Vi är i startgroparna till att bygga en trappa. Det är en trappa av blocksteg som ska ersätta en befintlig snarlik trappa, den nya ska bli bredare och ha ett vilplan då vi har flyttat vår entré. Så här ser det ut nu:

Ett vitt hus med befintlig, smal trappa av blocksteg och svart takpapp nära entrén, inför en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir fyra steg och ett vilplan, stenen har legat och marinerat ett tag och tjänat som stabil arbetsbänk:

Blocksteg av sten som fungerar som arbetsbänk för byggverktyg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle gärna ta emot synpunkter och tips på hur vi borde göra för att få till det bra. Planen är än så länge ungefär så här:

- Ta bort befintliga blocksteg (fast har övervägt att låta de ligga kvar...)
- Gräva ur och fylla upp med ett dränerande bärlager. Som minst på den del där det inte funnits trappa innan (nya blir nästan lika bred som grunden på verandan) men kanske även under den befintliga trappan beroende på hur det ser ut.
- Gjuta vangstycken, ett på varje sida.
- Täcka med papp och sedan plåt på trästommen och upp bakom panelen (alltså att ovan grundmuren).
- Lyfta nya blocken på plats.

Funderingar:
- Någon som gjort liknande och har en beskrivning av hur ni gjorde?
- Hur djupt behöver man gräva ur? Vad är lämpligt att fylla med?
- Utformning vangstycken: hur breda? Ska de ha en sula? Hur ska de armeras? Förankra i grunden eller låta vara fristående?
- Borde man täta med något mellan block och huset, i så fall vad? Kanske få till en plåt som slutar en liten bit ut på stenen? Allmänt osäker på hur man bäst får till anslutningen mot huset (det svarta på första bilden är tillfällig takpapp, bakom den ligger verandans bjälklag).

Mycket tacksam för all input!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
AXS
Dom bygger om på torget utanför mig, där har det satts många steg. Dom verkar fylla på med mycket material bakom som de paddar hårt, sen sätter de stegen helt i långsamt härdande betong. Betongen ser väldigt torr ut.

Skulle det kunna vara något för dig? Inte gjuta vagnstycken utan fylla allt så att säga.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Dom bygger om på torget utanför mig, där har det satts många steg. Dom verkar fylla på med mycket material bakom som de paddar hårt, sen sätter de stegen helt i långsamt härdande betong. Betongen ser väldigt torr ut.

Skulle det kunna vara något för dig? Inte gjuta vagnstycken utan fylla allt så att säga.
Jag har sett den konstruktionen när jag har kollat runt på nätet och funderat i de banorna. I vårt fall behöver vi nog ändå gjuta på ena sidan där det blir ett tvärt avslut som ska putsas. Möjligen kan man gjuta bara på den sidan och sen fylla och packa mellan vangstycke och husgrunden, men tycker nog det känns enklare att gjuta likadant på andra sidan också när man ändå är igång.
 
AXS
Här har de avslutat med murad sten, men det är iofs ett jäkla jobb.

Varför jag tror det är vanligt med helt fyllt är att risken för rörelse minimeras. Med små upplägg skulle jag vara orolig för att det vickar någon gång i framtiden. Eller att en sten spräcks när du tappar den nya tvättmaskinen mitt på steget.

Nä, din plan är nog bra, det jag skriver är lite väl långsökt.

Andra tankar:
-Gjut absolut sula.
-Det finns kross som är gjord för att packas på alla ställen som säljer grus. Ta den.
-Glöm inte dränering.
-Förankra inte i grunden.
-Hur du än sätter plåtar kommer det rinna in vatten mellan steg och grund. Kanske bättre att ha en ränndal där eller liknande. Ca 5 cm bred i sten.
17976524723_951041b0-b0ee-400f-a841-a8752ca8b624_1024x1024.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Här har de avslutat med murad sten, men det är iofs ett jäkla jobb.

Varför jag tror det är vanligt med helt fyllt är att risken för rörelse minimeras. Med små upplägg skulle jag vara orolig för att det vickar någon gång i framtiden. Eller att en sten spräcks när du tappar den nya tvättmaskinen mitt på steget.

Nä, din plan är nog bra, det jag skriver är lite väl långsökt.

Andra tankar:
-Gjut absolut sula.
-Det finns kross som är gjord för att packas på alla ställen som säljer grus. Ta den.
-Glöm inte dränering.
-Förankra inte i grunden.
-Hur du än sätter plåtar kommer det rinna in vatten mellan steg och grund. Kanske bättre att ha en ränndal där eller liknande. Ca 5 cm bred i sten.
[bild]
Tack för din input. Jag har tänkt på dränering så det inte blir en bassäng där det är utgrävt och fyllt med kross, men hur gör man det? Dräneringsrör i botten på gropen som man drar till närmsta dagvattenledning (stuprör runt knuten)?

Jag undrar också hur du menar med ränndal i sten? Eller menar du som på bilden?
 
AXS
Het inte hur blött det brukar bli eller hur bra dränering du har innan. Men på något sätt får du se till att det inte står vatten under dina stenar, annars kommer det på något sätt hamna snett.

Tänk dig att gatstenarna på bilden är mellan dina nya steg och grunden.

Har du bilder på hur andra gjort som du tänkt? Tycker mig inte hitta den lösningen alls. Jag tror det kommer funka, men viktigt hur alla anslutningar blir, tål att tänkas på några varv.
 
AXS AXS skrev:
Het inte hur blött det brukar bli eller hur bra dränering du har innan. Men på något sätt får du se till att det inte står vatten under dina stenar, annars kommer det på något sätt hamna snett.

Tänk dig att gatstenarna på bilden är mellan dina nya steg och grunden.

Har du bilder på hur andra gjort som du tänkt? Tycker mig inte hitta den lösningen alls. Jag tror det kommer funka, men viktigt hur alla anslutningar blir, tål att tänkas på några varv.
Det är precis den konstruktionen som är idag och det har ju funkat i snart 100 år så därför har jag inte funderat på att göra så mycket annorlunda. Den gamla trappan håller ihop fint och har till synes inte rört sig alls.

En skillnad mot befintlig trappa är att vi får ett steg till i form av vilplanet. Så översta stenen ansluter mot syllen istället för grundmuren och det blir noggrannare att se till så vatten hamnar där man vill när det är trä bakom. Vet inte om varianten med ”ränndal” hjälper så mycket? Större fall men fortfarande sten mot hus där det kan rinna vatten mellan. Just nu tror jag mest på plåt som börjar uppe under panelen och löper över syllen och lite förbi så den överlappar grunden. Och så kan man täta utan så höga krav mellan trappan och nämnda plåt eller grundmur.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Idag spettades gamla trappan bort. Kan konstatera att de befintliga fundamenten inte utgör någon större ingenjörskonst. Mycket sparsamt med betong och mest sten i olika storlekar som staplats upp.

Planen framåt är än så länge att gräva en ränna på varje sida, kanske 500 mm bred, där vi lägger duk, dräneringsslang och typ 300 mm krossmaterial som packas. Dräneringarna kopplas ihop och leds till stupröret runt knuten. På detta gjuter vi vangstycken med en sula och till slut lyfts blocken på plats. Är ännu inte helt klar över bredd på sula och själva vangstycket, och inte heller armering.

Rivningsarbete av gammal trappkonstruktion med synliga ojämna fundament och spridda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortspettad trappa med synliga stenfundament utanför en vit ytterdörr, framför grävd mark och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävd mark vid husgrund där en gammal trappa tagits bort, visar sparsamt med betong och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.