GRUNDREGLER
* En låg retutemperatur från radiatorkretsen är högst önskvärt
* Varmvattenslingan fungerar bra om den delas i två delar.
En i botten av tanken och en högst upp i tanken, sammakopplade
i en krets. Ännu bättre är om man (Rättar mig själv) använder dubbla
blandningsventiler så att man tappar först via den lägre slingan och när
värmen ej längre räcker till kopplas hela (även den övre) slingan in.
* Om en elpatron monteras, skall den naturligtvis monteras straxt
under den övre varmvattenslingan. Sträva efter lägsta möjliga
max-temperatur för elpatronen (65°C). En för kort slinga
(typiskt för kommersiella tankar) kan inte alltid överföra tillräcklig
mänd varmt vatten. Därför får man i vissa fall ha ännu högre
max-temperatur på elpatronen.
* En förrådsberedare (om en sådan används) skall
vara hög och smal för att bibehålla skiktningen.
* Isolera tanken väl
* Undvik anslutningar på tankens topp
* Anslut alltid expansionskärlet så att det kallaste vattnet går till
expansionskärlet. D.v.s. anslut den längst ner på tanken.

En bra artikel "Bioenergi- Hetare än någonsin" av
Bengt- Erik Löfgren (ÄFAB) hittar du nedan
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/oh_serier/OH_ved.pdf

(Rättat 2007-01-26)
 
  • Gilla
Nlk
  • Laddar…
En termisk ventil för att dela på slingorna är meningslöst. Är det varmt i tankens botten tas ingen värme från övre delen, för då är vattnet redan varmt när det kommer dit.
Är det kallt i bottnen ska vattnet ändå värmas upptill. Alltså sköter detta sig självt. Det lilla som en ventil, som ändå brukar sluta fungera rätt kvickt, tillför är inte värt installationen.

En slinga på 15 meter kamflänsrör i toppen och en på 10 meter i mitten på tanken räcker för att det ska gå att duscha behagligt när tanktoppens termometer visar 40°C. Att sådana slingor skulle vara för korta är alltså inte heller sant.
 
apersson850 skrev:
En termisk ventil för att dela på slingorna är meningslöst. Är det varmt i tankens botten tas ingen värme från övre delen, för då är vattnet redan varmt när det kommer dit.
Är det kallt i bottnen ska vattnet ändå värmas upptill. Alltså sköter detta sig självt. Det lilla som en ventil, som ändå brukar sluta fungera rätt kvickt, tillför är inte värt installationen.
Jag håller med dig så länge vi inte har solvärmeslinga i tanken, men har man det så gör det stor skillnad.
...antagligen har du en blandningsventil efter toppslingan? och den blandar med kallvatten eller hur?
Du kommer att blanda allt ditt tappvatten med kallvatten direkt från inkommande.

Har man två blandningsventiler kommer man att kör vatten endast i den nedre slingan och blanda med inkommande kallvatten, så länge den kan ge ex. 60*C. Detta blandade vatten går till nästa bl.ventil som skall stå ställd något lägre så att den inte öppnar från den över slingan ex.55*C.

Efter hand som den nedredelen av tanken kyls av kommer mindre och mindre kallvatten att blandas in för att hålla 60*C, till slut går allt inkommande kallvatten genom nedre slingan.

När man inte kan hålla 55*C med hjälp av enbart den nedreslingan öppnar den andra bl.ventilen för toppslingan.
Notera nu att allt inkommande kallvatten passerar nedre slingan.
I början så är det väldigt lite som tas från toppslingan och nedre delan av tanken kyls/töms nu effektivt.

Slutsats: Med dubbla blandningsventiler kommer man att få en bättre skiktning och nedkylning av tankens nedre del, detta är ju särskilt bra när man har solslinga.
 
  • Gilla
Nlk
  • Laddar…
Kunde inte skrivit det bättre själv KalleT!

Eftersom man blandar ner vattnet med förvärmt vatten kyler man botten på tanken effektivt, jag kan komma ner till + 10 grader på sommaren i botten av tanken!
 
Som denna koppling då:

http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg

Jag hade tänkt koppla som på bilden i länken men även ha en elberedare i serie för att
garantera temperaturen ( även dom dagar jag inte orkar elda).

Jag har även behov av vvc, var kopplar man lämpligen in returen på den om man har ett system med två blandningsventiler?

Jungman har kanske nån intressant lösning på detta också?
 
Ja visst inte fel.Men jag gjorde en egen värme växlare som sitter utanför acctanken ett par cm under tank toppen.Växlaren laddas med hjälp av självcirklation utanför tanken och stör skiktningen minimalt.Det känndes som om tanken vart en halv gång större.Fast det är klart det kan ju bara vara innbillning oxå men jag ä är då nöjd.
 
* Undvik anslutningar på tankens topp
* Anslut alltid expansionskärlet så att det kallaste vattnet går till
expansionskärlet. D.v.s. anslut den längst ner på tanken.
Detta förstår jag inte. Varför skall man undvika att ansluta till tankens topp? Om man ansluter till toppen innebär det väll att man kan utnyttja allt vatten i tanken och det blir inte något "dött" vatten längst upp?

Varför skall man ansluta expansionskärlet längst ner på tanken?

Mvh Martin
 
jim55 skrev:
Ja visst inte fel.Men jag gjorde en egen värme växlare som sitter utanför acctanken ett par cm under tank toppen.Växlaren laddas med hjälp av självcirklation utanför tanken och stör skiktningen minimalt.Det känndes som om tanken vart en halv gång större.Fast det är klart det kan ju bara vara innbillning oxå men jag ä är då nöjd.
Rita och berätta!
 
storahuset skrev:
Detta förstår jag inte. Varför skall man undvika att ansluta till tankens topp? Om man ansluter till toppen innebär det väll att man kan utnyttja allt vatten i tanken och det blir inte något "dött" vatten längst upp?
Varför skall man ansluta expansionskärlet längst ner på tanken?
Mvh Martin
Högst upp i tanken är det varmt. Längst ner är det kallt. När vattnet expanderar åker en del av vattnet ut till expansionskärlet. Där kyls det till samma temperatur som finns i rummet där expansionskärlet sitter. Du har två alternativ: kyla ner 90 gradit vatten eller kyla ner 20 gradit vatten. Jag väljer 20 gradigt vatten.

Varför inga anslutningar i tanktoppen. Jaa.... har du garanterat hermetiskt tät tankisolering? Om inte kan du vara säker att den oisolerade (eller dåligt isolerade tamken) skapr en sakta luftström som går från tankens botten mot toppen. Denna luftvandring för med sig av tanken uppvärmd luft som du nyss värmde upp med möda och besvär. Tro mig, jag är inte ute för att djävlas, utan försöker brätta varför kommersiella leksakstankar borde förbättras avsevärt för att säljas.
Tjaba!
 
vedeldaren skrev:
Som denna koppling då:
[länk]
Ja ungefär, men inte riktigt.
Jag hade tänkt koppla som på bilden i länken men även ha en elberedare i serie för att garantera temperaturen ( även dom dagar jag inte orkar elda). Jag har även behov av vvc, var kopplar man lämpligen in returen på den om man har ett system med två blandningsventiler?
Jungman har kanske nån intressant lösning på detta också?
 
  • vvc.gif
Jungman skrev:
Ja ungefär, men inte riktigt.
Det var ju ett bra svar?! Vad är det som är " men inte riktigt"

Om man ansluter returen på VVC som du har ritat var kommer värmen ifrån då?
Min kulvert är ju tyvärr inte helt förlustfri.





 
Jungman skrev:
*    Undvik anslutningar på tankens topp
*    Anslut alltid expansionskärlet så att det kallaste vattnet går till
expansionskärlet. D.v.s. anslut den längst ner på tanken.
När man gör en kallkoppling till expansionskärlet bör man väl ändå av rena säkerhetskäl även ha ett fett "nödevakureringsrör" som också går upp till toppen på expansionskärlet från toppen på acken, yes? Så har jag byggt i alla fall.
 
Tack för svar men...
Varför inga anslutningar i tanktoppen. Jaa.... har du garanterat hermetiskt tät tankisolering? Om inte kan du vara säker att den oisolerade (eller dåligt isolerade tamken) skapr en sakta luftström som går från tankens botten mot toppen. Denna luftvandring för med sig av tanken uppvärmd luft som du nyss värmde upp med möda och besvär. Tro mig, jag är inte ute för att djävlas, utan försöker brätta varför kommersiella leksakstankar borde förbättras avsevärt för att säljas.
Jag hänger med på ditt resonemang om acktankens uppvärmning av luften och dess vandring. Men för mig förklarar det inte varför man inte skall ansluta något till toppen av tanken. Tex tilloppet till tanken är väll väldigt bra att ha där, speciellt om man har flera tankar parallell kopplade. Då kan allt vatten i slavtankarna utnyttjas.
Mvh Martin
 
slipperman skrev:
När man gör en kallkoppling till expansionskärlet bör man väl ändå av rena säkerhetskäl även ha ett fett "nödevakureringsrör" som också går upp till toppen på expansionskärlet från toppen på acken, yes? Så har jag byggt i alla fall.
Nej, det behöver man inte. Det viktiga är att det finns ett rejält och kort rör från värmekällan till säkerhetsventilen. Värmekällan, i alla fall den kraftigaste, är pannan. Det är där säkerhetsventilen ska sitta.
Tryckförändringar, som expansionen ska ta hand om, fördelar sig i systemet i det närmaste omedelbart. Enda gången de inte gör det är vid en kraftig kokning, då de kanske inte hinner. Ackumulatortankar kokar inte, det är pannor som kan göra det.
Möjligen med undantag för tankar med solvärme i, men det är ändå inte alls den effekten i solvärmen, med normala dimensioner på panelerna.

Jag håller med om teorin när det gäller dubbla blandningsventiler. Det jag vänder mig mot är nyttan i förhållande till insatsen.

Om det blir 10° eller 20° í bottnen på tanken har ingen praktisk betydelse. Är det så ynkligt solsken att det inte orkar upp så det kan ladda vatten som är 20°, då ger det så dåligt att det knappt är värt att köra pumpen alls.
Eftersom temperaturen i undre delen av tanken är lägre än upptill, blir det ju ändå med automatik ännu kallare nertill än upptill, även utan något mer än den vanliga blandningsventilen, som ju oftast inte blandar alls, efter ett tag.
 
slipperman skrev:
När man gör en kallkoppling till expansionskärlet bör man väl ändå av rena säkerhetskäl även ha ett fett "nödevakureringsrör" som också går upp till toppen på expansionskärlet från toppen på acken, yes? Så har jag byggt i alla fall.
Ja om du inte har tryckexpansion, då räcker det med säkerhetsventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.