MathiasS MathiasS skrev:
De gånger jag tappat nytt vatten i poolen, förvisso inte så många gånger, har det inte räckt med filtrering för att bli av med det gröna skimret, med lite chock så försvinner det på några timmar.
Har all tillsatt klor förbrukats, har värdet på bundet klor stigit?
Vad har du för omsättningstid på allt vatten genom filter och använder du flockmedel?
Jag har aldrig chockklorerat efter att jag fyllt upp med nytt vatten (får vatten från Vombsjön och Bolmen). Snarare behöver man ligga på väldigt låga klorhalter första tiden och ändå få mycket bra redox-värden.
 
T Tiger79 skrev:
Allt vatten är inte nytt, kanske en åttondel.
Är du sambo med ts? Annars förstår jag inte var den infon kommer ifrån?
 
J Joelbit skrev:
Är du sambo med ts? Annars förstår jag inte var den infon kommer ifrån?
Nej.

Men man brukar tömma ut vatten under alla inlopp och bräddavlop inför vintern!!

Har du pool själv?
 
Man tömmer inte ut allt vatten inför vintern!
 
J Joelbit skrev:
Är du sambo med ts? Annars förstår jag inte var den infon kommer ifrån?
Absolult tinte sambo med ts!
 
Relevanta frågor, det är dock för länge sedan jag gjorde mig besväret att mäta ordentligt, nu gör jag bara det jag vet funkar och snabbt ger klart vatten, så jag minns inte detaljerna.

Det skulle antagligen gå bra att bara köra normal dosering för att bli av med det gröna, men det skulle ta lite längre tid.

vad gäller filtreringen så kör jag pumpen 24x7 så lite beroende på faktisk arbetspunkt för pumpen så har jag nog en omsättning var 4-6 timme, det är en liten 0,55kW pump till 42kubik vatten. Flockmedel har jag aldrig känt behov av.

kanske skulle det gå fint att filtrera bort humusen om man samtidigt flockade lite?

Hur fritt och bundet klor ändrar sig kan jag inte längre minnas, jag mätte sådant i början på poolkarriären vid större förändringar men nu låter jag bara reglersystemet fånga upp fritt klor på rätt nivå (0,5-0,7ppm fritt) och hålla den där. Får sällan någon uppbyggnad av bundet klor under säsongen antagligen pga kontinuerlig dosering och lite hjälp av uv-lampan.
 
Ang. Nytt vatten så antar jag att det beror på? Vi tömmer rätt mkt då stor del av poolen står ovan jord. Uppskattningsvis fyller vi 2/3 nytt vatten varje år.

Vi har som sagt egen brunn och vårat vatten är inte grönskimrande när det är färskt utan helt onyanserat så i detta fall är det alger... Tog bild på två hinkar med poolvatten resp. Nytt kranvatten och poolvattnet har en tydlig "tint" så nog är det alger i detta fallet.

Dock intressant om chockklorering inte behövs, jag har bara gjort det på rutin vid öppning och stängning.
 
Elin_b Elin_b skrev:
Dock intressant om chockklorering inte behövs, jag har bara gjort det på rutin vid öppning och stängning.
man får ju hitta en rutin som funkar för sin pool.....chock vid stängning tror jag de flesta gör, chock vid vårstart verkar variera. För egen del gör jag det, inte för att jag har en massa nytt vatten, utan för att vattnet hinner bli 20gr under pooltaket innan jag tycker det är kul att hålla på med poolen.....så då är det grönt och chock är ett naturligt sätt att komma igång. Badklart dagen efter.
 
  • Gilla
Elin_b
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Nej.

Men man brukar tömma ut vatten under alla inlopp och bräddavlop inför vintern!!

Har du pool själv?
Det där beror väl på en mängd olika orsaker hur man gör med tömning. Nej jag har ingen pool själv, dock pga att jag jobbar med det till vardags och aldrig skulle orka med att ha en hemma också. Dumt nog har jag lovat att skaffa en enkel till barnen när vi river vårt gamla uterum :(
 
Stort tack @MathiasS! Frågan var uppenbarligen precis lagom dum för oss :)
 
  • Utomhuspool med klart turkos vatten och trätrall, delvis skuggad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sam Levin och 4 till
  • Laddar…
Elin_b Elin_b skrev:
Stort tack @MathiasS! Frågan var uppenbarligen precis lagom dum för oss :)
Perfekt, backspola filtret nu så du blir av med det också.
 
  • Gilla
Elin_b
  • Laddar…
@Joelbit kan du inte, kanske i en egen tråd, dela med dig av hur renings och reglersystem ser ut i poolen du sköter?

brukar alltid smita in i maskinrummet på hotell och annat jag besöker men det är ju inte alltid man kommer åt eller är välkommen. Förra sommaren slutade ett sådant nyfiket besök med att vi någon timme senare hade projekterat en helt ny poolanläggning till ett ställe på Öland som hade camping och stuguthyrning....:)
 
  • Gilla
Sam Levin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.