japp
 
Eg behöver inte dränering ligga med fall för vattnet kommer iaf att rinna i röret efterhand det fyller på men det är aldrig ngn nackdel med fall anser jag.
Viktigaste är att det inte blir motfall bara.

akhagen skrev:
Ta dig en funderare på fallet bara, så att du har "fall kvar" till nästa vägg om det behövs. Vad jag har lärt mig ang dränering är egentligen bara ATT DET SKALL VARA FALL, dvs aldrig luta bakåt egentligen.
 
Du bör sätta en spolbrunn/sandfälla i hörnet och vill du sedan fortsätta kan du bara gå på den senare.

mrgoose skrev:
Ja, är man dum så får man lida för det:blushing:! Jag ska göra jobbet själv, har vänner med grävared^_^b. Om jag lägger ny dränering på två sidor nu och sedan upptäcker att det inte är tillräckligt, kan man då gå på den nya dränering och liksom bara forsätta....?
 
Jag la dräneringen med fall men mycket lite. Det är inget problem att skarva på mera rör om det behövs.
Har Du kompis med grävare underlättar det förstås. :) Fortsätt renoveringen bara så har Du snart gjort nya missar som gör att Du glömmer det här :)
Vi gör fel allihop, spelar ingen roll hur van man är och hur länge man hållit på, plötsligt gör man nåt tokigt :)
 
Gäller även yrkesmän, att fela är mänskligt ;)

Jan-Å skrev:
Jag la dräneringen med fall men mycket lite. Det är inget problem att skarva på mera rör om det behövs.
Har Du kompis med grävare underlättar det förstås. :) Fortsätt renoveringen bara så har Du snart gjort nya missar som gör att Du glömmer det här :)
Vi gör fel allihop, spelar ingen roll hur van man är och hur länge man hållit på, plötsligt gör man nåt tokigt :)
 
Tack för alla svard^_^b! Men jag håller på att bli tokig! Nu har vi gått med gummiskrapa, moppar och handukar i 4,5 dygn, när ska det sluta!!!:(
 
Tjena.
Jag hade samma problem som du med grundvatten som kom in i källaren. Jag hade en pump som pumpa ut vattnet och den hade jag nog i 3-4v. innan vattnet hade sjunkigt undan och jag kunde ta bort den. Inte säkert att det blir lika länge för dig men iaf.
Nu har jag dränerat om och har inga bekymmer med det längre.
 
Lenkan1 skrev:
Tjena.
Jag hade samma problem som du med grundvatten som kom in i källaren. Jag hade en pump som pumpa ut vattnet och den hade jag nog i 3-4v. innan vattnet hade sjunkigt undan och jag kunde ta bort den. Inte säkert att det blir lika länge för dig men iaf.
Nu har jag dränerat om och har inga bekymmer med det längre.
Ska jag ha en pump som tar bort vattnet så behöver den nog ca 6 sugslangar typ, blir ju liksom vatten i 5 olika rum...:(
Hur är det att ha vattnet ligga kvar.. Är det skadligt (det är en målad oinredd betongkällare).
 
Ja färgen kommer att flagna tyvärr :( och du får en massa fuktig luft i huset vilket inte är så bra heller men ingen katastrof.

mrgoose skrev:
Ska jag ha en pump som tar bort vattnet så behöver den nog ca 6 sugslangar typ, blir ju liksom vatten i 5 olika rum...:(
Hur är det att ha vattnet ligga kvar.. Är det skadligt (det är en målad oinredd betongkällare).
 
Vi hade samma problem i källaren i tvättsugan (separat hus). några gånger per år kom vatten in någonstans och fyllde upp med ca 1-2 dm vatten på någon timma! Jag bilade upp plattan, krävde ner en plasthink modell större och såg till att ovankanten var strax under golvnivån så det bara rinner ner i hinken när det blir risk för översvämning. Ner med en flottörstyrd pump och kraftig slang till avloppet. I år har den gått några gånger i timman under ca 1.5 månads tid, nu går den inte alls. Kanske var vårat problem lindrigare, vad vet jag...
 
japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.