Bor i en villa från 1920-talet där grundvatten börjar tränga upp genom betonggolvet i källaren. Händer kanske 1-2 ggr/år när grundvattennivån är extra hög som nu när all snö smälter.

Min fråga är vad jag kan göra för att slippa få in vatten? Grunden är inte dränerad men jag misstänker att dränera grunden inte skulle lösa problemet helt, eller?

Ska man göra en brunn i källaren där man sänker ner en dränkbar pump för att pumpa bort vattnet? Hur ska den brunnen göras i så fall och vart ska jag pumpa bort vattnet? Man får väll inte bara pumpa ut det i kommunala avloppssystemet hur som helst antar jag.

Kan man stoppa vattnet annars genom att måla ett tätskick på betonggolvet på samma sätt som man gör i ett badrum fast för att stoppa åt andra hållet?
 
Jupp en riktigt utförd dränering löser det garanterat..
 
Tränger inte grundvattnet upp även innan för "avspärringen" som dräneringen runt grunden gör?

För dräneringen runt grunden kan väll inte leda bort vattnet när det är grundvattennivån som är hög. Eller hur fungerar det?
 
Jodå den leder bort det utan vidare om inte ert hus är byggt i en undejordisk flod ;)
Får plats en massa vatten i ett 110rör så oroa dig inte för det.
Viktiga är bara att det finns kappilärbrytande material under huset och att dräneringen ligger rätt, gärna ca 70cm under bottenplattans nivå.

sankaboy skrev:
Tränger inte grundvattnet upp även innan för "avspärringen" som dräneringen runt grunden gör?

För dräneringen runt grunden kan väll inte leda bort vattnet när det är grundvattennivån som är hög. Eller hur fungerar det?
 
Vad det är för material under huset vet jag inte. Men ett kappilärbrytande material är väll ett material som stoppar vattnet som plast eller liknande, eller syftar du på grus/sand som kan transportera bort vattnet med kappilärkraften?

Om man har en gjuten trappa till huset, dränerar man runt trappan eller måste man ta bort trappan eftersom den är gjuten ända in till väggen.

Även om man har 110 rör som dränering så kan väll inte det hålla nere nivån under mitt hus om grundvattennivån är högre runt om. Förstår inte hur det rent fysiskt fungerar.

Kanske någon har tips på bra sida på nätet som förklarar hur man dränerar i olika situationer och hur det fungerar.
 
sankaboy skrev:
Vad det är för material under huset vet jag inte. Men ett kappilärbrytande material är väll ett material som stoppar vattnet som plast eller liknande, eller syftar du på grus/sand som kan transportera bort vattnet med kappilärkraften?
Ja, kapilärbrytande är större singel och krossfraktioner. Till skilnad från silt, ler och sandhaltiga material kan inte fukt sugas upp när storleken på porerna, dvs utrymmena mellan stenarna, blir tillräckligt stort.

Även om man har 110 rör som dränering så kan väll inte det hålla nere nivån under mitt hus om grundvattennivån är högre runt om. Förstår inte hur det rent fysiskt fungerar.
Rätt igen! Om det verkligen är grundvattennivån du talar om, och marken är någorlunda horisontell är det inte troligt att man kan dränera bort problemet. Dräneringen är bara ett täckt dike och måste ha en lägre placerad punkt som vattnet kan rinna till (grundvattennivån kan dock luta). Om det nu är grundvattennivån vi talar om, lär det i området kring ditt hus inte finnas en sådan lägre punkt, där det inte redan är fullt med vatten. Slutsats, systemet måste byggas med en pumpgrop som sedan pumpar vattnet långt därifrån.

Samtidigt som jag skriver det tror jag utifrån vad du skriver ändå inte att vi talar om grunvattennivån. Det verkar snarare som vårflodens ytvatten som tränger in. Det kan du både dränera och pumpa bort.
 
Ja har du ett grövre material under plattan (kappilärbrytande) så kommer vattnet som ev ränger upp under huset att rinna i detta lager ut till dräneringen som är på utsidan av huset och under nivån för plattan.
Naturligtvis måste vattnet från dräneringen avledas till lämplig plats som tex en sjö eller dike som ligger lägre (normalt byggs inte hus under omgivande nivå på sjöar och åar mm)
Det behöver inte alltid vara nära men man kan dra dräneringen hundratals meter om så behövs, enda gången man pumpar är om ditt hus skulle vara byggt i en bergshåla eller liknande.

sankaboy skrev:
Vad det är för material under huset vet jag inte. Men ett kappilärbrytande material är väll ett material som stoppar vattnet som plast eller liknande, eller syftar du på grus/sand som kan transportera bort vattnet med kappilärkraften?

Om man har en gjuten trappa till huset, dränerar man runt trappan eller måste man ta bort trappan eftersom den är gjuten ända in till väggen.

Även om man har 110 rör som dränering så kan väll inte det hålla nere nivån under mitt hus om grundvattennivån är högre runt om. Förstår inte hur det rent fysiskt fungerar.

Kanske någon har tips på bra sida på nätet som förklarar hur man dränerar i olika situationer och hur det fungerar.
 
  • Gilla
Rune-Nisse
  • Laddar…
Och ligger huset i tätbebyggt område så leder Du dräneringen till dagvattenbrunnen, det gjorde vi alla fall. Stiger grundvattnet och Du har gjort resten rätt så tar dräneringen bort vattnet om det inte råder extrema förhållanden just där så som Tossegubbe beskriver. Men det tror jag inte Du har för 1920 byggde man fortfarande på rätt ställe oftast.
 
  • Gilla
Christoffer79
  • Laddar…
Hugg upp golvet och släng i en pump.
 
mycke_nu skrev:
Hugg upp golvet och släng i en pump.
Jäkla bra råd! Löser alla problem.
Utom detta: Vart skall sankaboy pumpa bort vattnet?

Problemet är väl att finna ut hur/vart bli av med vattnet.
Är det vattensjukt runt huset gäller det väl att skapa en annorlunda miljö:
Dränering runt om, med avledning till en pumpgrop av något slag. Och från pumpgropen måste vattnet pumpas bort till lägre liggande avlopp/dränerande marklager.

Det är nog svårt att hitta några mirakelgenvägar här!

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Jäkla bra råd! Löser alla problem.
Utom detta: Vart skall sankaboy pumpa bort vattnet?
Avloppet..
 
  • Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
W
mycke_nu skrev:
Hugg upp golvet och släng i en pump.
Ett riktigt bra råd.
Jag gjorde så. Vågade helt enkelt inte gräva upp runt min gamla granitgrund för att dränera.
Pumpar oxo ut vattnet i avloppet.
Vattnet är ju på golvet och det man brukar göra med vatten på golvet är att försöka få ner det i avloppet så denna lösning är ju logisk....
 
  • Gilla
jonasmj
  • Laddar…
Vet inte exakt men har nog sett iaf ett par tusen villor i alla årgångar från 1500talet till idag och av dom typ 2000 har jag sett två st där man behövt pumpa vatten någonstans (och där krånglade det) så varför man ska rekomendera TS till en sådan undantagslösning i första hand vet jag inte..
Man kan som sagt i praktiken alltid lösa dräneringen på ett permanent sätt utan pumpbrunnar mm.
Kommer det upp fukt så behöver huset dräneras helt enkelt och även om man kan få bort lite vatten som en akutlösning med ett hål i golvet och en pump så är det ingen lösning på problemet.
 
Anledningen är väl att det är cirka 100 gånger billigare att pumpa bort vattnet till avloppet än att gräva upp och återställa hela trädgården..
 
Jaså? hur räknar du då? en pump som drar säg 500W och går ett par timmar per dygn och har en livslängd på ett par år blir snabbt pengar med..
Dessutom måste man ju iaf dränera för att lösa problemet eftersom det garanterat finns mycket vattentryck mot väggar och resten av golvet med vilket inte är bra för huset eller för dom boende.
En riktigt utförd dränering kostar kke 40k och håller i typ 50år så jag kan inte se den minsta ekonomi i pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.