det eller inte? Högst oklart men nu gillar jag starkt plug it och att man kan vinkla anslutningen på maskinen 90 grader när man tex sågar upp och ned.

Köp det som känns rätt jag tror alla kommer att fixa jobbet. =)
 
Väntar med spänning på att phl ska rekommendera Mafell. :D

Jag har inte provat Mafell men det kan mycket väl bli min nästa stickis.

Har nu ett par PS300, det är möjligt att Bosch är bättre men PS300 sitter bättre i handen för min del. Kanske en aspekt värt att tänka på? Att det ska vara lätt att hålla i. Bosch 135 och uppåt känns klumpiga för mig.
 
Nej, phl har ingen Mafell. Däremot har jag och några andra här på forumet den sågen. Den är bra, nästan överdrivet påkostad för en sticksåg. Faktum är att jag använder min 85:a för att såga i plåt med för att inte kontaminera Mafellen med metallspånor. Fånigt, jag vet. Mafellen är en aning för tung när man sågar upp och ned med den. Eller också är jag för klen.

Jag tror att Mathias 85:a kan hålla ytterligare några decennier med lite nytt fett i växelhuset och kanske rentav en ny bottenplatta. Bra såg. Bottenplattan är i plåt, så den går att banka rak igen.
 
Tack för input.

1. 420 blir för dyrt, tycker egentligen att 2500 är dyrt det med, men det passerar under radarn ändå...
2. Mafell har jag tittat på på nätet, ser bra ut men verkar vara i nästa division med specialblad etc.
3. Befintlig 85a ska ju inte kastas på sopen. Ev renovering kan förstås övervägas efter att ny maskin införskaffats....:)
 
End skrev:
Väntar med spänning på att phl ska rekommendera Mafell. :D
Jag anar nästan en smula antydan till att jag skulle basera mina uppfattningar på märken och prislapp :)

För övrigt har jag en GST135:a som jag egentligen aldrig har använt fullt ut. Har nog inte gjort ett enda jobb med den som jag inte hade kunnat göra lika bra med en 85:a. Har dock funderat på att byta den till en Festool enkom för Plugit-sladden.
 
....för att min investering ska kännas lite bättre för er kan jag tillägga att det antagligen också är något vajsing med bladstyrningen på min 85a, för kör jag sågen obelastad så vobblar även nya spikraka blad....
 
S
personligen gillar jag DW333K. bosch och bnd går bort dom håller inte pendlingen.
än så länge håller DW333k längre än andra maskiner jag använt
 
mattiasp skrev:
Nej, phl har ingen Mafell. Däremot har jag och några andra här på forumet den sågen. Den är bra, nästan överdrivet påkostad för en sticksåg. Faktum är att jag använder min 85:a för att såga i plåt med för att inte kontaminera Mafellen med metallspånor. Fånigt, jag vet. Mafellen är en aning för tung när man sågar upp och ned med den. Eller också är jag för klen.

Jag tror att Mathias 85:a kan hålla ytterligare några decennier med lite nytt fett i växelhuset och kanske rentav en ny bottenplatta. Bra såg. Bottenplattan är i plåt, så den går att banka rak igen.

Nej, jag tänkte på den här artikeln:

https://mobil.byggahus.se/renovera/riktigt-bra-verktyg-marke

Sticksåg används ju typ aldrig till precisionsarbete så för min del är smidighet viktigare än sågsnittet, om det skiljer sig 0,1 grad på snittet eller inte.
Vet inte vad TS förväntar sig av slutresultatet men om man vill ha så hög precision har man valt fel verktyg. Tex håltagning för diskho. Är precisionen viktig så är det fräs som gäller. Annars använder jag sticksåg oftast till snabba jobb där snittet är oviktig och kommer inte synas.
 
End skrev:
Nej, jag tänkte på den här artikeln:

[länk]
Ah, du tänkte så :)
 
Tack för alla råd. Nu är en 160 beställd från Toolab.

Toolab och Netonnet ligger bäst till i pris i sverige. Byggole gjorde ett försök att matcha dessa priser men fick ge upp eftersom det landade under deras inköpspris. Bauhaus har också ett med svenska mått hyggligt pris.

Utrikes ligger priset kring 220-240EUR med frakt.
 
End skrev:
Nej, jag tänkte på den här artikeln:

[länk]

Sticksåg används ju typ aldrig till precisionsarbete så för min del är smidighet viktigare än sågsnittet, om det skiljer sig 0,1 grad på snittet eller inte.
Vet inte vad TS förväntar sig av slutresultatet men om man vill ha så hög precision har man valt fel verktyg. Tex håltagning för diskho. Är precisionen viktig så är det fräs som gäller. Annars använder jag sticksåg oftast till snabba jobb där snittet är oviktig och kommer inte synas.
Jag vet vad man använder en sticksåg till och inte. Jag har inga höga krav men vill kunna göra raka snitt i vanligt regelvirke utan att det blir snett och vint på djupet. Det fixar även en enklare GST90, eller för all del min 85a om den vore frisk, men eftersom jag har sågen i 15 år eller så, är jag inte så intresserad av att spara 1500kr och köpa en snikmodell....... om inte annat är det ju mycket roligare att ha en 160 än en 90....:)

Edit: Jag fingrade för övrigt på Festoolsågarna när jag var på Fredells häromdagen. Ps300 vägde som ett bojsänke och kändes väldigt klumpig med 420in låg riktigt smaskigt i handen, lätt var den också! Den gav mersmak men är lite overthetop för mig.
 
Redigerat:
trattalask
Återkom gärna med dina intryck efter du använt den lite. Är väldans nyfiken eftersom jag valde mellan bland annat den sågen. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.