Mordellio: Håller med dig och vi lägger heller aldrig det i betong. Men som jag skrev, "extra lyx".
 
Tack. Det blev en givande tråd.

Då jag har massa grovbetong liggandes, så passar jag nog på att lyxa till det lite när jag sätter stenen.
Och då det bara är ca 12m så blir det inget jättejobb.
 
Jag väcker tråden med kompletterande frågor.

Jag har tänkt att "lyxa" till det lite och för säkerhets skull försöka fästa/stadga upp ytterstenarna på min garageuppfart och trädgårdsgång.

Av butiken där jag köpte markstenen fick jag rådet att hälla ut lite finbetong innan jag lägger stenen och sedan strila lite vatten över. Det låter ju extremt enkelt och smidigt!

Frågan är då:
Kan jag lägga ut flislagret (jag använder 2-5 flis istället för sättsand) och ovanpå det hälla ut lite torrbruk av färdigblandad grovbetong under där yttersta raden av stenen ska hamna och sen jämna till en extra gång innan jag lägger stenarna och därefter eftervattna lite? Eller bör jag blanda torrbruket av grovbetong med flis innan jag lägger ut och drar av?
När allt har bränt så är min tanke att blanda till grovbetong enl anvisningarna på påsen och lägga en liten sluttande kant på utsidan ytterstenarna så det låser ännu hårdare.

Nåt sånthär var min tanke:
Marksten.jpg

Alternativet är ju att sätta ytterraden i betong som är blandad med vatten enl anvisningarna på påsen men jag tror att det kommer bli väldigt svårt att få jämnt och bra?
 
Trumjalle, jag rekommenderar inte att du bara gjuter fast yttersta stenen i betong, har själv gjort det misstaget. På några ställen har stopp från taket gjort att vissa stenar i raden innanför sjunkit ner någon centimeter. Med dem lösningen som du skissat tror jag resultatet blir bättre.
 
dsub skrev:
Trumjalle, jag rekommenderar inte att du bara gjuter fast yttersta stenen i betong, har själv gjort det misstaget. På några ställen har stopp från taket gjort att vissa stenar i raden innanför sjunkit ner någon centimeter. Med dem lösningen som du skissat tror jag resultatet blir bättre.
Hmm, jag vet inte om jag missförstår dig?
Min tanke (som jag försökte visa på skissen) var nog att bara stadga yttersta stenarna mha torrbruk som "strösslas" uppe på flisen under ytterstenarna. När stenarna väl är lagda tänkte jag strila lite vatten över så torrbruket bränner. När det är gjort så tänkte jag lägga en förstärkning i sidan på ytterstenarna av betong blandad enligt anvisning, dvs blötare än jordfuktig för att få extra stabilitet.
Är detta ett dåligt sätt att göra det på?

I instruktion (sid 3) från S:t Erik så skriver de att den jordfuktiga betongen ska gå långt ner i bärlagret för bästa hållbarhet. Frågan är hur man ska lyckas med det när bärlagret redan är paddat och klart? Ska jag behöva gräva upp de yttersta 20-25 cm av bärlagret, blanda i betong torrbruk (eller cement kanske) och sen lägga tillbaka allt och padda igen innan jag lägger på flisen? Det blir ju ett jädra extrajobb, fast samtidigt vill jag ju att det ska bli så bra det går.

Tacksam för alla svar!
 
Nja det var det sista stycket jag inte tyckte var någon bra lösning.
 
Gäller det ALLA ytterkanter? = massa onödigt extrajobb. Om du har det på anslutning mot väg kan jag ev tycka det är ok, men då ska du inte gjuta stödkanten ovanpå flisen utan direkt på bärlagret, flis är inget stabilt underlag sidledes.
Alla andra ytterkanter gör du stödkant med 0-18 på bärlagret som en slänt ut o paddar den -funkar utmärkt utan massa extraarbete
Observera använd max 3-5cm flis under plattorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.