Anna1984 skrev:
Såg att bägge säljs för hyfsat bra pris nu.

Einhellen för 1495kr på Lindarn
och
Kärschern för 1895kr på Webhallen
God fortsättning....

Blev det någon sugare???
Är köpsugen nu..hade 3st på min lista
Kärcher WD 5.600
Nilfisk-Alto Multi 30T INOX VSC och
Einhell TE-VC 2230

Efter lite klämmande på Jula går nog Nilfisken bort... så nu är det Final mellan Einhell och Kärcher.....
Kärcher är ju Kärcher med allt vad det innebär, men är Einhellen fullt lika duglig/bra?? hmmm:confused:

Det som stör mest är slanglängden på Kärcher..(2,2m) det är för dåligt, så det måste man köpa till.....
annars verkar "specarna" vara likvärdiga....
 
Det är väl bara Kärchern som har reglerbar sugeffekt? I så fall hade jag nog satsat på den. Även om jag är mycket nöjd med min Einhell kan man inte förneka att det hade varit väldigt bra att kunna minska effekten ibland.
 
Ofta brukar ju inte för mycket effekt va ett problem med dammsugare i den prisklassen.
 
Tjae... Min dammsugare är specad till 800 Watt och det är mer än väl. Inte långt ifrån att man helt kan släppa Multimastern när den ligger an mot väggen med tillkopplad dammsugare. Det blir lite väl bra slipeffekt, om man säger så.
 
tacho skrev:
Det är väl bara Kärchern som har reglerbar sugeffekt? I så fall hade jag nog satsat på den
Fasen, det hade jag missat, kanske får plocka upp Nilfisken ur papperskorgen igen.....:confused:
 
frav skrev:
Är det så att efterträdaren till 1630 heter "Einhell TE-VC 2230 SA" ?

Teknisk data
Effekt W: 1150
Sugkraft max mbar: 220,
Tank l: 30
Slang invändig diameter Ø mm: 36,
Bullernivå dB (A): 74
Luftflöde 4200 liter/minut
Vikt kg: 10,1

Jag mailade Einhell Sverige om skillnaden mellan 1630 och 2230, samt vad benämningen TE står för....fick följande svar:


Hej,
Det är samma maskin.
Vi har ändrat modell beteckning p.g.a att vi uppdaterar övrigt sortiment med den nya TE beteckningen.


TE = tool expert
RT = Red tool




Med vänlig hälsning / Best regards
XXX XXX
Regionsansvarig säljare

Svenska Einhell AB
 
Detsamma :)

Nej inte köpt någon ännu. Velar fortfarande mellan Kärchern och Einhellen.
 
För mycket effekt inte ett problem? Jo, det kan jag säga att det är. Kärchern suger fast munstycket vid golvet rätt bra och allting i närheten som påsar, borrar m m sugs in. Finns många tillfällen då jag vrider ner den elektroniska sugkraftskontrollen (dvs fartreglaget) till min. Plus att vid max så kan jag slipa i möblerade rum med min DTS400 utan att man ser dammspill. Och DTS400 mer originalpapper avverkar rätt bra när man slipar färg.

Vill minnan att Kärchern är specad till 1800 Watt och den går lätt att använda för att suga ren en betongplatta med en massa sågspån och spik på (ifall ni undrar så testade jag detta när jag rev mina upprglade golv i källaren).

Du kan ju läsa det här testet och undra varför det står: 7. Kärcher WD 5.600 MP – "Bästa köp"

http://www.vibilagare.se/test/produkt/test-12-grovdammsugare-2012-37334
 
Anna1984 skrev:
Detsamma :)

Nej inte köpt någon ännu. Velar fortfarande mellan Kärchern och Einhellen.

Fick även bekräftat av säljaren på Einhell att den modellen 2230 INTE har variabel sugstyrka....



Anders_Nilsson skrev:
För mycket effekt inte ett problem? Jo, det kan jag säga att det är. Kärchern suger fast munstycket vid golvet rätt bra och allting i närheten som påsar, borrar m m sugs in. Finns många tillfällen då jag vrider ner den elektroniska sugkraftskontrollen (dvs fartreglaget) till min. Plus att vid max så kan jag slipa i möblerade rum med min DTS400 utan att man ser dammspill. Och DTS400 mer originalpapper avverkar rätt bra när man slipar färg.

Vill minnan att Kärchern är specad till 1800 Watt och den går lätt att använda för att suga ren en betongplatta med en massa sågspån och spik på (ifall ni undrar så testade jag detta när jag rev mina upprglade golv i källaren).

Du kan ju läsa det här testet och undra varför det står: 7. Kärcher WD 5.600 MP – "Bästa köp"

[länk]

Hur upplever du slanglängden?? i alla specifikationer står det 2,2m slang, det tycker jag är för lite.....
 
Vi har en grovdammsugare från Swedol med dubbla motorer som heter Tron. Kostar runt 5000 kr. Det är en rejäl pjäs som känns som kvalitet rakt igenom. Det innebär tyvärr att den väger bortåt 20 kg tom. Vad den väger full ska vi inte prata om. Rekommenderas, men bara till personer byggda som Hulken. För alla andra har de en mindre variant i samma serie med bara en motor som är betydligt lättare och billigare. Den kan definitivt vara värd att titta på om man vill ha en robust dammsugare.

Innan dess hade vi en Kärcher, den sämsta dammsugare som världen skådat. Inte ens i Kinas inland kommer du att hitta någon som tillverkar en så usel produkt som Kärchers.
 
Det finns ju Kärcher och sedan Kärcher.. ;)

Men visst, jag förstår ditt agg, jag har själv gått igenom samma sak, en Kärcher för runt tusenlappen på Coop, fick peta in färgflagor från lossbrutna lister mm. :)
 
Remne skrev:
Det som stör mest är slanglängden på Kärcher..(2,2m) det är för dåligt, så det måste man köpa till.....
Jag skarvade in en vanlig slang från en brun avliden Hugin från förra seklet. Funkar kalas, det blev nästan för lång slang med bägge två ihopkopplade. Vad gäller fastsugningen så kan jag rekommendera att ta ett gammalt munstycke (kanske från en avliden Hugin (y) ) och transplantera dit. Funkar mycket bättre med ett gammalt hushållsmunstycke i änden på röret när man suger golv.

Helnöjd med min 5.600mp.
 
Ludwig skrev:
Jag skarvade in en vanlig slang från en brun avliden Hugin från förra seklet, Helnöjd med min 5.600mp.

Nu ångrar man verkligen att man lämnade kvar en extra slang (10m) till centraldammsugaren när jag sålde huset i våras....kunde man ju inte tänka sig att en sådan kan va bra att ha....:banghead:
 
Nu får Kärcherhatarna ge sig!

Modellen heter alltså WD 5.600 MP. WEEEE DEEEE FEMMMM PUNNNNNKT SEXXX HUNNN DRAAA EMMM PEEE. Och kostar alltså INNNNTEEEEE en tusing ens på Coop, Och 50x2 spik suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuugs
in i slangen UTAN ATT MAN PETAR PÅ DOM!!! Liksom betongbitar små nog att gå in i röret, träbitar, färgflagor o fiskmåsstorlek och annat som en dammsugare är gjord för att ta hand om.

Anna och Remne, jag rekommenderar att ni lyssnar på trovärdiga sanningssägare utan starka åsikter och obearbetade ungdomstrauman, dvs sådana som mig!

Slangen - ja, den är en bit kort så att man hela tiden får flytta dammsugaren. Irriterande, men man lär sig leva med det. Sladden är av styv PVC och den blir ännu styvare i kyla, irriterande. Men det mest irriterande med modellen är att tyngdpunkten är hög och hjulen små så dammsugaren tippar lätt när man rullar den på t ex ett ojämnt betonggolv.

Köp en Festool Midi i stället, den är mycket bättre. Eller som jag, vik ner och ta kompromissen när ni ser Festons prislapp.
 
Anders_Nilsson skrev:
Nu får Kärcherhatarna ge sig!

Modellen heter alltså WD 5.600 MP. WEEEE DEEEE FEMMMM PUNNNNNKT SEXXX HUNNN DRAAA EMMM PEEE. Och kostar alltså INNNNTEEEEE en tusing ens på Coop, Och 50x2 spik suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuugs
in i slangen UTAN ATT MAN PETAR PÅ DOM!!! Liksom betongbitar små nog att gå in i röret, träbitar, färgflagor o fiskmåsstorlek och annat som en dammsugare är gjord för att ta hand om.

Anna och Remne, jag rekommenderar att ni lyssnar på trovärdiga sanningssägare utan starka åsikter och obearbetade ungdomstrauman, dvs sådana som mig!

Slangen - ja, den är en bit kort så att man hela tiden får flytta dammsugaren. Irriterande, men man lär sig leva med det. Sladden är av styv PVC och den blir ännu styvare i kyla, irriterande. Men det mest irriterande med modellen är att tyngdpunkten är hög och hjulen små så dammsugaren tippar lätt när man rullar den på t ex ett ojämnt betonggolv.

Köp en Festool Midi i stället, den är mycket bättre. Eller som jag, vik ner och ta kompromissen när ni ser Festons prislapp.
Eftersom du citerar tusenlapp och att man får peta in saker i röret som jag nämnde i mitt inlägg ovan antar jag du räknar mig till Kärcherhatarna?!

Det jag menar, som du bevisligen inte fattar, är att man ska akta sig för en skit-Kärcher från Coop eller annan matvaruaffär för runt 1000:-, däremot finns det fina Kärchersugar som man får betala mer för!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.