Hej,

Håller på med garageuppfart/entré här hemma.
Har grävt ur 30-40cm matjord ner till kross 0-90, lagt duk sedan 0-16 kross och paddat detta.

Inom kort kommer asfaltbilen och ska lägga på själva uppfarten. Innan detta tänkte jag sätta kantsten, RV6. För att dessa ska sitta still tänkte jag fästa dessa i lite betong, och då till min fråga:

Färdig grovbetong (0-8mm) eller jordfuktad betong (1 del cement & 3-4 del gjutgrus)?

Funkar båda lika bra?
 
  • Gilla
Blag
  • Laddar…
Hej!

Har satt lite av den granitkantstenen du använder, DOCK utan betong och sitter bra oavsett vad det har avgränsat till. Men vill du sätta de i betong så gör det för de blir lite extra "Lyx". Betongtyp ska nog inte spela någon roll. Jordfuktad ska väl vara 0-8 sten det också så de borde i princip vara samma slags bruk.
 
affeee skrev:
Hej,

Håller på med garageuppfart/entré här hemma.
Har grävt ur 30-40cm matjord ner till kross 0-90, lagt duk sedan 0-16 kross och paddat detta.

Inom kort kommer asfaltbilen och ska lägga på själva uppfarten. Innan detta tänkte jag sätta kantsten, RV6. För att dessa ska sitta still tänkte jag fästa dessa i lite betong, och då till min fråga:

Färdig grovbetong (0-8mm) eller jordfuktad betong (1 del cement & 3-4 del gjutgrus)?

Funkar båda lika bra?
Jag har kört med både färdig betong och hemmablandad när jag kört med torrt bruk och vattnat i efterhand.

Jag rekommenderar färdigblandat, den ser ut som ny. Den jag blandade själv ser ut som skit.
Kan vara så att jag slarvade lite med vispen när jag blandade själv. Man kör ju bara till det ser jämnt i färgen.
Har spruckit lite här och var. Kanske för att det ligger mer oskyddat. Men varför chansa, går ju inte åt några mängder direkt.
 
Tack för era svar.

Då sätter jag kantstenen i lite torrbruk, och duschar lite vatten efteråt.
Ska det brinna färdigt innan man fyller upp sidorna med matjord/kross?
 
  • Gilla
JacobNor
  • Laddar…
Enligt normerna ska de väl ha brunnit klart. Vi brukar vänta ett dygn innan vi gör vid ovanför gjutningen.
 
affeee skrev:
Då sätter jag kantstenen i lite torrbruk, och duschar lite vatten efteråt.
Nu kanske det inte alls var så du menade, men du måste ju såklart blanda även grovbetong innan du lägger ut den, och alla andra sorter (förutom det då som kallas plintbetong).
 
Den är ju redan färdigblandad?!

Edit: Du menar säkert vatten. Haha
 
Redigerat:
Huntelaar skrev:
Den är ju redan färdigblandad?!

Edit: Du menar säkert vatten. Haha
Precis, blanda med vatten menade jag :)

Blev lite fundersam på vad TS egentligen menade...
 
Huntelaar skrev:
Den är ju redan färdigblandad?!

Edit: Du menar säkert vatten. Haha
Det måste man ju inte alla det, fungerar fin fint att jordfukta färdigbetong mellan stenar.
 
dsub skrev:
Det måste man ju inte alla det, fungerar fin fint att jordfukta färdigbetong mellan stenar.
Många bud nu :). Men du menar att man kan sätta stenen i "torrbruket" och låta fukten i marken ta hand vattentillskottet?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Allt annat än att sätta kantstenen i grovbetong (blandad med vatten enl anvisning på påsen) eller egen cement-sand-makadam blandad med vatten till jordfuktighet är enligt mig sämre alternativ som får sämre hållfasthet.

Dessutom är det så lite extra jobb i det stora hela, så varför göra på annat sätt?
 
affeee skrev:
Många bud nu :). Men du menar att man kan sätta stenen i "torrbruket" och låta fukten i marken ta hand vattentillskottet?
Jag har lagt kullersten utmed huset. Lade en markduk under för att bruket inte skall ramla ner i gruset. Sedan lägger jag ut ett tunt lager torrbruk. Lägger ut alla kullerstenar. Häller ut torrbruk över alla stenar och borstar ordentligt så att torrbruket fyller upp alla håligheter mellan stenarna. Sedan dushar jag lätt med vattenslangen med det finaste strilmunstycket jag har tills all betong har blivit genomfuktad ordentligt. Sedan går jag över och fuktar betongen ett par gånger om dagen i kanske två/tre dagar under brinntiden.
 
stoif skrev:
Allt annat än att sätta kantstenen i grovbetong (blandad med vatten enl anvisning på påsen) eller egen cement-sand-makadam blandad med vatten till jordfuktighet är enligt mig sämre alternativ som får sämre hållfasthet.

Dessutom är det så lite extra jobb i det stora hela, så varför göra på annat sätt?
Det går snabbare och hållfastigheten har jag inte märkt att den skulle vara sämre. Dessutom tycker jag att resultatet blir jämnare över hela ytan.
 
dsub skrev:
Det går snabbare och hållfastigheten har jag inte märkt att den skulle vara sämre. Dessutom tycker jag att resultatet blir jämnare över hela ytan.
Att hållfastheten blir sämre behöver vi nog inte ens argumentera runt. Hur mycket är svårt att säga, men vattenmängden är klart avgörande för hållfastheten.

Jag antar att kantstenen bör sitta någorlunda om man skall lägga asfalt ända intill (kör man med vält t.ex.?), men vad som är tillräckligt kan vi väl bara spekulera om. Många faktorer spelar in.

Jag hade blandat enligt anvisning.
 
Hej
Jag tycker det verkar vara överkurs att gjuta fast kantstenen. Kommunen här gör aldrig det. Har bara varit med om nåt liknande krav i en rondell där man la asfalt på baksidan sten. Vid asfalteringen går man med padda närmast stenen för att vara säker på att inget flyttar på sig och att det ska bli snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.