storahuset skrev:
Tack för svar men...
Jag hänger med på ditt resonemang om acktankens uppvärmning av luften och dess vandring. Men för mig förklarar det inte varför man inte skall ansluta något till toppen av tanken. Tex tilloppet till tanken är väll väldigt bra att ha där, speciellt om man har flera tankar parallell kopplade. Då kan allt vatten i slavtankarna utnyttjas.
Mvh Martin
Bortsett från svårigheten att isolera toppen av acktanken, är toppen just den hetaste punkten och därmed ger den upphov till största värmeförlusterna i tanken. Det gör också att luften cirkulerar. Om man avstår rån anslutnar just där vinner man i mindre förluster först och främst. Att koppla högt upp på tanken är helt OK med en slavtank och även annat förstås.
 
vedeldaren skrev:
Det var ju ett bra svar?! Vad är det som är " men inte riktigt" Om man ansluter returen på VVC som du har ritat var kommer värmen ifrån då?
Min kulvert är ju tyvärr inte helt förlustfri.

Det var det bästa svaret jag kunde ge. Om man studerar skissen som du bifogade, så ser man att det finns tre (3) vattenkällor, inte två som är brukligt, men du är helt klart på rätt spår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.