Det gick skapligt. Utförandet blev ganska långt som illustrerats i inlägg #14, undantaget är golvvärmerören som drogs på ett mera konventionellt sätt.

Men en ändring som jag starkt skulle rekommendera är att exempelvis lerklina insidan av stengrunden och eventuellt syllen. Trots skumglaset (hasopor/foamiten) så är stengrunden en effektiv köldbrygga. För att vara mer specifik så i vårt fall så värms stengrunden upp, vilket gör att en del värme försvinner till utsidan av huset.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
U
B Bakken skrev:
Det gick skapligt. Utförandet blev ganska långt som illustrerats i inlägg #14, undantaget är golvvärmerören som drogs på ett mera konventionellt sätt.

Men en ändring som jag starkt skulle rekommendera är att exempelvis lerklina insidan av stengrunden och eventuellt syllen. Trots skumglaset (hasopor/foamiten) så är stengrunden en effektiv köldbrygga. För att vara mer specifik så i vårt fall så värms stengrunden upp, vilket gör att en del värme försvinner till utsidan av huset.
Jag har lite liknande problem fast har en modernare
källare som är utgrävd på 40-talet.
Tänkte fylla detta dike med hasopor till underkant bjälklag sen träfiberskivor och golvvärme i bjälklaget. Så vart lite nyfiken på hur din lösning vart.
Min grund är sprutputsad på utsidan så den är relativt vindtät men tror att köldbryggor är svåra att undvika med storleken på stenarna i min grund.
Vy av en källargrund med stora naturstenar och ett öppet dike, angränsande till en sprutputsad källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet att några mycket omtyckta timmermän här i trakten har som standard att fylla med hasopor till ungefär mitten av bjälklaget, därefter 5-10 cm linisolering fram till glesbrädningen för golvvärmen.

https://www.instagram.com/p/BzN5WswgWvc/?utm_source=ig_web_copy_link

Beroende på hur tjock linisolering som används så borde priset bli samma som med träfiberskivor.

EDIT: Ser att på sista bilden används Hunton Nativo istället för linisolering.
 
T
B Bakken skrev:
Jag vet att några mycket omtyckta timmermän här i trakten har som standard att fylla med hasopor till ungefär mitten av bjälklaget, därefter 5-10 cm linisolering fram till glesbrädningen för golvvärmen.

[länk]

Beroende på hur tjock linisolering som används så borde priset bli samma som med träfiberskivor.

EDIT: Ser att på sista bilden används Hunton Nativo istället för linisolering.
Förstår konceptet men alltid kul med bilder. Du kan inte ordna WWW-adress där man se bilderna istället för oss som inte har ett Instagram eller Facebook konto?
 
Skickade bilder på PM!
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
B Bakken skrev:
Skickade bilder på PM!
Finns det möjlighet till lite bilder?
Ska göra sätta tänderna i detta i vår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.