Hmmm ok men faktum kvarstår dock att jag inte ens vågar pressa 5 tonnarn till max pga att trycket på marken pressar ner den stora stenen som jag har som underlag, som i sin tur pressar på grundmuren som ger ifrån sig dova otrevliga ljud...
 
Är det bara 1.5 m det handlar om så hade jag inte brytt mig om att lyfta (såvida inte huset lutar i dagsläget och det är de du vill fixa till?). Ta motorsågen och såga bort det dåliga träet kanske 70 80 cm i taget, sedan gör du bara ersättningsbitar av rejäla plank dubbla för att få lite tjocklek,som du sedan bankar in i det rensågade hålet och fäster dem uppåt i den friska stocken. Vill du ha tätt under kan du göra en enklare typ av form vid nederkant på syllen mot stenmuren och fylla på med expanderbetong.

I mitt hus var syllen riktigt dålig på en kortsida så den var bara att skrapa bort med kofoten på 2.5m som sagt rörde sig dock inte huset alls trots avsaknad av 2.5 m syll då.det förmodligen stod stadigt och bra på knutpunkten i hörnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Nja vem vet, dom pressas ju innåt mot källarmuren. Jag har ingen riktig känsla för hur mkt tryck det pallar...hörde lite dova ljud från grunden när jag pumpa upp... Så jag vågade inte fortsätta. Det är ju en sak att ge tryck med domkraften och pilla bort en stock, en helt annan att lyfta hela kalaset typ2cm för att få in en ny hel stock...
Typiskt. Man har en jättebra plan i teorin och så kommer verkligheten emellan och jäklas. :p
 
jag är i stort sett i samma situation,
hörn/knutstenar är det som bär, även jag har funderat på att mura ovanpå de stenar som ligger där men nu lutar det åt att mura en sula och sedan lecablock,,, man måste ju få in nå ventiler med...
har du sett den här sidan?
http://www.tenico.nu/timmervagg_4/tips61.htm

MVH
 
Kan man hälla ner expander betong så det blir tätt mellan syll och grund?

Har samma problem.
 
har du sett den här sidan?
Japp precis så gjorde jag på gaveln, där är det en källarmur 2 meter över mark med natursten. Jag pilla bort syllen, gjöt ett plant underlag, kla en ny syll, pressa in små korta regelstumpar hela vägen. Jag lyfte aldrig utan satte stöttor med press såp det inte skulle sjunka ihop. För varje kortling pressade jag upp med domkraft brevid regelstumen så det skulle bli bra passform. Märkte aldrig att det rörde sig mer än nån mm hit eller dit.

Samma teknik tänkte jag ju fortsätta med nu men då uppstod ju problemet/osäkerheten eftersom det va lösa stora stenar som eventuellt inte ligger på frostfritt. Inte för att grunden på framsidan med säkerhet gör det men putsen har inte spruckit på 30 år så jag utgick från att det va en stabil mur
 
Kan man hälla ner expander betong så det blir tätt mellan syll och grund?
Det har jag läst att man kan. Sätt en syllpapp runt stocken och häll på. MEn man måste ju ha ett stabilt underlag för betongen så den inte spricker med tjälen
 
gör du allt för hand? tänkte om du har nån typ av traktor så kanske stenarna kan tas bort, sedan gräva ner dem en bit till och sedan kan man gjuta en tjockare sula ovanpå stenarna igen..

varför inte ta bort alla stenar, gjuta en sula tex 20cm hög och 40 cm bred och sedan mura på några lager lecablock?

jag börjar själv rikta in mig på att göra så, det enda som motarbetar så att säga är att mitt gamla hus får en "ny" grund med modernt utseende

//T
 
Njä jag har prylar att tillgå, både traktor och grävare. Lite nojjig att börja gräva brevid stora hörnstenen, då saknar ju den allt stöd. Syns inte på bilden men där jag står och fotar är det en mur som har 2 meter ner till marken. Hammaren på figuren ligger alltså på kanten av en 2 meter hög mur. Vet inte riktigt vad som händer om jag börjar gräva bort grund.... hmmm

bryr mig inte jättte mkt om ett modernt utseennde på grunden förövrigt. Det är så pass mycket nytt ändå, tre utbyggnader tex som har modernt utseende...
 
aha, du har ingen fler bild?

men kan du inte börja från hörnstenen och ta bort 1,-2 meter typ, sedan gjuta och mura upp då med tex leca,
sedan riva vidare 1,5-2 meter och fortsätta på samma sätt ?

jag har grävt rätt nära min hörnsten... 1 meter ifrån har jag grävt kanske 1,5 meter djupt i sanden... det kanske är våghalsigt av mig... hoppas huset står kvar när ja kommer hem :)

men anledningen att jag grävt är för att gräva ut material from krypgrunden, har gjort en grop mitt mellan hörnstenarna och tar grävmaskinen utifrån och lastar ut med, annars har man nog kroknat för länge sedan :)
 
...har jag grävt kanske 1,5 meter djupt i sanden...
Har du så djupt med väldränerad sand?
Då har du nog heller inga problem med tjälskjutning? Och följaktligen bör inget omarbete av grunden behöva göras?
 
Ja precis... Baaara sand.. Är det onödigt att gjuta sula för mig då tror du?
Det är ett under att hussvamp vuxit på denna plats som är anledningen att man rivit hela nedervånigen:/
 
Så här ser det ut, gaveln är färdig och jag fortsätter nu runt knuten där marknivån gått från att vara 2m under fasad till 20-30 cm. Att börja gräva bredvid hörnstenen känns ju livsfarligt...

Är inne på att pilla bort bit för bit på det som Är dåligt och se hur långt det går innan man börjar känns av bärighet. På gaveln gjorde ja som så att jag sågade längs med stocken med tigersågen. Så länge det inte nöp körde ja på. När det nöp satte ja en stötta och pressade upp tills trycket försvann och sågade sedan vidare. Det blev alltså aldrig något egentligt lyft

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär såg det förövrigt ut på gaveln när ja gjöt på muren

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Till Thestrut
Jag är ingen expert på grundläggning, men man byggde normalt hus förr i tiden på torr mark. Dels för att den inte var användbar till annat, men också sannolikt för att man visste att lösa grunder och tjälskjutande mark inte var någon bra kombination. Torr mark är varm mark. Fuktig mark är kall mark. Fuktig mark och trä(-golv) är heller ingen bra kombo. Det hade man nog klart för sig.

Så troligtvis bör du inte behöva någon sula.

Jag har också för mig ha läst om någon uppåt landet som byggt ett växthus med sanddike som grund, utan att få problem med tjälskjutning och trasiga glasrutor pga det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.